• Metalbrutta

    Ge mamma en ny chans?

    Till er som har haft en destruktiv relation eller en narcissistisk mamma.

    Oftast brukar man kapa banden med sin mamma om den får er att må dåligt och mår betydligt mycket bättre utan henne men nu riktar jag mig till er som gett er mamma en sista chans. Går det? Mår ni bättre idag? Har ni en sundare relation? Går det ens eller blev det samma som innan? Osv

  • Svar på tråden Ge mamma en ny chans?
  • Anonym (Isa)

    Hej, de banden är kapade. Min mamma är narcissist- dvs hon besitter en dysfunktionell hjärna som gör henne oskapande att känna kärlek och värme till andra än sig själv.

    Hon kommer aldrig att kunna ändra sig eftersom den förmågan inte finns hos narcissister och psykopater, De har ett emotionellt handikapp. Precis som en lam människa inte kan gå så kan en fullblods narcissist (min mor) inte känna empati.

    Så jag fick tyvärr acceptera att jag aldrig kommer kunna få den relation jag vill ha från henne. Hon kommer aldrig sluta suga ut min energi- för hon är skapt sådan. Och det går jag inte med på.

    Har din mamma fått diagnos? Du ska ha en relation som DU behöver. Om du känner att relationen med henne ändå är ok för dig- kör. Men om du lever på hoppet att hon ska ändra på sig om hon besitter personlighetsstörning?- ledsen, det blir svårt..

  • Metalbrutta
    Anonym (Isa) skrev 2021-09-24 09:52:26 följande:

    Hej, de banden är kapade. Min mamma är narcissist- dvs hon besitter en dysfunktionell hjärna som gör henne oskapande att känna kärlek och värme till andra än sig själv.

    Hon kommer aldrig att kunna ändra sig eftersom den förmågan inte finns hos narcissister och psykopater, De har ett emotionellt handikapp. Precis som en lam människa inte kan gå så kan en fullblods narcissist (min mor) inte känna empati.

    Så jag fick tyvärr acceptera att jag aldrig kommer kunna få den relation jag vill ha från henne. Hon kommer aldrig sluta suga ut min energi- för hon är skapt sådan. Och det går jag inte med på.

    Har din mamma fått diagnos? Du ska ha en relation som DU behöver. Om du känner att relationen med henne ändå är ok för dig- kör. Men om du lever på hoppet att hon ska ändra på sig om hon besitter personlighetsstörning?- ledsen, det blir svårt..


    Mamma har bipolär sjukdom grad 2 (tror jag de heter), har haft depressioner sen jag var liten och varit allmänt narcissistisk mot mig och gett mig dåligt samvete för allt i hela mitt liv, kapade banden med henne i 2 års tid men nu har vi fått kontakt igen, de va hon som kom till mig gråtandes och bad om att få en sista chans att bevisa att hon verkligen ska bli bättre och förtjäna rollen som mormor till hennes nyblivna barnbarn, men som sagt. Jag är vaksam och väldigt spänd, otroligt rädd att de ska bli som förr men då är de hennes förlust, vet ju att jag har haft de super bra utan henne också
  • Anonym (M)

    Jag tror på att ge en andra eller tredje chans. Livet är för kort. Men sen beror det ju på vad som hänt. Mitt ena vuxna barn har tagit avstånd och jag vet inte ens varför, har försökt att fråga. Vad jag vet är jag inte en narcissist och har inga andra psykiska problem. Men ge din mamma en ny chans, man har bara en. Så mycket kan lösas bara man är öppen och mottaglig.

  • Anonym (Dotter till en narcissist)

    Min morsa är narcissist.

    Det finns inget som heter att ge en narcissist en chans till, eftersom narcissisten ALDRIG gör några fel, så är det du som ALLTID gör fel.

    Allt är alla andras fel. En narcissist kan inte förändra sig och ser ingen anledning till det heller.

    Om du inte mår bra om du har kontakt med din "mamma" så säg upp bekantskapen, hon saknar ändå inte, hon skulle bara sakna uppmärksamhet du ger henne.

    Det finns en grupp på facebook som heter Mamma, fattar du inte?

    Gruppen består av medlemmar som växt upp med en narcisstisk "mamma"

  • Anonym (111)
    Metalbrutta skrev 2021-09-24 10:35:11 följande:
    Mamma har bipolär sjukdom grad 2 (tror jag de heter), har haft depressioner sen jag var liten och varit allmänt narcissistisk mot mig och gett mig dåligt samvete för allt i hela mitt liv, kapade banden med henne i 2 års tid men nu har vi fått kontakt igen, de va hon som kom till mig gråtandes och bad om att få en sista chans att bevisa att hon verkligen ska bli bättre och förtjäna rollen som mormor till hennes nyblivna barnbarn, men som sagt. Jag är vaksam och väldigt spänd, otroligt rädd att de ska bli som förr men då är de hennes förlust, vet ju att jag har haft de super bra utan henne också
    Så "egentligen" handlar det inte om att hon vill bygga relationen med dig, men det är för att det nu finns barnbarn som hon gärna skulle vilja ha kontakt med? 
    Det är förstås upp till dig hur du tänker i det. 
    Jag skulle iaf inte låta henne vara ensam med barnbarnen så länge de är små, och såna saker. 
  • Anonym (skilj på saker)

    Bipolär är ju inte detsamma som narcissist, även om hon uppenbarligen haft narcissistiska drag under din uppväxt. Stackars dig. <3

    Jag tycker det låter som du kanske vill ge henne en andra chans. Gör det då, men inse också att risken är att det blir som förr. Men det som är annorlunda denna gång är att du vet dina gränser och också har visat det för din mamma och inte kommer tveka att göra det igen, eller hur?

Svar på tråden Ge mamma en ny chans?