• Anonym (Trevlig eller flirt?)

Trevlig eller flirtig?

Jag är tjej och jobbade i ett team med bara tjejer. Vi möter dagligen externt folk, tjejer som killar. Jag är enligt mig själv glad, nyfiken och lätt att prata med.

En av mina kollegor kommenterar allt oftare "ni har ju en bra relation" "han verkar ju tycka bra om dig" "ni har någon speciell kontakt" varje gång jag pratar med någon manlig. Jag har inte uppfattat att jag gör något speciellt annorlunda när jag pratar med killar än med tjejer. Men efter hennes kommentarer har jag nu märkt att killarna pratar mer avslappnat med mig än med de andra i teamet.

Jag börjar ifrågasätta mig själv om jag uppfattas som flirtig bara för jag är trevlig? Är det så ovanligt att man kan ha lätt för att snacka bara för man är motsatta kön? Uppfattar ni killar att en tjej flirtar bara för hon är trevlig? Var går gränsen mellan trevlig och flirt?

• Svar på tråden Trevlig eller flirtig?
  • Anonym (kaffedraken2)

Män feltolkar ofta kvinnors intresse. Och har svårare att läsa av signaler.
    Fast här på Familjeliv så är det många som inte håller med.

Normala och Sociala män har lärt sig att läsa av kvinnors signaler.

• Anonym (A)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-09-24 21:17:20 följande:
    Män feltolkar ofta kvinnors intresse. Och har svårare att läsa av signaler.
    Fast här på Familjeliv så är det många som inte håller med.

Normala och Sociala män har lärt sig att läsa av kvinnors signaler.
    Så kan det vara
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Trevlig eller flirt?) skrev 2021-09-24 20:34:50 följande:

Jag är tjej och jobbade i ett team med bara tjejer. Vi möter dagligen externt folk, tjejer som killar. Jag är enligt mig själv glad, nyfiken och lätt att prata med.

En av mina kollegor kommenterar allt oftare "ni har ju en bra relation" "han verkar ju tycka bra om dig" "ni har någon speciell kontakt" varje gång jag pratar med någon manlig. Jag har inte uppfattat att jag gör något speciellt annorlunda när jag pratar med killar än med tjejer. Men efter hennes kommentarer har jag nu märkt att killarna pratar mer avslappnat med mig än med de andra i teamet.

Jag börjar ifrågasätta mig själv om jag uppfattas som flirtig bara för jag är trevlig? Är det så ovanligt att man kan ha lätt för att snacka bara för man är motsatta kön? Uppfattar ni killar att en tjej flirtar bara för hon är trevlig? Var går gränsen mellan trevlig och flirt?

Så hon menar att varje gång du pratar med en kille så har ni "speciell kontakt"? Det låter knappast möjligt eller rimligt (eftersom alla män är olika). Snarare är det nog din kollega som läser in detta, kanske för att hon själv vill kunna vara lite mer avspänd när hon pratar med kunder? 

Och att du själv sen skulle observerat att du skulle ha olikt sätt att prata med killar än dina kollegor är ju för att hon fick dig att börja tänka på det, och då ser man vad man vill se. 
  • Anonym (Den jagande Diana)

Det är lätt att som yngre kvinna bli uppfattad som flirtig fast man bara är glad eller (vänskapligt) intresserad.

Jag som är extrovert har varit med om ett antal situationer på det temat, och det enda som hjälper är att bli gift och åldras, fast knappt ens det funkar på somliga.

Det enda du kan göra är att försöka vara tydlig med dina avsikter, på ett vänligt sätt. Men många män kan bli glada och mer uppåt på jobbet av social bekräftelse från en kvinna också. 

• Anonym (I)

Känner igen mig väldigt väl i det du skriver. Känns som jag får en bra kontakt med folk överlag och att de efter ett litet tag börjar verka väldigt avslappnade med mig. Vissa män börjar ofta titta på mig på ett speciellt sätt. Innan trodde jag att alla män flirtade med mig? Men problemet är nog snarare att de tror att jag flirtar med dem? Jag har inga såna avsikter, är bara glad, avslappnad och trevlig, på samma sätt som med kvinnor men känns som männen tror något mer. Det gäller i princip alla killar jag träffar i jobbet. Lite kul men också jobbigt, har inga såna avsikter mer än att vara trevlig. Tänker dock fortsätta vara mig själv, blir lite roligare på jobbet såhär också :)

• Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (Den jagande Diana) skrev 2021-09-24 21:32:33 följande:

Det är lätt att som yngre kvinna bli uppfattad som flirtig fast man bara är glad eller (vänskapligt) intresserad.

Jag som är extrovert har varit med om ett antal situationer på det temat, och det enda som hjälper är att bli gift och åldras, fast knappt ens det funkar på somliga.

Det enda du kan göra är att försöka vara tydlig med dina avsikter, på ett vänligt sätt. Men många män kan bli glada och mer uppåt på jobbet av social bekräftelse från en kvinna också. 

Ja, det är många kvinnor som är trötta på att män tror nåt, bara för att kvinnorna är glada, sociala och trevliga.
    Jag tror att det är bäst om kvinnan tar första steget. Så att det inte blir missförstånd.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-09-25 06:29:08 följande:

Ja, det är många kvinnor som är trötta på att män tror nåt, bara för att kvinnorna är glada, sociala och trevliga.

Jag tror att det är bäst om kvinnan tar första steget. Så att det inte blir missförstånd.

Här är det ju ingen som ska ta något första steg, det handlar ju om jobb. Men ts är orolig för om hon kan uppfattas "opassande" på något sätt, att hon bemöter kunder olika baserat på kön.

Ts, jag tycker att det låter som ett udda beteende av din vän. Kanske är det så som nån annan skrev att hon lyfter det för att hon blir imponerad av att du har så lätt att takontakt med folk generellt. Annars tycker jag att du ska fråga henne nästa gång. Berätta att hennes upprepade påpekande skapar osäkerhet hos dig och att du undrar vad hon egentligen menar.
  • Anonym (Maja)

Är du bara trevlig på ett artigt sätt, ler, pratar jobbrelaterade saker och vanligt småprat har du förstås inte gått över nån gräns. Självklart måste man få vara glad och trevlig på jobbet (fast anpassa sig efter situationen förstås, beroende på vad man jobbar med. Är ju skilnad att jobba på en begravningsbyrås och i en klädbutik, men inom ramen för det.)

• Anonym (Trevlig eller flirt?)

Tack för era svar! Jag ska fråga min kollega nästa gång hon nämner något. Hon har sagt att hon ser upp till mig i många situationer så kanske samma sak med detta.

• Kexsmula

Jag är tjej och blir av någon mer avslappnad i mäns sällskap än vad jag är i kvinnors, är också glad, nyfiken och intresserad och män har fler gånger än en uppfattat mig som flirtig - trots att jag inte menat det. Har lett till vissa pinsamma situationer, tyvärr?

• Anonym (kaffedraken2)
    Kexsmula skrev 2021-09-25 13:00:26 följande:

Jag är tjej och blir av någon mer avslappnad i mäns sällskap än vad jag är i kvinnors, är också glad, nyfiken och intresserad och män har fler gånger än en uppfattat mig som flirtig - trots att jag inte menat det. Har lett till vissa pinsamma situationer, tyvärr?

Jag har jobbat med många unga tjejer. Ofta var det bara vi två. Flera av dom tyckte att det var kul att jobba med mig. Jag skojade med dom, och det var lättsamt. Några sa att det var skönt att slippa jobba "med kärringarna".
    Jag var attraherad av många av de unga tjejerna. Jag tänkte på sex.
    Speciellt om tjejen var glad och uppskattade mig. Då kunde jag tänka saker som "tänk om hon är attraherad?".
    Det är nog vanligt att män tänker så.
  • Anonym (Glada)
    Anonym (I) skrev 2021-09-24 22:05:32 följande:

Känner igen mig väldigt väl i det du skriver. Känns som jag får en bra kontakt med folk överlag och att de efter ett litet tag börjar verka väldigt avslappnade med mig. Vissa män börjar ofta titta på mig på ett speciellt sätt. Innan trodde jag att alla män flirtade med mig? Men problemet är nog snarare att de tror att jag flirtar med dem? Jag har inga såna avsikter, är bara glad, avslappnad och trevlig, på samma sätt som med kvinnor men känns som männen tror något mer. Det gäller i princip alla killar jag träffar i jobbet. Lite kul men också jobbigt, har inga såna avsikter mer än att vara trevlig. Tänker dock fortsätta vara mig själv, blir lite roligare på jobbet såhär också :)

Det blir en trevlig stämning på arbetsplatsen. Låter som du är bra på att snacka  
  • Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (Den jagande Diana) skrev 2021-09-24 21:32:33 följande:

Enligt dom flesta så är det onormala och osociala män som uppfattar kvinnor på det sättet.
    En normal och social man har lärt sig att läsa kvinnors signaler, och kan skilja på flirt och att hon bara är trevlig.

Sammanfattning:
    Det är lätt att onormala och osociala män uppfattar kvinnan som flirtig. Jobbigt för många kvinnor, då dom bara är glada och sociala, och mannen inbillar sig annat.
  • Kexsmula
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-10-02 07:26:37 följande:

Jag har jobbat med många unga tjejer. Ofta var det bara vi två. Flera av dom tyckte att det var kul att jobba med mig. Jag skojade med dom, och det var lättsamt. Några sa att det var skönt att slippa jobba "med kärringarna".

Jag var attraherad av många av de unga tjejerna. Jag tänkte på sex.

Speciellt om tjejen var glad och uppskattade mig. Då kunde jag tänka saker som "tänk om hon är attraherad?".

Det är nog vanligt att män tänker så.

Jag tror att det är vanligt att män som inte besitter jättesocial kompetens uppfattar det så och en tumregel är att om hon inte vill ta en fika med dig på fritiden är hon inte intresserad.
  • Anonym (kaffedraken2)
    Kexsmula skrev 2022-01-05 21:36:50 följande:
    Jag tror att det är vanligt att män som inte besitter jättesocial kompetens uppfattar det så och en tumregel är att om hon inte vill ta en fika med dig på fritiden är hon inte intresserad.
    Jag tror också att det är så. Om hon tackar nej till en fika, så är hon inte intresserad.
Svar på tråden Trevlig eller flirtig?