• Anonym (V)

    Vilka rättigheter har jag?

    Delad vårdnad, barnbidraget har gått till mig men jag har överfört hälften till andra föräldern. Har senaste månaden skitit i att betala sin del av räkningar gällande barnen som står i mitt namn. Behöll därav den delen av barnbidraget senast där han flippa ut totalt och börja skrika osv. Har även aldrig råd när barnen behöver saker, ändå vill han ha halva barnbidraget. Har själv fått lägga ut pengar flera gånger.

    Om jag inte signerar att hälften betalas ut till honom på Försäkringskassan vad händer då? Kommer gå back varje månad om han inte står för sin del av utgifterna till barnen som mobilabonnemang och förskoleavgift. Han verkar skita i vilket och informerar mig inte ens när han inte betalt räkningarna.

  • Svar på tråden Vilka rättigheter har jag?
  • Anonym (U)

    Vårdnad säger ingenting. Det viktiga är vad ni har för upplägg? Bor barnet växelvis?

    Om du inte skriver under kommer FK undersöka vem son har rätt till barnbidraget och om det sen visar sig att ni skulle delat blir du återbetalningskyldig.

    Förskoleavgiften kan ni dela. Ring din kommun och be om delad faktura (inte alla kommuner som har det). Om ni båda använder förskolan förstås.

    Barnet behöver ett billigare abonnemang om din ekonomi hänger på detta. Om barnet inte bor växelvis så kräv honom på underhåll via FK.

    Bostadabidrag?

  • Anonym (V)
    Anonym (U) skrev 2021-09-25 11:43:56 följande:

    Vårdnad säger ingenting. Det viktiga är vad ni har för upplägg? Bor barnet växelvis?

    Om du inte skriver under kommer FK undersöka vem son har rätt till barnbidraget och om det sen visar sig att ni skulle delat blir du återbetalningskyldig.

    Förskoleavgiften kan ni dela. Ring din kommun och be om delad faktura (inte alla kommuner som har det). Om ni båda använder förskolan förstås.

    Barnet behöver ett billigare abonnemang om din ekonomi hänger på detta. Om barnet inte bor växelvis så kräv honom på underhåll via FK.

    Bostadabidrag?


    Barnen bor växelvis men både förskoleavgiften och mobil abbonnemangen kommer till mig då de står på mig men vi har kommit överens om att betala varsitt barns telefon. Samt att när barnen behöver tex kläder så har han inte råd så får jag köpa. Hur är det då rimligt att han ska ha halva barnbidraget för att barnen bor växelvis? Min ekonomi hänger inte på det men det blir ju absolut några 1000 mer som jag får lägga ut med till skillnad om han tog sin del. Det är ju inte rimligt. 
    Förskoleavgiften går inte att dela i vår kommun. Och vi har flera barn, inte bara ett. Därav blir det väldigt dyrt i längden om ena föräldern ska stå för merparten och den andra bara "har inte råd" ideligen fast han får halva barnbidragen..
  • Anonym (U)
    Anonym (V) skrev 2021-09-25 13:44:38 följande:

    Barnen bor växelvis men både förskoleavgiften och mobil abbonnemangen kommer till mig då de står på mig men vi har kommit överens om att betala varsitt barns telefon. Samt att när barnen behöver tex kläder så har han inte råd så får jag köpa. Hur är det då rimligt att han ska ha halva barnbidraget för att barnen bor växelvis? Min ekonomi hänger inte på det men det blir ju absolut några 1000 mer som jag får lägga ut med till skillnad om han tog sin del. Det är ju inte rimligt. 

    Förskoleavgiften går inte att dela i vår kommun. Och vi har flera barn, inte bara ett. Därav blir det väldigt dyrt i längden om ena föräldern ska stå för merparten och den andra bara "har inte råd" ideligen fast han får halva barnbidragen..


    Då får du helt enkelt säga upp det ena abonnemanget och skaffa något billigare till ena barnet som du kan stå för själv. Eftersom er överenskommelse inte hålls från han sida.

    Förskolan bör du kunna säga upp platsen och sen söka en egen plats därmed få enbart en egen faktura.

    Rimligt eller ej, det är en högst personlig grej som man kan tycka vad man vill om men det är så systemet ser ut. Du kan behålla hela barnbidraget och så får han ansöka via FK istället. Så får ni se vad deras bedömning landar i.
  • Tow2Mater

    Menar du att förskolebarn har egna telefoner? De kan ju sägas upp direkt om båda inte har råd att betala. Den som inte anser sig ha råd kanske tycker det är en totalt onödig utgift.

  • Anonym (.)

    Du kan ju inte ha räkningar i ditt namn som betalas av någon annan, säg upp mobilabonnemanget. Så får han ordna det själv. Förskoleavgiften bör ni kunna få delad faktura på, ring kommunen.

Svar på tråden Vilka rättigheter har jag?