• Bellibusan

    Tvillingar?

    Jag är gravid med mitt första barn, vecka 9 nu skulle jag tro, har UL den i början av nästa månad. Men redan sen jag hade ägglossning har jag mått illa kontant och nu sedan vecka 6 så mår jag illa hela dagarna, jag vaknar på natten av att det är så pass illa. Jag kräks i princip varje dag tyvärr, har kontaktat kvinnohälsan & klinik och dom säger att det är normalt. Är också hur trött som helst, kan inte ens gå till toan utan att bli yr. Min mage är väldigt stor.. jag har varit i vecka 9 förut men fick tyvärr missfall den gången och då va jag inte alls i närheten av så här stor. Jag får liksom inte ens på mig byxorna och jag tror inte jag är svullen för jag växer bara mer och mer. Jag har bara en känsla i kroppen att det kanske är två? Känner mig helt knäpp haha. Men vi har en del tvillingar i släkten också, ändå känns det som det vore konstigt att jag av alla skulle få det? Någon annan som haft liknande symtom och bara haft en bebbe i magen? :) vill bara se hur ni andra reagerat, det kanske bara är en ändå ju!

  • Svar på tråden Tvillingar?
  • Jag är bara jag

    Hade mammabyxor från v.10 med andra barnet. Mådde illa från v.7. Ett barn. Hade en kompis som spydde hela graviditeten med båda barnen. Ett barn åt gången. En annan var mycket synligt gravid 3:e månaden. Vi pratar vad de flesta får månad 6 kanske. Ett barn då med. Så nej, utifrån magstorlek och illamående kan man inte dra slutsatsen att det är två. Då måste man ha tagit ett tidigt hcg-prov eller gjort VUL v.8-9. Så det kan du göra tycker jag- VUL alltså. Så slipper du grubbla. Glad

  • nernu

    Blir mest upprörd för att du får höra att det är normalt. Det är det ju på ett sätt men du får väl hjälp med läkemedel. Och om du spyr hela tiden och är yr så undrar jag om du behöver mer näring.

  • Ebo88

    Jag har en kompis, hon blev sjukskriven i v.7 och fick åka upp till sjukhuset 2 ggr per dag för att få näringsdropp för hon spydde hela tiden. Många trodde att hon väntade tvillingar för hon blev stor fort, men främst pga måendet. Var 1 barn.

    Min kompis som fick tvillingar mådde visserligen illa och kräktes, men inte mer än vanligt så att säga. Man såg bara typ från sidan att hon var gravid. Stod man bakom eller framför henne så såg man knappt att hon var gravid.

    Jag är gravid med fjärde barnet och har mått illa i varje graviditet, känner mig typ magsjuk.

    Har 1 pojke och 2 flickor.

    Men denna gång är det mer extremt än de tre tidigare gångerna

  • Anonym (M)

    Det behöver ju såklart inte bero på tvillingar då väldigt många mår som du. Har varit jättesvullen redan i v 8fyra av fem graviditet. Även om det är tvillingar så syns det inte på magens storlek i v 9.

  • Anonym (T)

    Jag har bara en i magen och har mått illa hela graviditeten (är i v 20) och blev uppsvälld på en gång. Folk tror fortfarande att det är tvillingar för att de jämför mig med en kollega som är längre gången men har betydligt mindre mage. Men om du mår så illa så finns det hjälp att få! T.ex. lergigan comp har hjälpt mig en del, spydde bara på morgonen och kvällen då åtminstone. Räckte tyvärr inte för mig men tycker du ska prata med BM för du kan ju inte spy så mycket en längre tid.

  • Anonym (Milla)

    Min kompis är gravid med tvillingar och hon har mått toppen hela graviditeten, inget illamående och magen kom först i vecka 20.

    Själv spydde jag som en gris från vecka 5 med alla mina 4 barn, fick diagnosen hyperemesis och var inlagd med dropp till och från (bara ett barn i magen varje gång).

    Så utifrån din symtombild är det omöjligt att svara på, det kan vara en, det kan vara två! Lycka till med graviditeten :)

  • JosHed

    Jag väntar tvillingar och har inte haft några av dessa symtom. Med sonen däremot så kräktes jag dagligen och mådde jättedåligt. Denna gång mådde jag faktiskt väldigt bra första 12 veckorna typ, sen började jag må lite sämre. Min mage har varit svullen i alla gravidteter så jag fått använda mammabyxor tidigt, denna gång inget undantag. I v.17 försvann magen (som den har gjort de andra gångerna med när hormonerna lättar) och skillnaden var väl att med sonen så ko magen mycket senare medan här så började den växa på sig ordentligt redan från v.18. Men innan dessa var det nästan bara svullna tarmar!

    Sen finns det ju de som mår väldigt dåligt, med en eller två i magen. Har ni tvillingar i släkten är det ju inte omöjligt heller :) Spännande på ultraljudet! 

  • Bellibusan
    JosHed skrev 2021-09-27 08:58:57 följande:

    Jag väntar tvillingar och har inte haft några av dessa symtom. Med sonen däremot så kräktes jag dagligen och mådde jättedåligt. Denna gång mådde jag faktiskt väldigt bra första 12 veckorna typ, sen började jag må lite sämre. Min mage har varit svullen i alla gravidteter så jag fått använda mammabyxor tidigt, denna gång inget undantag. I v.17 försvann magen (som den har gjort de andra gångerna med när hormonerna lättar) och skillnaden var väl att med sonen så ko magen mycket senare medan här så började den växa på sig ordentligt redan från v.18. Men innan dessa var det nästan bara svullna tarmar!

    Sen finns det ju de som mår väldigt dåligt, med en eller två i magen. Har ni tvillingar i släkten är det ju inte omöjligt heller :) Spännande på ultraljudet! 


    Åh vad kul att du väntar tvillingar! All lycka till dig! Det är så mycket som spökar så jag vet inte, jag testade två dagar efter missad mens med veckoindikator från clearblue också, och den visade 3+ vilket ska motsvara 5veckor och det är inte ens möjligt med tanke på att jag hade mens då. Men vi får se vad dom säger på ultraljudet! Vi hoppas ju på en som förstabarn haha, men blir glada för hur många det än skulle vara.
  • Bellibusan
    Anonym (Milla) skrev 2021-09-27 06:35:35 följande:

    Min kompis är gravid med tvillingar och hon har mått toppen hela graviditeten, inget illamående och magen kom först i vecka 20.

    Själv spydde jag som en gris från vecka 5 med alla mina 4 barn, fick diagnosen hyperemesis och var inlagd med dropp till och från (bara ett barn i magen varje gång).

    Så utifrån din symtombild är det omöjligt att svara på, det kan vara en, det kan vara två! Lycka till med graviditeten :)


    Fy, känner verkligen med dig! Trodde verkligen inte att det skulle vara så här tufft i början. Förhoppningsvis så blir det lite bättre snart. Vi får se vad ultraljudet säger nästa onsdag! :)
  • Bellibusan
    Anonym (M) skrev 2021-09-25 13:52:12 följande:

    Det behöver ju såklart inte bero på tvillingar då väldigt många mår som du. Har varit jättesvullen redan i v 8fyra av fem graviditet. Även om det är tvillingar så syns det inte på magens storlek i v 9.


    Det har du absolut rätt i, jag är en sån människa som spekulerar så mycket haha! Vi får helt enkelt se vad som händer :)
  • Bellibusan
    Ebo88 skrev 2021-09-25 13:46:46 följande:

    Jag har en kompis, hon blev sjukskriven i v.7 och fick åka upp till sjukhuset 2 ggr per dag för att få näringsdropp för hon spydde hela tiden. Många trodde att hon väntade tvillingar för hon blev stor fort, men främst pga måendet. Var 1 barn.

    Min kompis som fick tvillingar mådde visserligen illa och kräktes, men inte mer än vanligt så att säga. Man såg bara typ från sidan att hon var gravid. Stod man bakom eller framför henne så såg man knappt att hon var gravid.

    Jag är gravid med fjärde barnet och har mått illa i varje graviditet, känner mig typ magsjuk.

    Har 1 pojke och 2 flickor.

    Men denna gång är det mer extremt än de tre tidigare gångerna


    Kan absolut säga att jag känner med dig, man känner sig så himla sjuk. Fick precis utskrivet något emot det så får hoppas att det hjälper någorlunda i alla fall. Hoppas det blir bättre för dig <3
  • Bellibusan
    nernu skrev 2021-09-25 13:24:26 följande:

    Blir mest upprörd för att du får höra att det är normalt. Det är det ju på ett sätt men du får väl hjälp med läkemedel. Och om du spyr hela tiden och är yr så undrar jag om du behöver mer näring.


    Ja jag har hört av mig till dom igen idag för jag har kräks i natt och i morse.. tyvärr säger dom att dom har ett tillvägagångssätt som dom inte får bryta. Så hon skrev ut tabletter till mig som jag ska testa idag. (Hoppas dom funkar!!) berättade att jag är orolig och undrade om jag åtminstone kunde få komma in och göra blodprov för att se hur mina värden ser ut men hon sa att det inte går.
  • Jag är bara jag
    Bellibusan skrev 2021-09-27 15:01:40 följande:
    Ja jag har hört av mig till dom igen idag för jag har kräks i natt och i morse.. tyvärr säger dom att dom har ett tillvägagångssätt som dom inte får bryta. Så hon skrev ut tabletter till mig som jag ska testa idag. (Hoppas dom funkar!!) berättade att jag är orolig och undrade om jag åtminstone kunde få komma in och göra blodprov för att se hur mina värden ser ut men hon sa att det inte går.
    Du kan ta eget hcg-prov via Werlabs. 
  • nernu
    Bellibusan skrev 2021-09-27 15:01:40 följande:

    Ja jag har hört av mig till dom igen idag för jag har kräks i natt och i morse.. tyvärr säger dom att dom har ett tillvägagångssätt som dom inte får bryta. Så hon skrev ut tabletter till mig som jag ska testa idag. (Hoppas dom funkar!!) berättade att jag är orolig och undrade om jag åtminstone kunde få komma in och göra blodprov för att se hur mina värden ser ut men hon sa att det inte går.


    Du behöver inte göra blodprov i första hand. Det räcker med ett urinprov. Och strunta i det. Åk till akuten och beskriv att du är gravid och yr och mår jättedåligt så får de hjälpa dig där istället. Det var det dummaste jag har hört.
Svar på tråden Tvillingar?