• Anonym (TS)

Hjälp! Min sambo är deprimerad!

Hej!

Vet inte hur jag ska starta denna tråd, jag bara börjar någonstans.

Jag har levt tillsammans med min sambo i drygt 10 år, vi är idag närmare 40. Min sambo har nog mått dåligt under hela vårt förhållande, dock märktes inte detta i början av vår relation. Nu de senaste två-tre åren har det eskalerat och sista halvåret(?) har han mått riktigt dåligt med självmordstankar ibland. Han har på mitt initiativ sökt hjälp för detta och har trappat upp sin medicin samt har samtalsstöd. Jag kan inte mer än hoppas att han ska få må bättre snart.

Jag försöker rodda med det vardagliga här hemma med städ, middagar och två barn i förskoleåldern. Jag vill såklart hjälpa honom så gott jag kan och försöker pusha honom att äta bra, dricka bra och gå på promenader och bara finnas där.

I allt det här mår jag så dåligt. Hur orkar ni som är i liknande situation med allt? Just det vardagliga är egentligen inget som jag tycker är för jobbigt utan det är nog mest hans sätt mot mig. Hur han under en period mår dåligt, så dåligt att han ibland funderar på att avsluta sitt liv. Extremt nedstämd.

Nästa period är han arg. Han kan skälla på mig helt utan någon direkt anledning, eller så kommer han på en anledning. Allt jag gör är fel, han är hånfull och bara allmänt elak. I det här läget vill jag bara lämna.

Men så kommer nästa period när han är ångerfull och ber om ursäkt för sitt beteende. Förklarar att han mår dåligt och inte vill att det ska gå ut över mig. Och jag kommer ihåg hur mycket jag älskar honom.

Dessa s.k. perioder har varat under flera års tid, inte bara nu på sista. Hur orkar ni andra med att leva med en sambo med psykisk ohälsa? Vad gör ni för att inte själva dras med i det? Är det bättre att bara lämna?

• Svar på tråden Hjälp! Min sambo är deprimerad!
  • Anonym (Mia)

Tänker att du kanske också skulle ha ett samtalsstöd. Alternativt att ni båda går till någon gemensamt för att kanske kunna hantera det. Han är sjuk men du drabbas också. Det är inte bara han som ska ta hänsyn tills.

• Anonym (L)

Jag har det likadant i princip. Fast vi har fler barn och min man dricker också utöver depression. Har kommit till en punkt där jag känner mig helt förlorad. Var det såhär livet skulle va? Mår oerhört dåligt och försöker stå ut men för varje dag som går känns det bara mer och mer ohållbart. Är så ledsen och gråter i stort sett dagligen.. går och lägger mig tidigt och drar mig undan. Tror också som ovan skrev av vi också behöver samtalsstöd. Jag ska ta tag i det i veckan har jag tänkt.

Ta hand om dig. Du är inte ensam<3

• fornminne

Förr eller senare kommer en gräns. Man ska inte behöva gå under själv. Tänk på barnen. Ni kanske kan flytta isär temporärt, så att du får lite andrum? Och utrymme att fundera på hur du vill göra. Dina behov är också viktiga. Sen är eget samtalsstöd säkert bra.

• fornminne

Problemet med en långvarigt deprimerad partner, är ju just att man själv inte bara tvingas rodda allt eller det mesta i vardagen, utan också får sätta sina egna behov åt sidan och stötta partnern. Det säger sig självt att det är ohållbart i längden. Det blir ingen jämlik relation. Det blir som att ha ett extra barn.

• jag1

Hej Ts. Jag tänker att det är för mycket ansvar som läggs på dina axlar och att det pågått länge. Kanske samtalsstöd skulle kunna hjälpa er båda? Din sambo behöver hjälp med sitt mående, men även du behöver hjälp så du själv inte går under. Hoppas det ska lösa sig för både din sambo och dig ts

• jag1

Hej Ts. Jag tänker att det är för mycket ansvar som läggs på dina axlar och att det pågått länge. Kanske samtalsstöd skulle kunna hjälpa er båda? Din sambo behöver hjälp med sitt mående, men även du behöver hjälp så du själv inte går under. Hoppas det ska lösa sig för både din sambo och dig ts

• Anonym (A)
    jag1 skrev 2021-09-25 23:07:25 följande:
    Hej Ts. Jag tänker att det är för mycket ansvar som läggs på dina axlar och att det pågått länge. Kanske samtalsstöd skulle kunna hjälpa er båda? Din sambo behöver hjälp med sitt mående, men även du behöver hjälp så du själv inte går under. Hoppas det ska lösa sig för både din sambo och dig ts smile1.gif
    Håller med
  • Anonym (Min historia)

Jag orkade inte. Var i en liknande sits med en partner som mer och mer tog ut sitt dåliga mående på mig och skyllde det på mig. Vi var ihop i 15 år och hade barn och hus ihop. Jag tjatade på honom om att äta, vara vaken på dagen, träffa psykolog, bete sig ok framför barnen, dricka mindre alkohol m.m, och i takt med det dog min kärlek. Visst gjorde han en del hemma, men jag kunde aldrig räkna med det utan det berodde på hur han mådde och om han orkade. Han pratade ofta om självmord vilket tärde på mig. Märkte framförallt på mitt äldsta barn att hon anpassade sig mycket och började bli medberoende och det var nog det som tillslut fick mig att lämna honom plus att jag kände att jag själv började må mer och mer dåligt av situationen och inte orkade vara någon vidare förälder heller.

Till dig ts vill jag säga att det behöver ju inte bli som i mitt fall, jag tror också samtalsstöd vore bra för er men om han inte går med på att göra allt i sin makt för att han och övriga familjen ska må bättre ringer varningsklockor hos mig.

• Anonym (...)

Stackars dig TS. Min sambo var deprimerad under min graviditet och det var hemskt - dock började han äta antidep en månad innan vårt barn kom och då blev allt oroligt mycket bättre!

Därför undrar jag just det, om han äter medicin? Annars bör han ta tag i att prata med psykolog och få det utskrivet. Han måste ta tag i sin depression - annars går det ut över dig och självklart barnen vars barndom kan bli ärrad av hans beteende.

Du ska inte behöva leva så! Ditt välmående är såklart också viktigt, och din man måste ta ansvar för sin situation.

Hoppas det löser sig, styrka till dig!!

• Anonym (Sol)
    Anonym (Min historia) skrev 2021-09-26 22:20:34 följande:

Jag orkade inte. Var i en liknande sits med en partner som mer och mer tog ut sitt dåliga mående på mig och skyllde det på mig. Vi var ihop i 15 år och hade barn och hus ihop. Jag tjatade på honom om att äta, vara vaken på dagen, träffa psykolog, bete sig ok framför barnen, dricka mindre alkohol m.m, och i takt med det dog min kärlek. Visst gjorde han en del hemma, men jag kunde aldrig räkna med det utan det berodde på hur han mådde och om han orkade. Han pratade ofta om självmord vilket tärde på mig. Märkte framförallt på mitt äldsta barn att hon anpassade sig mycket och började bli medberoende och det var nog det som tillslut fick mig att lämna honom plus att jag kände att jag själv började må mer och mer dåligt av situationen och inte orkade vara någon vidare förälder heller.

Till dig ts vill jag säga att det behöver ju inte bli som i mitt fall, jag tror också samtalsstöd vore bra för er men om han inte går med på att göra allt i sin makt för att han och övriga familjen ska må bättre ringer varningsklockor hos mig.

Oj, det låter jättejobbigt!! Klarade han att ha barnen på halvtid sen?
  • Anonym (lotus)
    Jag orkade inte. Var i en liknande sits med en partner som mer och mer tog ut sitt dåliga mående på mig och skyllde det på mig. Vi var ihop i 15 år och hade barn och hus ihop. Jag tjatade på honom om att äta, vara vaken på dagen, träffa psykolog, bete sig ok framför barnen, dricka mindre alkohol m.m, och i takt med det dog min kärlek. Visst gjorde han en del hemma, men jag kunde aldrig räkna med det utan det berodde på hur han mådde och om han orkade. Han pratade ofta om självmord vilket tärde på mig. Märkte framförallt på mitt äldsta barn att hon anpassade sig mycket och började bli medberoende och det var nog det som tillslut fick mig att lämna honom plus att jag kände att jag själv började må mer och mer dåligt av situationen och inte orkade vara någon vidare förälder heller. Till dig ts vill jag säga att det behöver ju inte bli som i mitt fall, jag tror också samtalsstöd vore bra för er men om han inte går med på att göra allt i sin makt för att han och övriga familjen ska må bättre ringer varningsklockor hos mig.

Jag har liknande erfarenheter, men för oss vände det. Annars hade jag lämnat honom. Varken jag eller barnen mådde bra. Precis som ts man har min man både medicin och samtalsstöd. Det hjälpte inte förrän han hittade rätt medicin och en psykolog som det funkade med. Vi har även gått i familjeterapi. Det har varit en lång och tuff resa, men idag mår hela familjen mycket bättre! Så det kan gå att vända skutan, men då gäller det att den deprimerade får rätt hjälp samt själv tar ansvar för sitt mående och sitt beteende, t ex inte låta humörsvängningar eller annat gå ut över familjen. Man kan också behöva prova sig fram gällande behandling.
  • Anonym (lotus)
    Jag orkade inte. Var i en liknande sits med en partner som mer och mer tog ut sitt dåliga mående på mig och skyllde det på mig. Vi var ihop i 15 år och hade barn och hus ihop. Jag tjatade på honom om att äta, vara vaken på dagen, träffa psykolog, bete sig ok framför barnen, dricka mindre alkohol m.m, och i takt med det dog min kärlek. Visst gjorde han en del hemma, men jag kunde aldrig räkna med det utan det berodde på hur han mådde och om han orkade. Han pratade ofta om självmord vilket tärde på mig. Märkte framförallt på mitt äldsta barn att hon anpassade sig mycket och började bli medberoende och det var nog det som tillslut fick mig att lämna honom plus att jag kände att jag själv började må mer och mer dåligt av situationen och inte orkade vara någon vidare förälder heller. Till dig ts vill jag säga att det behöver ju inte bli som i mitt fall, jag tror också samtalsstöd vore bra för er men om han inte går med på att göra allt i sin makt för att han och övriga familjen ska må bättre ringer varningsklockor hos mig.

Glömde tillägga: Beklagar att det inte funkade för er! Min mans mående går fortfarande upp och ner, han har bättre och sämre perioder. Men idag är det hanterbart och det går inte ut över familjen på samma sätt som tidigare. (Han har aldrig varit våldsam men kunde bli väldigt arg, otålig, vissa dagar låg han bara i sängen osv). Idag lever vi ett mer normalt liv, det var mitt villkor för att det inte skulle bli skilsmässa. Det är ok att han har sämre ork vissa dagar, så länge han fungerar ok i det stora hela. Han är en jättebra pappa och gör mycket hemma. Han kommer dock fortsätta med mediciner samt samtalsterapi en gång i veckan. Där får han både prata av sig samt verktyg kring hur han ska hantera vardagen osv. Det har varit oerhört värdefullt. Men fungerar det inte så fungerar det inte. Jag förstår varför du bröt upp. Tillslut måste man tänka på sin egen och framför allt barnens hälsa.
  • Anonym (rainbows and sunshine)

Jag flaggar nu hårt för attf olk är och behöver olika, men jag lever sedan många år med en kille som är bipolär och en sak jag har lärt mig är att så länge han kommer ur sängen när han har sina depressioner är det sämsta jag kan göra är behandla honom som om han vore inkapabel. Det är så lätt att falla in i en roll av vårdare och hushålllerska, men det är faktiskt i hans fall och för vårt förhållande en jäkligt dum sak att göra. Han är depremerad? Ok, men han kan faktiskt fortfarande fiska, han har inte brutit händerna. Han kanske inte orkar diska lika mycket, men han kan. Osv. Att låta bli att "ta över för stackars, sjuk, klapp på huvudet" gör det vbara VÄRRE. Han bara kryper ihop i sin egen självömkan och betecknar sig som värdelös. 

Som jag skrev så är det olika för olika människor, men i anhöriggrupper och andra liknande sammanhang kan man ofta höra om hur det blir bättre när man slutar "vara snäll". Det betyder inte att man ska kräva mer än de klarar för stunden, mer påminna dem om att de faktiskt klarar saker, även om "spökena i huvet" säger något annat.

• Anonym (Min historia)
    Anonym (Sol) skrev 2021-09-27 16:56:36 följande:

Oj, det låter jättejobbigt!! Klarade han att ha barnen på halvtid sen?

Ja, än så länge har det faktiskt funkat rätt bra när han haft barnen, dock är hans föräldrar och syskon där nästintill varje dag och stöttar på olika sätt, hur det hade gått annars vet jag inte.

Det är inget lätt beslut att bryta upp och jag kände både dåligt samvete och oro för honom under separationen, men också ilska. Till slut kände jag mig dock tvungen att avsluta förhållandet för att vi inte skulle gå under hela familjen.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Min historia) skrev 2021-09-27 22:01:32 följande:

Ja, än så länge har det faktiskt funkat rätt bra när han haft barnen, dock är hans föräldrar och syskon där nästintill varje dag och stöttar på olika sätt, hur det hade gått annars vet jag inte.

Det är inget lätt beslut att bryta upp och jag kände både dåligt samvete och oro för honom under separationen, men också ilska. Till slut kände jag mig dock tvungen att avsluta förhållandet för att vi inte skulle gå under hela familjen.

Vad bra att han har familj som stöttar! Ja man blir arg, besviken, ledsen. Har själv en liknande historia och det som verkligen gjort mig ilsken som ett bi är 1) hans oförmåga att själv se att han är sjuk, noll sjukdomsinsikt 2) att han inte tar tag i och behandlar och medicinerar mot sina problem.
  • Anonym (Sol)

TS bra att din man accepterar medicin och samtalsstöd! Det kan hjälpa långt. Att han är arg och elak är inte ok, kanske skulle ni boka familjerådgivning tillsammans? Det känns inte riktigt som det är kopplat till hans psykiska ohälsa, eller?

Familjerådgivningen kan hjälpa er att kommunicera på ett bra sätt. Om du behöver eget stöd så kan du boka egna samtal också.

• Anonym (TS)

Hej alla,

Så tacksam för alla svar och ert engagemang. Jag har läst igenom alla era svar. Och är ledsen för er skull, ni som går/har gått igenom liknande som jag själv. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.

Jag och sambon har pratat lite löst om att kanske gå på familjerådgivning, men ännu inte tagit tag i det. Det kan nog vara bra för oss båda att få en större förståelse för vad den andra går igenom och att kunna hantera konflikter på ett bättre sätt. Jag hanterar inte hans ilska mot mig så bra, men känner att jag inte heller ska behöva ta allt som kommer ur honom.

Min sambo har periodvis under flera år fått samtalsstöd vilket hjälpt för stunden. Han säger att han bär på en ständig ilska, är arg på de flesta runtomkring. Familj, kollegor osv, så tror inte att hans ilska är riktad specifikt mot mig. Även om det är jag som får ta smällen som lever ihop med honom. Han känner också en orkeslöshet vilket såklart påverkar barnen också, även om han försöker leka en stund med dem varje dag, eller läsa en bok etc.

Han gör saker hemma också även om man, som någon ovan skrev, inte alltid kan räkna med det.

Vet inte vart jag vill komma med det här egentligen, kanske bara skriva av mig och få tips från er med liknande erfarenhet. Jag är så tacksam för att ni delar med er! <3

Svar på tråden Hjälp! Min sambo är deprimerad!