Hjälp! Min sambo är deprimerad!
Hej!
Vet inte hur jag ska starta denna tråd, jag bara börjar någonstans.
Jag har levt tillsammans med min sambo i drygt 10 år, vi är idag närmare 40. Min sambo har nog mått dåligt under hela vårt förhållande, dock märktes inte detta i början av vår relation. Nu de senaste två-tre åren har det eskalerat och sista halvåret(?) har han mått riktigt dåligt med självmordstankar ibland. Han har på mitt initiativ sökt hjälp för detta och har trappat upp sin medicin samt har samtalsstöd. Jag kan inte mer än hoppas att han ska få må bättre snart.
Jag försöker rodda med det vardagliga här hemma med städ, middagar och två barn i förskoleåldern. Jag vill såklart hjälpa honom så gott jag kan och försöker pusha honom att äta bra, dricka bra och gå på promenader och bara finnas där.
I allt det här mår jag så dåligt. Hur orkar ni som är i liknande situation med allt? Just det vardagliga är egentligen inget som jag tycker är för jobbigt utan det är nog mest hans sätt mot mig. Hur han under en period mår dåligt, så dåligt att han ibland funderar på att avsluta sitt liv. Extremt nedstämd.
Nästa period är han arg. Han kan skälla på mig helt utan någon direkt anledning, eller så kommer han på en anledning. Allt jag gör är fel, han är hånfull och bara allmänt elak. I det här läget vill jag bara lämna.
Men så kommer nästa period när han är ångerfull och ber om ursäkt för sitt beteende. Förklarar att han mår dåligt och inte vill att det ska gå ut över mig. Och jag kommer ihåg hur mycket jag älskar honom.
Dessa s.k. perioder har varat under flera års tid, inte bara nu på sista. Hur orkar ni andra med att leva med en sambo med psykisk ohälsa? Vad gör ni för att inte själva dras med i det? Är det bättre att bara lämna?