• Sun 26 Sep 2021 18:34
    2203 visningar
    13 svar
    -1
    13
    2203

    Lämnade gråtande tvååring i bilen - superjobbig skuldkänsla

    Hej,

    Jag är ensamstående med en liten pojke på 3.5 år. Under de första 3 åren av hans liv mådde jag ganska dåligt, var stressad hela tiden och relationen till pappan var jätteansträngd. I alla fall, av någon sjuk orsak utvecklade jag en vana att då och då lämna honom ensam i bilen när jag skulle utträtta snabba ärenden, max 5 minuter. Detta alltid när det var höst eller vinter vår och jag visste att det inte kunde bli varmt i bilen, viöket kanske är det enda vettiga övervägt i detta sammanhang. Jag lämnade honom med mobilen med ngt barnprogram på varje gång jag lämnade honom. Detta hände flera gånger, kanske ett 10-20tal gånger mellan att han var 1-2 år gammal. Han blev aldrig någonsin ledsen så trots att jag hade lite skuldkänslor för det fortsatte jag göra så. Antar att jag då kände att jag var för trött att ta med honom överallt. När han var ca 2.5-3 år gammal så lämnade jag honom i bilen på parkeringen utanför en stor mataffär med mobilen på och så han fick titta på barnprogram och gick in och handlade. Det var en jättekö och jag blev borta säkert 15 minuter! Jag mådde dåligt över detta men av någon anledning gick jag inte tillbaka till bilen utan väntade tills jag fick betala.. När jag kom tillbaka till bilen panikgrät han och några på parkeringen tittade på mig med avsky. Det visade sig att mobilen ramlade ner så fort jag stängt bilen. Min son berättade också detta. Han var jelt röd av gråt. Han hade gråtit i en kvart minst. Detta var ett år sen och sen dess har jag aldrig någonsin lämnat honom själv varken i bilen eller på något annat sätt. Jag mår än i dag så fruktansvärt dåligt över detta att det nästan har lett till en depression. Jag är helt medveten om att jag haft världens tur som fortfarande har ett välbehållet barn men jag är orolig över att detta på sikt har skadat honom psykologiskt. Jag känner också enorm skam och vågar inte prata med någon om detta eftersom jag alltid har varit rädd att soc kommer att frånta honom från mig. Jag är i övrigt en ganska okej mamma, min son verkar må bra och jag blir sällan arg på honom eller så. Men detta med att lämna honom i bilen, hur kunde jag? Och hur ska jag kunna lyfta detta sten från mitt hjärta. Vill bara gråta varje gång jag ser på min son typ.. Och än viktigare,vad kan jag göra nu för att min son ska ta så lite skada av detta så möjligt/bearbeta det? Vi har pratat om det jag har bett om ursäkt men han vill inte prata om det så mycket. Och jag tror inte han vill ha en mamma som mår dåligt över detta än..

  • Svar på tråden Lämnade gråtande tvååring i bilen - superjobbig skuldkänsla
  • S23
    Sun 26 Sep 2021 18:45
    #1
    +1

    Jag uppfattar det som att den enda gången barnet faktiskt blev ledset var när du var borta 15 minuter?

    Och vad blev han ledsen över? Attt du var borta eller att telefonen försvann?

    Jag tror verkligen inte att denna enskilda händelse på något sätt skadat honom.

    Nu har du slutat med detta beteende. Jag kan säga att jag på ett sätt förstår dig. Jag har många gånger velat lämna mitt barn i bilen men inte gjort det. Ac den enkla anledning att jag anser det Vara en för stor säkerhetsrisk.

    Vad händer om jag tuppar av och ingen vet att jag har ett barn i bilen som sitter i minusgrader och fryser ihjäl när jag ligger avsvimmad på sjukhuset?

    Du kan inte göra något åt det förflutna, inget hände. Det gick bra.

    Du gjorde troligtvis på detta sätt för att du mådde så oerhört dåligt. Och då gör vi ibland korkade saker.

    Var inte för hård mot dig själv. Din son mår bra och har med all sannolikhet inte tagit skada alls

  • Sun 26 Sep 2021 18:53
    #2
    +1

    Å, föräldraskapet är en lång sträcka skuldkänslor! Jag har så mycket skuldkänslor! Man vill så väl, för de finaste och dyrbaraste människorna som finns.

    Stor kram till dig! Jag har också gjort saker (inte för att vara elak, utan det bara blev) för att jag inte orkade, för att jag skulle få ihop livet, för att det inte gick att vara perfekt förälder. Och jag känner skuld. Tyvärr

  • Sun 26 Sep 2021 18:58
    #3

    Tack så mycket för ditt lugnande svar! Det betyder mycket ! Min son har tydligt sagt att han grät hela tiden eftersom han var ledsen att mamma (jag ) var borta. Så jag antar att han kände sig ensam när moblilen inte kunde distrahera.. han var aldrig rädd dock, bara ledsen, säger han..

  • Sun 26 Sep 2021 18:59
    #4

    Tack båda!! ?

  • S23
    Sun 26 Sep 2021 19:02
    #5
    Arbetssmyran skrev 2021-09-26 18:58:51 följande:

    Tack så mycket för ditt lugnande svar! Det betyder mycket ! Min son har tydligt sagt att han grät hela tiden eftersom han var ledsen att mamma (jag ) var borta. Så jag antar att han kände sig ensam när moblilen inte kunde distrahera.. han var aldrig rädd dock, bara ledsen, säger han..


    Jag tror som sagt ändå inte det bör satt så stora spår när det handlar om en gång.

    Hur känns det att bli lämnad på förskolan första gångerna? Jag skulle gissa att detta för många barn är ett större trauma än det du här beskriver. Och inte blir de skadade för livet för det
  • nernu
    Sun 26 Sep 2021 19:07
    #6
    +2

    Du testade en genväg som man egentligen inte ska och det gick tills det inte gick. Sånt gör vi alla i olika sammanhang. Du fick lära dig vad som kan hända och slutade. Det var väl bra? Hade du varit en dålig människa hade du struntat i att han blev ledsen och fortsatt. Klappa dig själv på axeln och gå vidare. Din son har gjort det för längesen.

  • Sun 26 Sep 2021 19:11
    #7
    +1

    Kära du, du måste förlåta dig själv för att du inte är perfekt, det är ingen av oss. Du är ju tusen gånger bättre än den andra föräldern som jag uppfattar det inte tar sitt ansvar. Det är faktiskt en rätt omöjlig situation ditt ex har satt dig i, detta att vara helt ensam med ansvaret för ett barn. Jag har en släkting som gjort samma sak mot sina barn och ex och jag klarar knappt av att prata med honom, så illa tycker jag det är.

    Du finns där varje dag för ditt barn, du lagar mat, leker, köper vinteroverall och tröstar. Du finns där när han vaknar och när han somnar, när han är hungrig och när han har lärt sig någon ny färdighet. Allt detta uppväger femton minuters misstag. Sluta fråga honom om det om han inte vill prata om det. Du är hans bästa mamma!

  • Skrutt­igtÄpp­le
    Sun 26 Sep 2021 19:36
    #8

    Som någon skriver så är föräldraskap ett enda stort moln av skuldkänslor. För att man känner att man inte räcker till. För att allting inte blir perfekt alla gånger.

    Jag tycker dock du bör prata med någon då det låter som att du har en ångestproblematik. Det har gått 1,5 år sedan händelsen och att du inte har lyckats släppa det visar på att du faktiskt skulle behöva någon att prata med. Det är ingen skam i det och du kan få många tips och tricks på hur du ska hantera dina känslor och problematik. Det är bra att ta tag i det innan du hamnar för långt ner och hamnar i en depression.

    All lycka till dig och ditt barn. Jag hoppas allt löser sig för dig.

  • Sun 26 Sep 2021 20:02
    #9
    -1

    Begriper inte ditt beteende alls. Hur sjutton kunde du lämna honom ensam i bilen, spelar ingen roll att det fungerat hur många ggr som helst. Vad fan hade du gjort eller känt om han satt något i halsen, bilen blivit stulen med barnet i ..

    Se till att ta med dig din son in i framtiden när du handlar och gör aldrig om det här någonsin igen.

  • S23
    Sun 26 Sep 2021 20:08
    #10
    Kråksången skrev 2021-09-26 20:02:51 följande:

    Begriper inte ditt beteende alls. Hur sjutton kunde du lämna honom ensam i bilen, spelar ingen roll att det fungerat hur många ggr som helst. Vad fan hade du gjort eller känt om han satt något i halsen, bilen blivit stulen med barnet i ..

    Se till att ta med dig din son in i framtiden när du handlar och gör aldrig om det här någonsin igen.


    Om du läser så lämnar inte ts barnet i bilen efter denna händelse.

    Hon har insett riskerna med detta.

    Finns ingen anledning att skuldbelägga henne
  • Sun 26 Sep 2021 20:08
    #11
    Kråksången skrev 2021-09-26 20:02:51 följande:

    Begriper inte ditt beteende alls. Hur sjutton kunde du lämna honom ensam i bilen, spelar ingen roll att det fungerat hur många ggr som helst. Vad fan hade du gjort eller känt om han satt något i halsen, bilen blivit stulen med barnet i ..

    Se till att ta med dig din son in i framtiden när du handlar och gör aldrig om det här någonsin igen.


    Ja det är just sådant jag tänker på varje dag sen detta hände.. ska aldrig göra detta igen, så det har gjort mig till en bättre mamma. Förstår bara inte varför jag var tvungen att göra så där innan jag fattade vad som kunde hända. Och jag vet att jag ändå hade tur att inget annat hände..
  • Sun 26 Sep 2021 20:09
    #12

    Vill verkligen tacka för alla fina kommentarer. Ni har lyft en del av bördan ifrån mig. Tack innerligt. Kändes så bra att dela detta med någon.

  • Mon 27 Sep 2021 00:53
    #13

    Inget hände, allt gick bra och jag lovar att din son inte tagit skada av att han grät. Du är en bra mamma och du är tillräcklig - det är okej att göra misstag ibland! Förlåt dig själv eftersom du gått vidare och inte ska göra något liknande igen. Det var en situation som kunde varit en engångshändelse utan problem men som inte blev så bra. Okej, då gör du inte om det! Man lär sig hela livet igenom.

    Att du bryr dig så mycket visar att du är den bästa mamman ditt barn kan ha. Oroa dig inte TS - din son har säkert gått vidare och minns det säkert inte ens!

Svar på tråden Lämnade gråtande tvååring i bilen - superjobbig skuldkänsla