• 986247391

    Hjälp och tyda ÄL-test

    Hej!

    Tog ut min p-stav 24/08 och har inte haft någon mens på många år.

    Började testa med ÄL test kort efter att jag tog ut staven och trodde att jag hade ÄL.

    Nu till mitt bekymmer, mensen borde väl ha kommit vid det här laget?

    Har testat med tre graviditetstest, senast ett digitalt test 25/9 men alla har varit negativa.

    Tog ett ÄL test den 21/9 som var tydligt, men inte lika starkt som när jag trodde att ÄL var på gång. Har även testat sen den 21 med ÄL stickor som alla utom första varit väldigt svaga.

    Vad tror ni? Finns det en chans att jag är gravid eller missade vi ÄL den veckan vi inte testade?

  • Svar på tråden Hjälp och tyda ÄL-test
  • Vittring89

    Inget av dina ÄL-test är positiva. Det är väldigt vanligt att det tar ett tag innan menscykeln kommer igång igen efter hormonella preventivmedel. Fortsätt testa varje dag, har du inte haft mens eller ägglossning på 3-6 månader efter att du tog ut staven kan du höra av dig till vården. Två veckor efter ägglossning är i princip alla graviditetstest positiva om man är gravid, så har du negativa test nu kan du lita på det.

    Min första mens kom 2 mån efter att jag slutade med p-piller . Cykeln efter det lyckades jag pricka ägglossning efter ytterligare 2 månader (det blev mååååånga test) och då blev jag gravid.

  • 986247391
    Vittring89 skrev 2021-09-26 20:45:37 följande:

    Inget av dina ÄL-test är positiva. Det är väldigt vanligt att det tar ett tag innan menscykeln kommer igång igen efter hormonella preventivmedel. Fortsätt testa varje dag, har du inte haft mens eller ägglossning på 3-6 månader efter att du tog ut staven kan du höra av dig till vården. Två veckor efter ägglossning är i princip alla graviditetstest positiva om man är gravid, så har du negativa test nu kan du lita på det.

    Min första mens kom 2 mån efter att jag slutade med p-piller . Cykeln efter det lyckades jag pricka ägglossning efter ytterligare 2 månader (det blev mååååånga test) och då blev jag gravid.


    Barnmorskan som tog ur staven poängterade vikten av att använda skydd redan samma vecka om jag inte önskade bli gravid, och vad jag förstått det som är det inte helt ovanligt att mensen kommer rätt snabbt (även om det såklart kan variera)

    Kvalite en på bilden blev inget vidare när jag laddade upp, men IRL är det en tydlig skillnad i styrkan på strecken.
  • S23

    Vill råda dig att använda digitala test. Då behöver du inte tolka dem.

    Vissa får Heller inte utslag på de vanliga stickorna

  • nathalie85

    alla är negativa. Skall vara lila starkot som kontroll strcket. Jo klart vissa får mens genast,

    men långt ifrån alla:).

  • Vittring89
    986247391 skrev 2021-09-26 20:51:56 följande:

    Barnmorskan som tog ur staven poängterade vikten av att använda skydd redan samma vecka om jag inte önskade bli gravid, och vad jag förstått det som är det inte helt ovanligt att mensen kommer rätt snabbt (även om det såklart kan variera)

    Kvalite en på bilden blev inget vidare när jag laddade upp, men IRL är det en tydlig skillnad i styrkan på strecken.


    Vissa får tillbaka sin ägglossning och mens direkt, det är också därför vissa blir gravida när de bara missat ETT p-piller. Det är barnmorskans jobb att informera om risken för graviditet utan preventivmedel. Men det är inte alls ovanligt att det också tar tid innan kroppen kommer igång igen, och det betyder inte att något är ?fel?.

    Testen är negativa, båda strecken ska vara lika starka. Man har mer eller mindre LH (hormonet som stickorna reagerar på) i kroppen under hela menscykeln men nivåerna ökar kraftigt inför ägglossning. Att styrkan varierar på dina test kan bero på tid på dygnet och hur koncentrerad din urin är, och säger egentligen ingenting om hur nära en ägglossning är.
Svar på tråden Hjälp och tyda ÄL-test