• Anonym (K)

Intervju och långtidssjukskrivning

Ska på intervju imorgon för en tjänst inom det jag nyligen examen för. Jag har studerat de senaste åren men innan detta har jag haft en lång period som jag varit sjukskriven eller studerat samtidigt som jag varit deltidssjukskriven.

Jag räknar med att det kommer att komma frågor om min bakgrund på intervjun. I mitt CV har jag mest skrivit vad jag gjort de senaste åren och som rör rollen jag vill ha nu och framöver. Jag vet inte hur jag svarar på frågor om min bakgrund på ett bra sätt. Idag fungerar jag bra, studerar motsvarande 200 % och jobbar en del extra.

Hur gör jag det bästa av situationen?
  • Svar på tråden Intervju och långtidssjukskrivning
  • Anonym (...)

Genom att svara ärligt på de frågor du får.

• Anonym (T)
    Anonym (K) skrev 2021-09-27 18:26:24 följande:
    Ska på intervju imorgon för en tjänst inom det jag nyligen examen för. Jag har studerat de senaste åren men innan detta har jag haft en lång period som jag varit sjukskriven eller studerat samtidigt som jag varit deltidssjukskriven.

Jag räknar med att det kommer att komma frågor om min bakgrund på intervjun. I mitt CV har jag mest skrivit vad jag gjort de senaste åren och som rör rollen jag vill ha nu och framöver. Jag vet inte hur jag svarar på frågor om min bakgrund på ett bra sätt. Idag fungerar jag bra, studerar motsvarande 200 % och jobbar en del extra.

Hur gör jag det bästa av situationen?
    Ska du sluta plugga om du får jobbet?

Om de frågar får du vara ärlig om varför du varit sjukskriven. Sedan kan det ligga dig i fatet att du pluggar 200% samt jobbar extra. Känns som en person som tar på sig för mycket och inte vet sina gränser. 
  • Anonym (K)

Oj, inväntar lite bättre och nyanserade svar. Av folk som också säger saker de kan backa upp.

Man har ALDRIG en skyldighet att berätta varför man varit sjukskriven. Sedan har jag inga problem med att prestera på denna nivå, jag njuter mest av det.

• Anonym (T)
    Anonym (K) skrev 2021-09-27 18:47:48 följande:

Oj, inväntar lite bättre och nyanserade svar. Av folk som också säger saker de kan backa upp.

Man har ALDRIG en skyldighet att berätta varför man varit sjukskriven. Sedan har jag inga problem med att prestera på denna nivå, jag njuter mest av det.

Arbetsgivare är inte dumma i huvudet. De gillar inte luckor, och har man ingen bra förklaring så är det misstänksamt.

Ska du sluta plugga om du får jobbet?
  • Anonym

Nej, men arbetsgivare har inte skyldighet att anställa någon som mörkar heller.
  • Anonym (...)

På vilket sätt menar du att jag inte skulle kunna backa upp mitt svar, "var ärlig"? Du måste kanske inte säga varför du var sjukskriven, gör inte det då, men säg i alla fall att du varit det om frågan kommer upp. Vad ska du annars säga?

Lika lite som du måste säga varför du var sjukskriven måste de anställa dig. Någon som hymlar med sådant hade jag aldrig anställt. Någon som varit sjukskriven, tagit tag i orsaken till det och nu är arbetsför skull jag däremot kunna anställa.

Nyanserat nog?
  • Anonym (K)
    Anonym skrev 2021-09-27 18:56:17 följande:

Nej, men arbetsgivare har inte skyldighet att anställa någon som mörkar heller.

Arbetsgivare har ingen skyldighet att anställa någon alls. Anledningen till min sjukskrivning är privat och inget någon har med att göra så länge det inte påverkar min arbetsförmåga idag. Det gör det inte. Den diskussionen är klar nu och jag ser fram emot svar från människor med erfarenhet kring detta.
  • Anonym (N)
    Anonym (K) skrev 2021-09-27 19:00:04 följande:

Arbetsgivare har ingen skyldighet att anställa någon alls. Anledningen till min sjukskrivning är privat och inget någon har med att göra så länge det inte påverkar min arbetsförmåga idag. Det gör det inte. Den diskussionen är klar nu och jag ser fram emot svar från människor med erfarenhet kring detta.

Så vad är det då du vill diskutera?
  • SaraL77

Jag som arbetsgivare ser helst att personen är ärlig. Sjukdom kan alla drabbas av och behöver inte alls ligga till grund för hur du värderas som arbetstagare idag. Om det däremot framkommer att du talat osanning så hade mitt förtroende för dig varit förbrukat.

• Anonym
    Anonym (K) skrev 2021-09-27 19:00:04 följande:

Säg det på intervjun, det har du inte med att göra.

Lycka till.
Svar på tråden Intervju och långtidssjukskrivning