• Anonym (TS)

    Vårdnadstvist enskild??

    I 1.5 år har jag tvekat fram och tillbaka om jag ska våga söka enskild vårdnad.

    Någon som har erfarenhet, tips och råd?

    Pappan har varit frånvarande näst intill hela tiden, han har ett aktivt missbruk (som han förnekar men lämnat positiva prover)

    Han har blivit dömd för narkotikabrott och blivit av med körkortet december 2020.

    Vi kan inte samarbeta för fem öre.

    Jag får inte kontakt med honom via telefon, enstaka gånger via sms.

    Han har vårdnadstvist med ang sina andra barn som inte vill vara hos pappan mer än en dag i veckan (barnets ord).

    Han har dock ett heltidsjobb och äger sin bostad + haft sina tidigare barn varannan vecka innan.

    Han har inte träffat vårat barn på 7 veckor och skyller på att det är mitt fel för att jag är elak.

    Jag har fast tjänst. Men varit sjukskriven pga depression två gånger innan.

    Hyr min bostad.

    Har två barn på heltid.

    Skuldsanering som är färdig 2024. Så ja jag är absolut inte felfri jag heller..

  • Svar på tråden Vårdnadstvist enskild??
  • Anonym (oooo)

    jag hade absolut försökt. Om han ändå är i tvist om sina andra barn kanske det bara stärker bilden, om även du anser att det inte är bra att han har vårdnad om barn. 

  • Anonym (Famrätt)

    Om bristen på samarbete inte orsakar några större praktiska problem som att få papper påskrivna etc så skulle jag sitta lugnt i båten om jag var du.

    Som familjerättsutredare är min erfarenhet att det är mycket svårt att fråntas vårdnaden. Det ska finnas massa bevis och konkreta exempel på att den gemensamma vårdnaden ställt till problem för barnet.

    Om saken tas upp i tingsrätten kommer det troligtvis inte bara komma en dom på vårdnaden utan även en dom på boende och umgänge, och då kanske du istället sitter där med fortsatt gemensam vårdnad OCH en dom på att barnet ska bo varannan vecka eller ha umgänge hemma hos pappa tors till söndag varannan vecka, som du sedan inte kan göra nåt åt utan vackert måste följa även om du vet att pappa missbrukar.

    Den gemensamma vårdnaden kanske ställer till så pass stora problem i vardagen att du egentligen inte har nåt val och då måste du ju göra det du måste, men mitt tips är att tänka över saken väldigt noga. Ibland har domstolarna mer inställningen att det ska vara rättvist för föräldrarna än att det ska vara det bästa för barnet. Tyvärr.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Famrätt) skrev 2021-09-27 19:36:15 följande:

    Om bristen på samarbete inte orsakar några större praktiska problem som att få papper påskrivna etc så skulle jag sitta lugnt i båten om jag var du.

    Som familjerättsutredare är min erfarenhet att det är mycket svårt att fråntas vårdnaden. Det ska finnas massa bevis och konkreta exempel på att den gemensamma vårdnaden ställt till problem för barnet.

    Om saken tas upp i tingsrätten kommer det troligtvis inte bara komma en dom på vårdnaden utan även en dom på boende och umgänge, och då kanske du istället sitter där med fortsatt gemensam vårdnad OCH en dom på att barnet ska bo varannan vecka eller ha umgänge hemma hos pappa tors till söndag varannan vecka, som du sedan inte kan göra nåt åt utan vackert måste följa även om du vet att pappa missbrukar.

    Den gemensamma vårdnaden kanske ställer till så pass stora problem i vardagen att du egentligen inte har nåt val och då måste du ju göra det du måste, men mitt tips är att tänka över saken väldigt noga. Ibland har domstolarna mer inställningen att det ska vara rättvist för föräldrarna än att det ska vara det bästa för barnet. Tyvärr.


    Det är just detta som gjort att jag inte vågar!! Vi har ingen bestämmelse kring umgänge idag och det vore en mardröm om han skulle vara där varannan helg eller liknande. Usch :(
Svar på tråden Vårdnadstvist enskild??