• race race

    Vuxna ensamboende, hur gör ni när ni flyttar?

    Jag har mycket begränsad ekonomi och frågade familjemedlemmar i god tid innan flytt. Då sa de ja. Nu ska en på jobbutflykt halva dan och en vill helst inte hjälpa till alls. Det är mindre än 1 vecka kvar och jag undrar om jag har frågat om för mycket. Brukar familjen hjälpa till vid flytten? Eller anlitar alla flyttfirmor nu för tiden?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vuxna ensamboende, hur gör ni när ni flyttar?
  • Anonym (Häxa)

    Jag lärde mig den hårda vägen att ska närstående hjälpa till så beordras dom. Tid och plats bankas in och tjatas in tills öronen blöder flera gånger i veckan ända fram tills det är dags. Den som inte är på plats åker jag och hämtar med bil och hänger in en arenatuta genom brevinkastet om de inte öppnar...

    Låter som ett skämt men jag lärde mig att inte vara mesig och fråga snällt och så hade alla glömt det sen två månader senare... Då fick jag skylla mig själv helt enkelt om jag hade fått det att låta som en snäll inbjudan till kaffe typ..

    När jag kukade ur och vrålade order blev det fart på dom och sedan dess har jag inte haft problem med att få hjälp vid flytt

  • Anonym (Tokfrans)

    Städ-Hitler haha!

    (Jämför The Soup Nazi i Seinfeld)

  • Anonym (De vill köpa sig fria?)

    Vill dom inte hjälpa till med att bära får dom hjälpa till genom att lägga ihop pengar till flyttfirma. Annars är dom tvungna att bära. De brukar köpa sig fria, så slipper någon av oss bära och flyttfirma anlitas.

  • race race
    Anonym (De vill köpa sig fria?) skrev 2021-09-28 02:32:15 följande:

    Vill dom inte hjälpa till med att bära får dom hjälpa till genom att lägga ihop pengar till flyttfirma. Annars är dom tvungna att bära. De brukar köpa sig fria, så slipper någon av oss bära och flyttfirma anlitas.


    Han som helst inte vill har sagt att han kan betala för en flyttfirma. Men det är mindre än en vecka kvar nu. Jag tycker att det är lite sent att säga det.
  • Anonym (H)

    Svårt att svara på generellt, men oavsett om man flyttar med hjälp av familjen eller vänner så måste man ju vara tydlig med att boka upp så att det är klart vad som gäller. Så på din beskrivning låter det som att du inte varit tydlig nog. Det kan också vara klokt att boka upp 3-4 personer så att inte allt hänger på om en hoppar av. Smart är också att ha överlapp på bostäderna så att man inte måste flytta en särskild dag.

    Jag har de senaste flyttarna flyttat på två personer men med långt överlapp. Kan tillägga att det gällt från hus till hus och att jag har ett eget stort släp.

  • Anonym (Maja)

    Nu var det länge sedan jag flyttade (över 15 år sen), men när jag flyttade tidigare har det varit lite olika. Har fantastiska nära anhöriga som hjälpt med både att bära och att köra möbler. (Jag har ju även hjälpt vänner och familj med flytt, måla hus osv.) Men jag har också anlitat flyttfirma några gånger. Och ännu tidigare flyttade jag utan möbler, till olika andrahansställen så då fixade jag ju det själv. Så lite olika.

    Men mina närmaste är väldigt pålitliga och skulle aldrig lova hjälp och sen dra sig ur utan nån väldigt viktig anledning.

    Om du ber för ofta eller ej beror ju på hur ofta det är. Har du flyttat varje år i 10 år kan man ju förstå om folk tröttnar lite. Men då borde de ju säga nej från början, inte dra sig ur en vecka före.

  • race race
    Anonym (H) skrev 2021-09-28 05:54:21 följande:

    Svårt att svara på generellt, men oavsett om man flyttar med hjälp av familjen eller vänner så måste man ju vara tydlig med att boka upp så att det är klart vad som gäller. Så på din beskrivning låter det som att du inte varit tydlig nog. Det kan också vara klokt att boka upp 3-4 personer så att inte allt hänger på om en hoppar av. Smart är också att ha överlapp på bostäderna så att man inte måste flytta en särskild dag.

    Jag har de senaste flyttarna flyttat på två personer men med långt överlapp. Kan tillägga att det gällt från hus till hus och att jag har ett eget stort släp.


    Det stämmer nog att jag inte varit tydlig nog. Jag har försökt vara tydlig, men de ser ju det uppenbarligen som en vanlig träff som man kan avboka om något annat dyker upp.
  • race race
    Anonym (Maja) skrev 2021-09-28 07:10:42 följande:

    Nu var det länge sedan jag flyttade (över 15 år sen), men när jag flyttade tidigare har det varit lite olika. Har fantastiska nära anhöriga som hjälpt med både att bära och att köra möbler. (Jag har ju även hjälpt vänner och familj med flytt, måla hus osv.) Men jag har också anlitat flyttfirma några gånger. Och ännu tidigare flyttade jag utan möbler, till olika andrahansställen så då fixade jag ju det själv. Så lite olika.

    Men mina närmaste är väldigt pålitliga och skulle aldrig lova hjälp och sen dra sig ur utan nån väldigt viktig anledning.

    Om du ber för ofta eller ej beror ju på hur ofta det är. Har du flyttat varje år i 10 år kan man ju förstå om folk tröttnar lite. Men då borde de ju säga nej från början, inte dra sig ur en vecka före.


    Jag flyttade sist för 1,5 år sedan och flyttade då två gånger riktigt tätt. Men ingen av de två personerna var med då. Då var en annan person med som aldrig drar sig ut. Jag ser även långsiktigt på det här boendet och tänker inte flytta snart igen.
  • Fjäril kär

    När jag har flyttat har jag varit övertydlig med att berätta om vem jag frågat ytterligare och att det inte finns mer hjälp än så här och att det därför är viktigt att dom faktiskt dyker upp.

    Jag har nämligen varit med om många gånger att folk litar på att nån annan hjälper till och att det inte gör något att just hen inte kommer. Väldigt många tror nämligen felaktigt att flytt innebär att många hjälper till, men så är det inte.. Och så står man där med en person som måste gå om en timme och flyttlasset ska vara på plats om två timmar...

    Så jag dubbelkollar alltid att folk faktiskt kommer

  • Anonym (De vill köpa sig fria?)
    race race skrev 2021-09-28 05:51:40 följande:

    Han som helst inte vill har sagt att han kan betala för en flyttfirma. Men det är mindre än en vecka kvar nu. Jag tycker att det är lite sent att säga det.


    Hah!! Bra! Ta hjälp av flyttfirma är definitivt mitt råd. Ta erbjudandet!
Svar på tråden Vuxna ensamboende, hur gör ni när ni flyttar?