• Anonym (Ts)

Cerklage, hur tungt får man lyfta?

Vet att det inte är så jättevanligt i Sverige men testar om det är nån mer som har eller har haft det?

Jag fick det akut när jag väntade mitt andra barn i vecka 21 och som tur var höll det hela resten av graviditeten.

Nu har jag fått det förebyggande i vecka 16 (är i vecka 21 nu).

Läkaren kunde inte riktigt svara på exakt hur mycket man får lyfta , jag frågade ?Får jag lyfta 2 kg ungefär?? och då sa hon att det är ok.

Så har försökt att inte lyfta mer än det.

Ni andra som har eller har haft det, vad har ni fått för gräns? Har fått höra att jag kan gå i trappor men lugnt och försiktigt och att promenader går bra men att jag inte ska gå för snabbt.. Hur är det för er andra?

• Svar på tråden Cerklage, hur tungt får man lyfta?
  • Anonym (Jag)

Inte haft cerklage, men en högriskgraviditet med lyftförbud på 5 kg. Jag hade en 1-åring jag endast lyfte i och ur barnstolen de få ånger jag var tvungen. F.ö lyfte jag aldrig nåt tungt. Sexförbud, ansträngningsförbud. 

• Anonym (A)

Min kompis har haft cerklage båda sina graviditeter. Minns inte exakt hur det var med lyftandet men minimalt i alla fall. Hon var ordinerad sängläge så inte tal om att gå i trappor eller ta promenader.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Jag) skrev 2021-09-28 13:05:20 följande:

Inte haft cerklage, men en högriskgraviditet med lyftförbud på 5 kg. Jag hade en 1-åring jag endast lyfte i och ur barnstolen de få ånger jag var tvungen. F.ö lyfte jag aldrig nåt tungt. Sexförbud, ansträngningsförbud. 

Tack för svaret! :)

Kanske är ungefär samma kan jag tänka mig.. Hade du också försvagad livmoderhals eller var det högriskgraviditet pga något annat? Jag hade inga problem med äldsta barnet men mellan henne och yngsta tog jag bort cellförändringar så med yngsta fick jag cerklage pga att livmodertappen var för kort och höll på att öppna sig för tidigt. Nu var den ok i vecka 14-15 när de kollade först men fick cerklage förebyggande.

Försöker ju att lyfta så lite som möjligt såklart och får hjälp av barnets pappa eller min mamma när jag behöver handla mycket.

Som tur är så är mina barn ganska stora (14 och 5) så jag behåller inte lyfta dom.

Jag får inte heller ha sex eller bada och inte träna eller så.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2021-09-28 13:07:49 följande:

Min kompis har haft cerklage båda sina graviditeter. Minns inte exakt hur det var med lyftandet men minimalt i alla fall. Hon var ordinerad sängläge så inte tal om att gå i trappor eller ta promenader.

Tack för svaret!

Har också läst och hört om att en del måste vara sängliggande , vet inte varför det är olika.. Jag behövde inte vara det varken med yngsta dottern (när jag fick det akut) eller den här gången.. som tur är för det skulle vara väldigt svårt för mig.

Idag var jag på koll och allt såg bra ut iallafall. Så jag får fortfarande gå i trappor om jag behöver men försiktigt och ta promenader men ta det lite lugnt.
  • Anonym (Jag)

Jag var högrisk pga upprepade m.f, hög ålder och ÄD. Läkaren ville inte att jag skulle ta några som helst risker och det ville jag inte själv heller. Mådde dessutom så dåligt att det inte gick annat än ta det lugnt. Fick mycket hjälp av maken.

Det verkar som de mer tagit det säkra före det osäkra vad gäller dig och då får du väl fortsätta i samma spår. Antar att de kollar dig extra ofta som de gjorde med mig.

• MtS19

Jag fick cerklage akut i vecka 25 med första och väldigt strängt med inget sex, inga lyft, knappt ta promenader vara väldigt lugn . Nu den andra fick jag cerklage i vecka 13 men inte några speciella saker jag inte fick göra, de enda va inga tunga lyft och sen lyssna på kroppen, koll 1 ggr/månad

• Anonym (Ts)
    Anonym (Jag) skrev 2021-09-28 17:30:10 följande:

Jag var högrisk pga upprepade m.f, hög ålder och ÄD. Läkaren ville inte att jag skulle ta några som helst risker och det ville jag inte själv heller. Mådde dessutom så dåligt att det inte gick annat än ta det lugnt. Fick mycket hjälp av maken.

Det verkar som de mer tagit det säkra före det osäkra vad gäller dig och då får du väl fortsätta i samma spår. Antar att de kollar dig extra ofta som de gjorde med mig.

Förstår, tack för svaret :)

Ja så är det nog , jag har gått på koll varannan vecka nu efter jag fick cerklaget men det blir var tredje vecka efter nästa gång om allt fortfarande ser bra ut då.
  • Anonym (Ts)
    MtS19 skrev 2021-09-28 17:56:00 följande:

Jag fick cerklage akut i vecka 25 med första och väldigt strängt med inget sex, inga lyft, knappt ta promenader vara väldigt lugn . Nu den andra fick jag cerklage i vecka 13 men inte några speciella saker jag inte fick göra, de enda va inga tunga lyft och sen lyssna på kroppen, koll 1 ggr/månad

Vad skönt att du fick leva mer normalt andra gången..

Fick du bada och ha sex och så nu? Jag tror inte att jag får det iallafall ..

Och vet du hur tungt du får lyfta ungefär?

Jag har fått gå på koll varannan vecka efter op men eftersom allt såg bra ut nu senast kommer det nog bli var tredje vecka istället.
  • MtS19
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-29 18:56:55 följande:

Vad skönt att du fick leva mer normalt andra gången..

Fick du bada och ha sex och så nu? Jag tror inte att jag får det iallafall ..

Och vet du hur tungt du får lyfta ungefär?

Jag har fått gå på koll varannan vecka efter op men eftersom allt såg bra ut nu senast kommer det nog bli var tredje vecka istället.

Nej inget sådant pga infektiomsrisken, plus att de kunde bli trauma mot livmodertappen vid sex eftersom man kan komma åt ju. Nej dom sa aldrig hur tungt utan fick känna själv. Hon föddes i 37 +2 i maj
  • Anonym (Ts)
    MtS19 skrev 2021-09-30 01:16:52 följande:

Nej inget sådant pga infektiomsrisken, plus att de kunde bli trauma mot livmodertappen vid sex eftersom man kan komma åt ju. Nej dom sa aldrig hur tungt utan fick känna själv. Hon föddes i 37 +2 i maj

Grattis och vad bra att allt gick bra :)

Nej ok tänkte väl det , minns inte om jag har frågat det den här gången men tänkte ju att det var självklart eftersom det var så förra gången.. Min läkare har ju inte heller sagt exakt hur tungt jag får lyfta utan det är lite så också , hon sa att 2 kg iallafall är ok men att jag får känna efter själv.

Fick ganska mycket sammandragningar inatt och imorse så jag åkte in och kollade men allt är ok fortfarande som tur är och det lugnade ner sig så hoppas det fortsätter gå bra nu..

Min yngsta föddes i vecka 39+5 fast det blev akutsnitt för de fick inte bort cerklaget (lång historia) , nu får jag antagligen planerat snitt om allt går som det ska och bebisen stannar i magen tills det är dags.
Svar på tråden Cerklage, hur tungt får man lyfta?