• Rosastjärna

    Hur snabbt fick du plus efter missfall/MA

    Hej!

    Jag har konstaterat MA och ska få tabletter för att blöda ut. VUL i v. 11, graviditeten avstannad i v. 6. Vi vill försöka direkt igen, jag känner mig lurad av min kropp och att vi redan förlorat fem veckor på ingenting. Efter ett så tidigt missfall känner jag att kroppen inte behöver återhämta sig mer än att den får tillbaka ägglossningen, jag har dessutom gått fem veckor och minskat i HCG gissar jag, då verkligen alla symtom är helt borta sedan över en vecka redan.

    Så jag undrar om det är några här som blivit gravida på första ägglossningen efter MA/missfall, dvs inte hunnit ha någon mens innan positivt test.

    Jag förstår att sannolikheten att det tar sig på första försöket inte är enorm men vi kommer försöka så vill gärna höra era erfarenheter. 

    Jag gjorde inte hur många rader som helst på omröstningen, kommentera gärna om det tog mer än tre cykler att bli gravid :) 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur snabbt fick du plus efter missfall/MA
  • Pewc

    Jag har haft flera missfall både tidiga och ett sent.

    Mitt första missfall fick jag i vecka 8, blev gravid med min dotter månaden efter. Alltså ingen mens emellan.

    Andra missfallet va ett MA, upptäcktes på rul i vecka 19, bebisen hade dött i vecka 14. Tog 14 månader att bli gravid igen. Den graviditeten slutade tyvärr i missfall i vecka 7.

    Och efter det tog det 5 månader att bli gravid igen. Är nu i vecka 22.

  • Rosastjärna
    Pewc skrev 2021-10-09 09:15:15 följande:

    Jag har haft flera missfall både tidiga och ett sent.

    Mitt första missfall fick jag i vecka 8, blev gravid med min dotter månaden efter. Alltså ingen mens emellan.

    Andra missfallet va ett MA, upptäcktes på rul i vecka 19, bebisen hade dött i vecka 14. Tog 14 månader att bli gravid igen. Den graviditeten slutade tyvärr i missfall i vecka 7.

    Och efter det tog det 5 månader att bli gravid igen. Är nu i vecka 22.


    Grattis till nuvarande graviditeten! Tråkigt att ni fått kämpa så länge. Tack för svaret :) Min första graviditet gick utan problem och jag var ung och naiv så tänkte inte så mycket på det. Nu är man ju jätteorolig att något ska hända, när vi blir gravida nu kommer jag inte kunna slappna av alls. Hur har du hanterat flera missfall, särskilt med tanke på att ett var sent?
  • Pewc
    Rosastjärna skrev 2021-10-10 12:58:41 följande:

    Grattis till nuvarande graviditeten! Tråkigt att ni fått kämpa så länge. Tack för svaret :) Min första graviditet gick utan problem och jag var ung och naiv så tänkte inte så mycket på det. Nu är man ju jätteorolig att något ska hända, när vi blir gravida nu kommer jag inte kunna slappna av alls. Hur har du hanterat flera missfall, särskilt med tanke på att ett var sent?


    Ja-a du.. vet inte riktigt hur jag har hanterat det faktiskt. Men det har varit olika varje gång.

    När jag fick mitt första missfall hade jag en son redan, allt gick så fort då. Först gick det fort att bli gravid, tog två försök tror jag, sen missfall, sen tog det sig direkt efter. Va så klart jätteledsen, men det gick så fort att bli gravid igen, och då tyckte jag ju att jag hade fått det där missfallet "som alla får" så då kändes det som att det va lungt. Typ, vad är risken att det händer igen. Den graviditeten slutade med att jag fick min dotter. Sen blev jag gravid igen, tog sig på tredje försöket och då fick jag en son till. Sen blev jag gravid igen när sonen va ca 1år, hann inte ens få tillbaka min mens, så det va jätte oplanerat. Den graviditeten slutade i det sena missfallet. Sen trodde ju jag så klart att jag skulle bli gravid igen hur lätt som helst... Hade ju aldrig haft några problem tidigare.. men så blev det inte. Och det va väldigt jobbigt att hantera det också! Så tror nog att dom första 6 månaderna va värst! Litade inte på min kropp, tänkte hela tiden att något blivit fel. Jättesvårt att släppa den känslan. Trodde att jag hade bearbetat allt när jag blev gravid igen, men det hade jag inte! Alla känslor kom tillbaka, rädslan för att något ska gå fel. Bröt i hop flera gånger.. när det sen visade sig att jag fick missfall igen.. visste jag inte riktigt vad jag skulle göra! Men tror det sista missfallet hjälpte mig att bearbeta det sena.. konstigt nog! Jag blev som tvungen att hantera alla känslor igen och det hjälpte mig faktiskt. Så när jag blev gravid den här gången, så va jag inte alls lika orolig, som förra gången. Jag har haft svårt att tro på det absolut. Och kanske inte tagit ut nån glädje i förskott, men nu efter RUL så försöker jag att bara njuta, och som jag längtar efter att få hålla min lilla bebis <3
  • Anonym4848

    Fick ungefär som du reda på MA i v. 11 på vul. Hade avstannat i v. 6+4. Sen var det tyvärr en jäkla resa att få ut det. Cytotec två vändor och sen skrapning. Tog nästan 3 månader. Plussade sen igen på första ägglossningen och är nu i v. 23.

  • Rosastjärna
    Anonym4848 skrev 2021-10-12 08:10:06 följande:

    Fick ungefär som du reda på MA i v. 11 på vul. Hade avstannat i v. 6+4. Sen var det tyvärr en jäkla resa att få ut det. Cytotec två vändor och sen skrapning. Tog nästan 3 månader. Plussade sen igen på första ägglossningen och är nu i v. 23.


    Roligt att höra att du plussade direkt och nu tagit dig mer än halvvägs efter en sån upplevelse :)

    Vi verkar ha väldigt lika situation, jag fick cytotec vända två i måndags men det hände typ inget så gissar att det blir besked om skrapning på återbesöket imorgon :( Fick antibiotika också så nästan full pott i skit på det här missfallet. Hoppas jag kan få plussa snabbt efter så jag också kan lägga det här bakom mig!
  • Anonym (Emelie)

    Jag har haft tre missfall.

    Efter första blev jag gravid igen direkt, utan att få mens emellan.

    Efter andra tog det åtta månader att bli gravid, även det blev ett missfall, och efter det tredje missfallet blev jag gravid igen efter en mens.

    Så olika för mig.

  • Anonym4848
    Rosastjärna skrev 2021-10-14 11:39:49 följande:

    Roligt att höra att du plussade direkt och nu tagit dig mer än halvvägs efter en sån upplevelse :)

    Vi verkar ha väldigt lika situation, jag fick cytotec vända två i måndags men det hände typ inget så gissar att det blir besked om skrapning på återbesöket imorgon :( Fick antibiotika också så nästan full pott i skit på det här missfallet. Hoppas jag kan få plussa snabbt efter så jag också kan lägga det här bakom mig!


    Verkligen! Har varit mycket oro tyvärr och kan typ fortfarande inte tänka att allt kommer gå bra. Men försöker tänka mer positivt, nu känner jag små sparkar varje dag och det hjälper såklart <3

    Usch, beklagar att du har liknande erfarenhet! Jag blödde inte en droppe efter cytotec nr 2, och var helt förkrossad att behöva skrapas men det var inga problem öht! Blev ju sövd, så vaknade glad och lättad och allt var färdigt. Kände ingenting efteråt och blödde bara ett par dagar. Så önskar att jag fått det tidigare bara! Håller tummarna för dig, lycka till!!
  • Rosastjärna
    Anonym4848 skrev 2021-10-14 12:50:11 följande:

    Verkligen! Har varit mycket oro tyvärr och kan typ fortfarande inte tänka att allt kommer gå bra. Men försöker tänka mer positivt, nu känner jag små sparkar varje dag och det hjälper såklart <3

    Usch, beklagar att du har liknande erfarenhet! Jag blödde inte en droppe efter cytotec nr 2, och var helt förkrossad att behöva skrapas men det var inga problem öht! Blev ju sövd, så vaknade glad och lättad och allt var färdigt. Kände ingenting efteråt och blödde bara ett par dagar. Så önskar att jag fått det tidigare bara! Håller tummarna för dig, lycka till!!


    Ja, fy. Förstår det! Jag kommer vara jätteorolig nästa graviditet. Har redan bestämt med min sambo att vi gör ett privat ultraljud i v. 8 så vi slipper oroa oss för tidigt MA innan hjärtat börjar slå som den här gången. Skönt med sparkar, då får man som ett lugnande besked från bebin varje spark :)

    Jag har haft mitt andra återbesök nu och läkaren såg inte så mycket rester att de gör något mer. Så hoppas att allt ska komma igång igen nu. Är så rädd för att bli sövd så det var verkligen skönt att få det beskedet efter två skräp-besked!
  • Anonym4848
    Rosastjärna skrev 2021-10-15 14:09:57 följande:

    Ja, fy. Förstår det! Jag kommer vara jätteorolig nästa graviditet. Har redan bestämt med min sambo att vi gör ett privat ultraljud i v. 8 så vi slipper oroa oss för tidigt MA innan hjärtat börjar slå som den här gången. Skönt med sparkar, då får man som ett lugnande besked från bebin varje spark :)

    Jag har haft mitt andra återbesök nu och läkaren såg inte så mycket rester att de gör något mer. Så hoppas att allt ska komma igång igen nu. Är så rädd för att bli sövd så det var verkligen skönt att få det beskedet efter två skräp-besked!


    Ja det är ju bra om man kan få till det, tiden går ju så sakta där i början så skönt om man slipper vänta till v. 12-13. Jag hade tur att bli lovad ett tidigt VUL vid ny graviditet då dom tyckte så synd om mig under alla turer med MA:t, så fick ett i v. 8+1 vilket var skönt!

    Men åh va skönt då att du slapp fler behandlingar! Hoppas allt går bra nu för er <3
  • Rosastjärna
    Anonym4848 skrev 2021-10-15 16:12:20 följande:

    Ja det är ju bra om man kan få till det, tiden går ju så sakta där i början så skönt om man slipper vänta till v. 12-13. Jag hade tur att bli lovad ett tidigt VUL vid ny graviditet då dom tyckte så synd om mig under alla turer med MA:t, så fick ett i v. 8+1 vilket var skönt!

    Men åh va skönt då att du slapp fler behandlingar! Hoppas allt går bra nu för er <3


    Skönt att du fick ett tidigt vul, jag tänker mycket på hur nervös man kommer vara nästa gång. Med mitt första barn fanns missfall knappt på världskartan. Så det kommer bli stor skillnad nu.

    Har haft ömma bröst några dagar nu, brukar bara ha det före mens så får se om det kommer något. Det är väldigt tidigt men det verkar ju variera hur lågt hcg behöver bli innan cykeln drar igång :) Mina gravidsymtom försvann ju flera veckor före vi upptäckte missfallet ens så vet inte vad kroppen pysslar med annars.
  • Anonym4848
    Rosastjärna skrev 2021-10-23 18:26:05 följande:

    Skönt att du fick ett tidigt vul, jag tänker mycket på hur nervös man kommer vara nästa gång. Med mitt första barn fanns missfall knappt på världskartan. Så det kommer bli stor skillnad nu.

    Har haft ömma bröst några dagar nu, brukar bara ha det före mens så får se om det kommer något. Det är väldigt tidigt men det verkar ju variera hur lågt hcg behöver bli innan cykeln drar igång :) Mina gravidsymtom försvann ju flera veckor före vi upptäckte missfallet ens så vet inte vad kroppen pysslar med annars.


    Hoppas du slipper vara allt för nervös nästa gång ändå! Jag är fortfarande orimligt orolig. Hoppades kunna slappna av efter KUB, det höll väl i sig i ett par dagar sen var oron igång igen. Samma med RUL. Och nu efter RUL är jag nervös när jag inte känt några sparkar på ett tag. Så alltid är det nåt! :/ jag,var dock orolig första gången med..

    Nä ibland förstår man sig inte på kroppen. Kände så också då mellan alla vändor med cytotec och skrapning när det blödde till och från fast jag Fick positivt på ÄL-test osv. Kände inte igen kroppen alls haha bara att ge det tid så kommer din kropp komma i balans igen ska du se!
  • hurtänktedunu
    Rosastjärna skrev 2021-11-09 22:01:00 följande:

    Puffar upp tråden för att se om några fler svar trillar in i omröstningen.


    Jag fick ma I augusti. V11 men graviditeten hade stannat i v8 ca. Kom ut snabbt med cytotec. Hade en mens och blev sedan gravid direkt. Nu v9 och hoppas på bättre lycka denna gång.
  • Rosastjärna
    hurtänktedunu skrev 2021-11-09 22:14:51 följande:

    Jag fick ma I augusti. V11 men graviditeten hade stannat i v8 ca. Kom ut snabbt med cytotec. Hade en mens och blev sedan gravid direkt. Nu v9 och hoppas på bättre lycka denna gång.


    Har missat att svara. Vad roligt för dig att det gick fort. Önskar dig stort lycka till den här gången :) Jag är på tredje cykeln nu så håller tummarna!
  • hurtänktedunu
    Rosastjärna skrev 2021-12-14 17:55:36 följande:

    Har missat att svara. Vad roligt för dig att det gick fort. Önskar dig stort lycka till den här gången :) Jag är på tredje cykeln nu så håller tummarna!


    Tack så mycket. Hoppas det tar sig för er snart.
  • PelloBello

    Förra året fick jag göra en medicinsk abort I vecka 15 pga att fostret inte var livsdugligt. Fick sedan en mens efter det och plussade månaden efter. Det blev ett barn.

    Blev gravid igen och fick fördröjt missfall I vecka 13 nu I september, haft två mens efter det och inget plus än.

    Det kan gå fort det kan ta tid.

Svar på tråden Hur snabbt fick du plus efter missfall/MA