• Anonym (Funde­rsam)
    Tue 28 Sep 2021 12:36
    1669 visningar
    3 svar
    3
    1669

    Omskärelse i vuxen ålder

    Jag har fått en hudåkomma på min förhud. Och har fått en tid för att göra en full omskärelse på sjukhuset. Och nu undrar jag om det finns någon på detta forumet som har gjort samma sak och kan dela med sig om hur det var tiden efteråt. Om ni har fått problem med känsel, hur sex/onani upplevs. Jag har fått ett alternativ där dom bara kan ta bort som en ?tårtbit? av förhuden där hudförändringen sitter. Men jag har läst på olika forum att det kan bli mer komplikationer med det. Typ att huden lätt spricker upp i själva V formen på ingreppet. Så jag ser hellre att dom gör en full omskärelse istället

  • Svar på tråden Omskärelse i vuxen ålder
  • Anonym (Man)
    Tue 28 Sep 2021 20:19
    #1

    Har ingen som helst erfarenhet men jag skulle lätt ta bort hela förhuden om jag fick möjlighet.

  • Anonym (Hmm)
    Wed 29 Sep 2021 10:49
    #2

    Inte för att skrämma dig men allt som tas bort förändrar känsel o kan minska känsel. Svårt o säga exakt hur du upplever det och jag har inte gjort samma grej men har opererat bort delar av strängen.

    Bara det gjorde att jag inte tycker sex o onani är lika skönt som innan med strängen jag hade. Så jag saknar den. För mig är känslan viktig.

    Men det är inget som är säkert det blir så för dig. Fast man bör ha det i beaktande också i sitt val.

  • Sat 2 Oct 2021 14:09
    #3

    Jag är inte omskuren men då jag är emot omskärelser av icke medicinska skäl så har jag läst på en del om konsekvenserna. Ca 1/3 av de känselnerver som ger välbehag vid onani och sex sitter i förhuden. Skärs den bort förlorar du alltså dessa och kommer därför ha en mindre yta som ger välbehag.För att lättare förstå skillnaden skulle man kunna jämför med att se ett klipp i olika typer av bildkvalité där färre nerver alltså skulle ge färre pixlar och där med en sämre bild/sexuell upplevelse med mindre känsel men man kan ju även njuta av en film även i sämre bildkvalité.

    När förhuden avlägsnats så skyddas inte längre det känsliga ollonet från nötningar vilket till en början ger obehag. Då kroppen är bra på att anpassa sig så kommer detta att avta genom att ollonets yta blir grövre och mindre känsligt vilket är bra då obehaget kommer försvinna med tiden men synd då även den sexuella känseln påverkas. Man skulle kunna jämföra med fötterna. Går man i vanliga fall med skor och strumpor gör det onta att gå på grus men börjar man alltid gå barfota på gruset så kommer fotsulorna bli hårda och då gör det inte längre ont. 

    Då du är vuxen är det lägre risk för att drabbas av smärtsamma erektioner efter omskärelsen då det är lättare att bedöma att man inte tar bort för mycket hud.

    När det kommer till onani så kommer du ju inte längre ha någon förhud att runka med. Du kommer därför behöva dra handflatan direkt mot ollonet vilket ger mer frikton och slitage. Du kommer därför behöva se till att ha glidmedel då du ska runka vilket underlättar men slitaget kan göra att det inte går att runka lika ofta om ömhet uppkommer efteråt. Där får du testa dig fram.

    Samma sak gäller vid sex. När kuken dras utåt under penetrationen glider den in i förhuden vilket gör att friktionen och där med slitaget minskar för ens partner samtidigt som partnerns inre fortfarande stimuleras. När kuken sedan åker in igen stimulerar förhudsvecket som bildas när ollonet glider ut partnerns inre vilket en del kondomtillverkare försökt efterlikna med räfflade kondomer. 

    För dig å andra sidan så föreligger det ett medicinskt skäl till operation. Nyttan har därför bedömt vara större än de nackdelar som kan uppkomma. Om du väljer förslaget med att bevara en del av förhuden behåller du en del av fördelarna med att ha en förhud men å andra sidan finns risken att du kan få problemen som du skrev om vilket då kan leda till att du får opereras en gång till. Oavsett vad du väljer så kommer det kanske inte vara som innan men med tiden skule jag tro att man vänjer sig och glömmer hur det var innan. Onani och sex kommer troligen fortsatt vara skönt.

Svar på tråden Omskärelse i vuxen ålder