• Anonym (Indragen)

”Får” man göra så här?

Nyligen byttes våra två dörrar till tvättstuga och till torkrum. Inget konstigt med det. De nya dörrarna låser man med hjälp av sin tvättkolv. Det ingår en kolv per lägenhet. De gamla dörrarna hade byglar så det skulle vara möjligt att låsa dörren med hänglås när man hade tvätt i både tvättstugan och torkrummet så ingen obehörig kunde komma åt det.

Nu i helgen var det naturligtvis någon som tyckte att jag var färdig med tvättmaskinen (trots att jag hade 3 timmars tvättid kvar) och därför tog den och låste dörren med sin tvättkolv. Det innebar att jag, när jag skulle hämta min tvätt från tumlaren, inte kunde komma in i tvättstugan.

Jag kontaktade styrelsen via Mail där jag frågade hur de tänkt att man ska kunna låsa båda dörrarna när man bara har tillgång till en tvättkolv?!

Svaret jag fick var att jag kunde KÖPA en extra kolv (trots att det var förbjudet med mer än en per lägenhet) för 400kr?

Ska JAG betala för att föreningen bytt till dörrar som inte går att låsa??

Nån som vet hur detta funkar? Vad hade ni gjort eller svarat?

• Svar på tråden ”Får” man göra så här?
  • Friger

Att styrelsen får instifta dumma regler så länge dom inte bryter mot lagar eller regler.

Du säger att tvättstugan låses med låskolv utifrån? Kan du då bli inlåst i tvättstugan?

Lite aja baja att låsa utrymningsvägar på det sättet. Det är förbjudet.

• Anonym (own)

Varför tar du inte upp det med grannen som tog tiden? Eller har du gjort det och denne skiter I vilket?

• Anonym (Maja)
    Friger skrev 2021-09-28 17:00:34 följande:
    Att styrelsen får instifta dumma regler så länge dom inte bryter mot lagar eller regler. Du säger att tvättstugan låses med låskolv utifrån? Kan du då bli inlåst i tvättstugan? Lite aja baja att låsa utrymningsvägar på det sättet. Det är förbjudet.

Vi hade den sortens lås på vår förra tvättstuga. Det är nyckelhålet som blockeras med kolven. Inifrån går det att låsa upp med vredet som vanligt.
  • Anonym (Maja)

Tyvärr vet jag inget om det juridiska i bostadsrättsföreningar. Men det låter ju vansinnigt ogenomtänkt.

• Friger
    Anonym (Maja) skrev 2021-09-28 17:11:44 följande:

Vi hade den sortens lås på vår förra tvättstuga. Det är nyckelhålet som blockeras med kolven. Inifrån går det att låsa upp med vredet som vanligt.
    Då är det lugnt!
  • Glinda från Oz
    Anonym (own) skrev 2021-09-28 17:04:23 följande:

Varför tar du inte upp det med grannen som tog tiden? Eller har du gjort det och denne skiter I vilket?

Hur ska ts veta vem det är?
  • Anonym (Förvirrad)

Jag känner mig trög nu men varför låste du inte bara in till tvättrummet med din kolv...? Det är ändå dit andra kan tänkas gå först om de försöker nalla av tvättiden.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-09-28 18:45:12 följande:
    Jag känner mig trög nu men varför låste du inte bara in till tvättrummet med din kolv...? Det är ändå dit andra kan tänkas gå först om de försöker nalla av tvättiden.

Jag förmodar att TS hade kläder i torkrummet som hen inte ville skulle bli stulna. Men jag håller med om att det inte kan ha varit lätt för grannen att förstå att TS ansåg sig ha rätt till tvättstugan när hens kolv inte satt på vare sig bokningstavlan eller tvättstugedörren.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Maja) skrev 2021-09-28 18:52:34 följande:

Jag förmodar att TS hade kläder i torkrummet som hen inte ville skulle bli stulna. Men jag håller med om att det inte kan ha varit lätt för grannen att förstå att TS ansåg sig ha rätt till tvättstugan när hens kolv inte satt på vare sig bokningstavlan eller tvättstugedörren.
    Ja det blir ju ett dilemma där... Skydda tvättiden eller den torkande tvätten.... I vilket fall, jag tycker inte ts ska behöva köpa en till kolv, det där måste ju föreningen fixa.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Maja) skrev 2021-09-28 18:52:34 följande:

Urdåligt, ogenomtänkt system således.
Svar på tråden ”Får” man göra så här?