• Lippi

    VFU i engelska, katastrofalt

    Hej,

    jag är i botten obehörig spanska lärare som pågår och utbildar sig för blir behörig. Jag pluggar även andra ämnet som valde vara engelska. Igår hade jag min första lektion i engelska och det gick inte bra. Det kändes som jag hade börjat om: jag hade en manus som jag gjorde för mer än fem år sedan i första ämnet, jag kunde inte låta bli att läsa det, jag kunde inte komma ihåg strukturen av min lektion som själv planerade i två dagar. Jag förberedde mig under en hel termin medan jag var mammaledig för VFU i engelska och det blir så här istället. Jag var stel och nervös.

    Jag är inte modersmål svenska, inte än spanska eller engelska och har bara pluggat språken länge, men jag känner att en lärare som inte är modersmål är bara fel att jag inte kan vara perfekt och vara dålig för mina elever. Hur kan jag bryta den onda cirkeln? Jag har fyra veckor kvar och dessutom vill jag verkligen bli behörig i engelska också.

  • Svar på tråden VFU i engelska, katastrofalt
  • Anonym (aaa)
    Lippi skrev 2021-09-29 03:48:33 följande:

    Hej,

    jag är i botten obehörig spanska lärare som pågår och utbildar sig för blir behörig. Jag pluggar även andra ämnet som valde vara engelska. Igår hade jag min första lektion i engelska och det gick inte bra. Det kändes som jag hade börjat om: jag hade en manus som jag gjorde för mer än fem år sedan i första ämnet, jag kunde inte låta bli att läsa det, jag kunde inte komma ihåg strukturen av min lektion som själv planerade i två dagar. Jag förberedde mig under en hel termin medan jag var mammaledig för VFU i engelska och det blir så här istället. Jag var stel och nervös.

    Jag är inte modersmål svenska, inte än spanska eller engelska och har bara pluggat språken länge, men jag känner att en lärare som inte är modersmål är bara fel att jag inte kan vara perfekt och vara dålig för mina elever. Hur kan jag bryta den onda cirkeln? Jag har fyra veckor kvar och dessutom vill jag verkligen bli behörig i engelska också.


    Du behöver ta upp alla dina tankar med din handledare så att du får stöd, det är ju den en handledare är till för. Det kan vara så att det inte verkade lika "illa" som det känns för dig? Fråga handledaren vad denne har fått för intryck. 

    Ibland får någon student komplettera med mer VFU, det kan vara en lösning 
  • Anonym (Lärare)

    Om du planerade en lektion för fem år sen som du inte ens minns upplägget på får du ta nya tag. Antingen nåt helt nytt eller samma innehåll och du funderar ut hur du vill använda det. Dessutom borde du ha utvecklats på den här långa tiden och förhoppningsvis har en vilja att förbättra ditt material. Inte ens jag som är lärare sedan +10 år använder exakt samma från år till år, man bearbetar ständigt de uppgifter som ges till elever, ändrar upplägg, innehåll, allt möjligt.

  • Anonym (Lina)

    Att vara lärare och perfektionist är en dålig kombo. Som lärare måste man ständigt sätta sina egna gränser, ingen annan säger att "nu har du jobbat klart". Improvisation med kort varsel krävs också dagligen.

    Annars håller jag med, lyft det med din handledare. Första lektionen på en vfu-period är det naturligt att vara nervös och spänd och inte få ut allt man tänkt sig. Du är ju där för att lära dig!

  • Anonym (Behörig)

    Jag är behörig lärare i spanska och engelska.

    Min fråga är: hur bra är du på språk? Är din engelska tillräckligt bra?

    En lektion för fem år sedan är gammal och inte aktuell idag. Kan du modernisera den på något sätt?

    Hur byggde du upp lektionen? Vad var målet?

  • Lippi

    tack för svaret. Idag ska jag prata med handledaren.

    Jag har en till VFU nästa termin som ligger på 100% och ska pågå i tio veckor. Eleverna svarade mig, sammanlagt, och de gjorde uppgiften, men jag känner inte mig som när jag jobbar med spanska.

  • Lippi

    tack för alla svar och tips.

    Jag förklarar bättre: jag har inte kört en lektion som var fem år gammal utan jag kände mig som när jag har börjat undervisa för fem år sedan: en nybörjare igen.

    Jag kan både spanska och engelska fast jag har pluggat engelska och spanska i flera år. Jag klarade också Spanska I och II och Engelska I och II på högskolans nivå. Jag har bott ett tag i London och Edinburgh och ett tag i Spanien. Men jag är inte modersmål ändå!

    I alla fall den andra lektionen i följande dagen blev mycket bättre. Jag vet inte varför jag var så nervös under första lektionen. Jag verkligen förstår inte.

    Tack igen

  • Lippi

    tack för alla svar och tips.

    Jag förklarar bättre: jag har inte kört en lektion som var fem år gammal utan jag kände mig som när jag har börjat undervisa för fem år sedan: en nybörjare igen.

    Jag kan både spanska och engelska fast jag har pluggat engelska och spanska i flera år. Jag klarade också Spanska I och II och Engelska I och II på högskolans nivå. Jag har bott ett tag i London och Edinburgh och ett tag i Spanien. Men jag är inte modersmål ändå!

    I alla fall den andra lektionen i följande dagen blev mycket bättre. Jag vet inte varför jag var så nervös under första lektionen. Jag verkligen förstår inte.

    Tack igen

Svar på tråden VFU i engelska, katastrofalt