• Anonym (Bltr)

Medicin mot högt blodtryck.

Har nu fått medicin mot högt blodtryck. Hade hoppats på att få slippa men efter att jag fått gått med en mätare ett helt dygn så blev det konstaterat att jag behövde det. Så nu ska jag prova en medicin i 30 dagar, Candesartan.

Har alltid haft bra blodtryck mot det lägre men för 3 år sedan så började det att höjas. Säkert stressrelaterat då jag hade det för jävligt på det privata planet.

Förutom det höga trycket nu så är alla andra värden bra tom pulsen.

Är och har aldrig varit den stillasittande personen utan är den som hellre promenerar eller cyklar när man kan samt har ett rörligt jobb. Har även nu börjar träna lite på gym och då mestadels i grupp. Blandat styrka och kondition.

Hoppas på så vis att på sikt att mitt blodtryck kan bli normalt igen så jag kan slippa medicin mot det.

Tror ni det är möjligt? Någon här som varit med om detta?

Jag vill helst slippa mediciner i den mån som går och kan jag då påverka så jag slipper så gör jag det.

Tar knappt ens Alvedon om det inte är riktigt akut och inget annat hjälper. Inga preventivmedel heller just nu då jag är singel.

• Svar på tråden Medicin mot högt blodtryck.
  • Mrs Moneybags

Hur gammal är du?
    I de flesta fall äter man blodtryckssänkande livet ut. En ganska billig och enkel livförsäkring när man tänker på riskerna. 

Det händer att folk helt lägger om livsstil och lyckas få ner blodtrycket, men för de allra flesta går trycket uppåt med åren och inte nedåt. 

• Anonym (Bltr)
    Mrs Moneybags skrev 2021-09-29 13:36:26 följande:

Hur gammal är du?

I de flesta fall äter man blodtryckssänkande livet ut. En ganska billig och enkel livförsäkring när man tänker på riskerna. 

Det händer att folk helt lägger om livsstil och lyckas få ner blodtrycket, men för de allra flesta går trycket uppåt med åren och inte nedåt. 

Jag är 41år.

Tänker att om detta kanske var stressrelaterat så kanske de finns en chans att kunna slippa mediciner så länge det går.
  • Anonym (Hej)

Var blodtrycket högt även under sömnen när du gjorde 24 h mätningen?

• Anonym (Bltr)
    Anonym (Hej) skrev 2021-09-30 14:08:22 följande:

Var blodtrycket högt även under sömnen när du gjorde 24 h mätningen?

Något förhöjt men inte så mycket.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Bltr) skrev 2021-10-01 10:38:33 följande:

Något förhöjt men inte så mycket.

Okej, hur är det med dina föräldrar och mor-och farföräldrar har de högt blodtryck? Tänker om det är något som är ärftligt inom släkten?

Den läkare som du har kontakt med borde kunna svara på dina frågor.
  • Guldnovan

Har samma medicin. Det är ofta ärftligt och man hittar inte alltid anledning. Även när jag var tränad och hade vilopuls 55 var trycket högt och jag har säkert ätit i 10 år nu. Bestämde (felaktigt) på eget bevåg att sluta, gick bra ett år sen blev jag väldigt dålig. Fick bannor av läkare och började igen. Allt bra nu men kommer fortsätta livet ut. Det är inget fel i att ta det man behöver. Inte Alvedon heller.

• Anonym (Bltr)
    Anonym (Hej) skrev 2021-10-01 12:53:28 följande:

Okej, hur är det med dina föräldrar och mor-och farföräldrar har de högt blodtryck? Tänker om det är något som är ärftligt inom släkten?

Den läkare som du har kontakt med borde kunna svara på dina frågor.

Ja, mina föräldrar har något högt men de fick de senare samt så har de inte inte varit lika aktiva som jag är nu.

Likaså med mor och farföräldrar. Helt annat levene.

Visst de kan vara ärfligt men mitt kom i samband med otrolig stress. Trist om det skulle ha påverkat i den grad att jag ev skulle ha fått det tidigare.

Läkaren sa innan 24 h mätningen att det kunde ev till viss del gå att träna bort. Speciellt då när det var från början stress inblandat.

Men som sagt vi får väl se hur det ser ut efter en månad hur de ser ut osv.
  • Anonym (Bltr)
    Guldnovan skrev 2021-10-01 13:02:49 följande:

Har samma medicin. Det är ofta ärftligt och man hittar inte alltid anledning. Även när jag var tränad och hade vilopuls 55 var trycket högt och jag har säkert ätit i 10 år nu. Bestämde (felaktigt) på eget bevåg att sluta, gick bra ett år sen blev jag väldigt dålig. Fick bannor av läkare och började igen. Allt bra nu men kommer fortsätta livet ut. Det är inget fel i att ta det man behöver. Inte Alvedon heller.

Nej, inget fel att ta det man absolut behöver.

Men tex Alvedon kan man många gånger undvika att ta om man tex vet att det går över av sig själv genom tex vila eller hittar andra sätt så smärtan lättar eller går över..
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Bltr) skrev 2021-10-01 14:04:38 följande:
    Ja, mina föräldrar har något högt men de fick de senare samt så har de inte inte varit lika aktiva som jag är nu.

Visst de kan vara ärfligt men mitt kom i samband med otrolig stress. Trist om det skulle ha påverkat i den grad att jag ev skulle ha fått det tidigare.

Läkaren sa innan 24 h mätningen att det kunde ev till viss del gå att träna bort. Speciellt då när det var från början stress inblandat.

Det är fler än man tror som har högt blodtryck, så sanningen är att många är undermedicinerade och inte tvärtom. Jag hoppas du kan få ner trycket på naturlig väg, men hoppas inte för mycket. 

För min egen del var det andra underliggande orsaker som gjorde att jag hade högt blodtryck, så det kan vara så otroligt många orsaker utöver stress. Stress är ju något som kroppen ändå är skapt för till viss del. 

Träning är en viktig väg, men kosten har också stor betydelse. Mindre salt, mindre alkohol.

Själv tränar jag dagligen i ca 40-45 minuter. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Bltr) skrev 2021-10-01 14:04:38 följande:

Okej om det är så att det kan vara stressrelaterat så föreslår jag att du förutom träning försöker reducera det som är stressigt i ditt liv och försöker ta det lugnare i vardagen. När du mår bättre så säger du att du vill göra en ny 24 h mätning. Du får stå på dig.

Min erfarenhet är att läkare ger ut medicin utan att gå till botten med vad det handlar om och ofta utgår de ifrån att det är ärftligt när det handlar om blodtrycket. Det är naturligtvis inte bra att gå runt med ett högt blodtryck under en längre tid då det sliter på kärlen och bidrar till risk för hjärt-och kärlsjukdomar, men man ska heller inte ta medicin om det finns andra underliggande orsaker bakom.
  • Anonym (Bltr)
    Mrs Moneybags skrev 2021-10-01 14:26:13 följande:

Det är fler än man tror som har högt blodtryck, så sanningen är att många är undermedicinerade och inte tvärtom. Jag hoppas du kan få ner trycket på naturlig väg, men hoppas inte för mycket. 

För min egen del var det andra underliggande orsaker som gjorde att jag hade högt blodtryck, så det kan vara så otroligt många orsaker utöver stress. Stress är ju något som kroppen ändå är skapt för till viss del. 

Träning är en viktig väg, men kosten har också stor betydelse. Mindre salt, mindre alkohol.

Själv tränar jag dagligen i ca 40-45 minuter. 

Kosten är inga problem här, ej heller alkohol.

Dricker bara i sällskap då jag inte har behov av att dricka ensam. Kan gå månader utan alkohol..

Jag tränar inte var dag men rör mig ändå var dag då jag cyklar eller går till jobbet samt har ett rörligt jobb.

Tränar när jag har tid. Beroende på hur jag jobbar.
  • Anonym (Bltr)
    Anonym (Hej) skrev 2021-10-01 14:32:21 följande:

Okej om det är så att det kan vara stressrelaterat så föreslår jag att du förutom träning försöker reducera det som är stressigt i ditt liv och försöker ta det lugnare i vardagen. När du mår bättre så säger du att du vill göra en ny 24 h mätning. Du får stå på dig.

Min erfarenhet är att läkare ger ut medicin utan att gå till botten med vad det handlar om och ofta utgår de ifrån att det är ärftligt när det handlar om blodtrycket. Det är naturligtvis inte bra att gå runt med ett högt blodtryck under en längre tid då det sliter på kärlen och bidrar till risk för hjärt-och kärlsjukdomar, men man ska heller inte ta medicin om det finns andra underliggande orsaker bakom.

Var mitt ex som stressade mig men han har jag reducerat ut ur mitt liv så mycket jag bara kunnat genom minsta möjliga kontakt och då bara om det är nåt absolut viktigt angående yngsta. (som är 14) Det mesta pratar jag direkt till barnet med om.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Bltr) skrev 2021-10-01 14:41:07 följande:

Var mitt ex som stressade mig men han har jag reducerat ut ur mitt liv så mycket jag bara kunnat genom minsta möjliga kontakt och då bara om det är nåt absolut viktigt angående yngsta. (som är 14) Det mesta pratar jag direkt till barnet med om.

Okej så om jag förstår dig rätt så mår du bra nu och är inte utsatt för hög stress just nu? Har du normalt BMI?
  • Anonym (Bltr)
    Anonym (Hej) skrev 2021-10-01 14:53:51 följande:

Okej så om jag förstår dig rätt så mår du bra nu och är inte utsatt för hög stress just nu? Har du normalt BMI?

Lätt övervikt. Men alltid haft bra blodtryck även när jag vägde 10 kg mer än vad jag gör nu.

Som sagt alla värden annars är bra.

Det är väl bara att vänta och se om det blir bättre
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Bltr) skrev 2021-10-01 15:01:16 följande:

Lätt övervikt. Men alltid haft bra blodtryck även när jag vägde 10 kg mer än vad jag gör nu.

Som sagt alla värden annars är bra.

Det är väl bara att vänta och se om det blir bättre

Kolla blodtrycket med jämna mellanrum och försök nå en normalvikt så har du gjort vad du kunnat
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Hej) skrev 2021-10-01 15:13:09 följande:
    Kolla blodtrycket med jämna mellanrum och försök nå en normalvikt så har du gjort vad du kunnat
    Det räcker inte med att kolla det med jämna mellanrum om det är förhöjt. Då måste man medicinera, även om det inte är kul. 
  • Anonym (tryck)

Det finns två saker du kan testa:

1. sluta med kaffet om du dricker det alt.minska eller drick koffeinfritt. Kan göra en jäkla skillnad

2. Börja ät coenzym Q10 -kan sänka blodtrycket för många

I ditt fall låter det stressrelaterat. Känner du att du kan slappna av riktigt ibland? Är man aldrig riktigt avslappnad så går blodtrycket inte ner lika mycket som det borde. 

• Anonym (tryck)

Testa det jag skrev under en månad och fixa gärna en egen mätare så kan du ta trycket några gånger i veckan. 

Svar på tråden Medicin mot högt blodtryck.