• Hejhopp92

    Orimligt trött i början av graviditeten?

    Hej!

    Jag är gravid med mitt första barn i v5 (4+5) och har två frågor.

    Alltså är det normalt att vara helt ORIMLIGT trött såhär tidigt?

    Alltså jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen, känns som om jag kan sova dygnet runt.

    Fråga nummer två.

    Så fort jag fick reda på att jag var gravid så slutade jag helt att snusa, jag övergick direkt till tobaks och nikotinfri snus. Jag var noggrann och läste på baksidan och trodde jag hade stenkoll.

    Nu såg jag på nätet att den snusen jag köpte innehåller ginseng och jag har snusat ca 7 dosor av den...

    Varför står det inte utskrivet ginseng?

    Och hur farligt tror ni att det är?

    Kanske någon mer som råkat få I sig det och det har ändå gått bra?

  • Svar på tråden Orimligt trött i början av graviditeten?
  • skolios

    Jag vet inget om snus men jag vet en hel del om trötthet under graviditet. I en av mina graviditeter var jag så trött under de första veckorna. Jag fick ett rätt sent missfall så jag vet inte hur länge tröttheten skulle hållt i sig. Tröttheten var på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare eller efter. Det var ingen vanlig trötthet som man kan sova bort, det kvittade hur mycket jag sov, jag var ändå lika trött. Så är det för en del, medan andra är hur pigga som helst.

    Hoppas det snart går över för dig och grattis till kommande bebis.

  • BuoBä

    Ja, det är normalt att vara dyngtrött. Kroppen håller på att ställa om sig så det är massa hormoner i omlopp. Det brukar bli bättre efter ett tag, innan det blir värre igen för att man är stor och otymplig och sover dåligt.

    Vad gäller snuset så är det troligen väldigt små mängder ginseng. Dåligt att det inte framgick tydligt, men sluta nu så behöver du inte oroa dig.

  • sigridgunnar

    Hej!
    Jag är i samma sits v5, så jäkla trött heeeeeela tiden.
    Och snuset.. så duktig som slutade direkt.. jag har trappat ner och sen har jag beställt hem nikotinfritt i olika smaker..

  • Kanelis

    Vet inget om snus, men när det gäller trötthet är det helt obegripligt hur trött man kan vara. Kommer inte ihåg hur länge det varade förra graviditeten, men denna gång höll det i sig till cirka vecka 10 sen började jag bli någotsånär människa igen. Håll ut och lyssna på din kropp och vila så mycket du har möjlighet till!

  • cncncn

    Hej,

    Tröttheten är helt normalt, det är/kan vara jättejobbigt men finns tyvärr inte mycket att göra mer än att försöka vila när kroppen säger det. För min del har det blivit mycket bättre nu i vecka 12, fortfarande trött men på ett annat sätt och kommer i vågor.

    Kan dessvärre ingenting om ginseng men försök sluta hel istället även om det är svårt.

    Jag slutade både med snus och cigaretter direkt men jag hade illamåendet att tacka för hjälpen! Nu är illamåendet nästan helt borta och känner inte alls att det är jobbigt att vara utan tobak och nikotin.

    Och grattis!

  • nernu

    Helt normalt. Det blir oftast bättre en bit in i graviditeten.

    Det mesta som är farligt när man är gravid måste inte vara farligt att få i sig någon enstaka gång. Jag råkade ta ett starkt nsaid preparat innan jag visste att jag var gravid. Hände ingenting. Finns ganska många kvinnor som gått långt k graviditeten utan att veta om det och som levt på som vanligt och barnet mår ändå bra. Sånt som är dåligt är nästan alltid en risk inte en absolut fara. Ginseng är en sån sak som kan vara dåligt men måste inte. Högst troligt är det alltså ingen fara.

  • Gasellen87

    Snuset har jag ingen aning om men tröttheten känner jag igen mig. Denna graviditet (min femte, fjärde barnet) har jag varit så extremt trött. Orkade knappt sitta upp vissa dagar. Är nu i v 20 är fortfarande trött men inte så förlamande.

  • litetblåbär
    Hejhopp92 skrev 2021-09-29 14:30:56 följande:

    Hej!

    Jag är gravid med mitt första barn i v5 (4+5) och har två frågor.

    Alltså är det normalt att vara helt ORIMLIGT trött såhär tidigt?

    Alltså jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen, känns som om jag kan sova dygnet runt.

    Fråga nummer två.

    Så fort jag fick reda på att jag var gravid så slutade jag helt att snusa, jag övergick direkt till tobaks och nikotinfri snus. Jag var noggrann och läste på baksidan och trodde jag hade stenkoll.

    Nu såg jag på nätet att den snusen jag köpte innehåller ginseng och jag har snusat ca 7 dosor av den...

    Varför står det inte utskrivet ginseng?

    Och hur farligt tror ni att det är?

    Kanske någon mer som råkat få I sig det och det har ändå gått bra?


    Hej!

    Ja, den där tröttheten är slående och det känns som man aldrig varit så trött någonsin innan.

    Jag sov och sov, spelade ingen roll hur mycket egentligen men jag var ändå trött. Tänkte att jag sov för mycket istället så försökte hålla mig vaken men kroppen sa ifrån direkt. Just tröttheten var nog det jobbigaste tyckte det..

    MEN: nu är jag i v 14 (13+4) och det har sen 3 veckor tillbaka varit som att kliva ut ur en puppa, haha. All trötthet släppte tillsammans med illamående och huvudvärk. Energin kommoden ingenstans och nu är det glass och ballonger att vara gravid och man kan mysa i upplevelsen.

    Håll ut lite till bara, (jag vet att det är jobbigt, alla sa så till mig också..) men det blir faktiskt bättre. Lyssna på kroppen och sov hur mycket du vill! Snart snart snart är du förbi den perioden. Lycka till!
  • asdfgh

    Med barn 1 var jag just så trött. Det var som att gå omkring i en dimma. Jag tog mig igenom jobbet, åt kvällsmat och däckade. Det gick över runt v12.

  • Melii

    Hej!

    Fram till vecka 11-12 var jag trött dag in och dag ut. Jag sov i ca 10 timmar, sov på dagen också. Detta är andra barnet och denna gången känns det värre än första gången. Tiden jag var vaken, var jag yr så jag kunde inte göra mycket än att sitta/vila. Det var inga roliga veckor för min del. Jag går in i vecka 13 och det har blivit bättre, har inte haft andra symptom förutom yrsel och trötthet men det börja klarna nu och det känns bra.

    Håll ut, snart kommer du må bättre. Man behöver vila, kroppen säger åt dig att den behöver vila och sömn. Det värsta för mig var att jag inte kunde dricka kaffe de första 11 veckorna, jag hade inget som hjälpte mig att piggna till, älskar kaffe annars men inte den första perioden.

Svar på tråden Orimligt trött i början av graviditeten?