• Anonym (TS)
    Wed 29 Sep 2021 21:45
    958 visningar
    9 svar
    9
    958

    Vad kostar vatten?

    Jag ska eventuellt flytta till en bostad där man ska betala för vatten själv. Så jag undrar helt enkelt vad det brukar kosta en månad för er som betalar för det? Tänker att duscha/bada och så drar en del vatten. Diskmaskin likaså. Men jag har ingen aning om vad för summa man bör räkna med.

  • Svar på tråden Vad kostar vatten?
  • Anonym (Olika­)
    Thu 30 Sep 2021 10:47
    #1

    Stod nåt på text-tv om det idag. Priset hade gått upp rätt mycket senaste året. Men det varierar väldigt mycket beroende på vilken kommun man bor i. Dyrast var Tjörn och billigast Solna. Så kolla din kommuns hemsida.

  • Anonym (Sanna­)
    Thu 30 Sep 2021 10:54
    #2

    Västmanland. Familj på 6. Går på ca 800 kr/månad när vi förbrukat som mest (tvättmaskiner, badat mycket i badkar, fyllt spabadet därute m.m.). Hade jag levt själv i lägenhet hade jag nog knappt betalat en hunka i månaden

  • Thu 30 Sep 2021 11:10
    #3

    Vi är anslutna till ett privat VA-system och vi betalar idag 1000kr/månaden.

  • Thu 30 Sep 2021 20:35
    #4

    Ca 300kr i månaden. Har diskmaskin och tvättmaskin i lägenheten. Vi är 3st och 1 hund.

  • Sun 10 Oct 2021 10:50
    #5

    Ring kommunen och fråga, så får du rätt besked på en gång!

  • Sun 10 Oct 2021 10:53
    #6

    Vad är det som motiverar en kostnad på 1000 kronor i månaden? Vi har ett privat system, med cirka 110 anslutna, och betalar 500 om året!

  • Tue 12 Oct 2021 23:29
    #7
    Gräsroten skrev 2021-10-10 10:53:59 följande:
    Vad är det som motiverar en kostnad på 1000 kronor i månaden? Vi har ett privat system, med cirka 110 anslutna, och betalar 500 om året!
    Ska man ha hög teknisk klass på VA-systemet med ex. vis UV-rening, sedimentering, kemisk fällning  och omvänd osmos så krävs det stora investeringar och sådant kostar. Precis som för kommunala vattenverk. Skillnaden är att kommunerna ofta bekostar sådant med andra intäkter än  bara vattenavgifter.

    Självklart kan man fixa egen brunn med tvåkammarsbrunn för i princip bara borrningen på några tusen men vilken kvalitet på vattnet blir det tror du?

    Begär kopia av den fullständiga vattenanalysen. Det bör göras flera gånger per år så du bör ha några att läsa.
    Jämför sedan med vattenanalyser från närmsta vattenverk.
  • Wed 13 Oct 2021 02:48
    #8

    Vad man ofta inte tänker på är att kommunen indirekt tar ut kostnaden för avloppsvattnet via dricksvattenräkningen. Att veta vad vattnet kostar per kbm hjälper knappast TS. Hen har ju ingen uppfattning om förbrukningen. Men jag gissar på att enpersonshushållet förbrukar 100 kbm per år. Här kostar vattnet ca 15 kr/kbm, vilket skulle bli ca 1500 kr/år. Vattenkostnaden är hursomhelst i regel en mycket liten del av ett hushålls totala kostnader.

  • Wed 13 Oct 2021 03:45
    #9
    Anonym (TS) skrev 2021-09-29 21:45:00 följande:

    Jag ska eventuellt flytta till en bostad där man ska betala för vatten själv. Så jag undrar helt enkelt vad det brukar kosta en månad för er som betalar för det? Tänker att duscha/bada och så drar en del vatten. Diskmaskin likaså. Men jag har ingen aning om vad för summa man bör räkna med.


    Beror helt på vilken kommun du bor i. Det skiljer sig avsevärt i pris beroende på vart du bor. Själv har jag eget vatten så betalar ingenting :)
Svar på tråden Vad kostar vatten?