• Veritas34

    Trött på dotterns förskola!

    Hej! Måste ventilera med er lite. Dotterns förskola ringer hem henne för minsta lilla. Hon hinner knappt vara på förskolan innan det rings hem igen. Det är mitt första barn så jag vet inte vad som anses som ?vanligt? eller inte och vill därför fråga er andra föräldrar.

    Jag förstår när de ringer hem henne för att hon är förkyld.

    Men för ca 3 veckor sen när jag skulle hämta henne så hade hon intorkat bajs kvar i blöjan när vi kom hem, hon var jätte röd och detta resulterade att hon fick svamp. Jag tog detta med pedagogerna och de lovade att smörja henne. En dag ringer de hem henne pga de påstår att hon har så ont så hon inte kan gå. Självklart kommer jag och hämtar henne, varpå hon inte alls är så röd som de sagt och inte alls har problem med att gå.

    När jag sedan hämtade henne en annan dag är de ute i ösregn, hon har varken mössa eller regnvantar på sig som finns på hennes plats. Vilket såklart resulterar i att hon blir förkyld och får hållas hemma.

    Dottern äter även laktosfritt. Igår ringer de hem henne pga hon ätit mannagrynsgröt trots att jag sagt till dom att ge macka exempelvis för hon blir dålig i magen av laktos. När jag kommer och hämtar henne så säger de att hon måste vara hemma nu i 48h för att utesluta magsjuka? Hon är pigg och glad, äter som vanligt, inte spytt eller haft lös avföring sedan hon kom hem. Ändå tycker dom jag ska hålla hemma henne?

    Överreagerar jag eller ska jag ta detta med rektorn? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Trött på dotterns förskola!
  • Anonym (S)

    Du överreagerar lite men du måste prata med rektor om laktosmat och att hon måste vara rätt klädd.

  • Anonym (T)

    Att de inte byter på henne när hon har bajsat, och att de ger henne mat med laktos i trots att hon är laktosintolerant, är allvarliga saker. Prata med pedagogerna igen om hennes laktosintolerans. Lämna eventuellt in en lista på saker hon inte får äta. Det med blöjan får vi hoppas var en engångsföreteelse för att pedagogerna var underbemannade. Händer det igen tycker jag du ska prata med rektorn. Det du skrev om att hon hade så ont så inte kunde gå (eller att hon inte hade så ont) förstod jag inte vad det handlade om. Var var anledningen till att hon inte kunde gå, menade de? Att hon ska ha mössa i ösregn kan man också tycka är självklart. Tyvärr verkar det vara vanligt att förskolepersonal inte tar på barnen rätt kläder. Har många erfarenheter av det själv från när mina barn var små. Återigen, prata med personalen och var tydlig med vad din dotter ska ha för kläder beroende på väder.
    För övrigt blir man inte förkyld av kyla och regn. Däremot är det så klart obehagligt att inte ha mössa när det regnar.

  • Veritas34

    Ja jag håller med er!

    Men är det rätt att skicka hem ett barn med ?magsjuka? som de vet beror på att hon inte tål laktos? För att sedan tycka att hon ska hållas hemma i 48h?

  • Anonym (S)
    Veritas34 skrev 2021-09-30 07:33:14 följande:

    Ja jag håller med er!

    Men är det rätt att skicka hem ett barn med ?magsjuka? som de vet beror på att hon inte tål laktos? För att sedan tycka att hon ska hållas hemma i 48h?


    Ja den biten är faktiskt helt rätt, varken personalen eller du är läkare och även om man kan vara väldigt säker på att det bara är laktos så kanske det inte är så, och då måste man vara försiktig. Vänd på saken, tänk om det vore magsjuka bara att det råkar komma i samband med att hon ätit vanlig mat, och sen smittar hon en massa andra barn? Du behöver ha samma tanke som kring förkylningar, man vet inte om det är corona och ska alltså vara försiktig. En rinnande näsa kanske är allergi, eller så är det något som faktiskt kan smitta andra, corona eller inte.
  • Anonym (F-läraren)

    Det där låter faktiskt väldigt underligt och jag förstår att du är trött på förskolan. Jag förstår dock inte, ringde de hem din dotter för att hon ätit mannagrynsgröt eller var det för att hon var dålig i magen?

    Jag förstår dig men samtidigt förstår jag pedagogerna. Det har hänt flertalet gånger att vi fått tillbaka barn med symtom på magsjuka alldeles för tidigt, just för att föräldrarna bedyrat att deras barn bara är känslig i magen eller att barnet brukar kräkas lite vid maten osv och sedan så har vi stått där med en magsjukeperiod där halva barngruppen + personal är hemma. Det är väldigt svårt för förskolans personal att utesluta om det beror på laktosen eller om det faktiskt rör sig om magsjuka och jag tror att många förskolor kör med noll tolerans just pga detta.

    Nu menar jag absolut inte att vara en besserwisser men varken kyla eller väta leder till förkylning. Det är en myt. Att ditt barn var ute i ösregn med varken vantar eller mössa är dock väldigt beklagligt och det bör du ta upp med personalen direkt. Jag är själv en pedagog som hellre springer efter barnen och tjatar om mössa och vantar än att låta de vara utan det. Dock verkar det faktiskt finnas personal som helt enkelt inte orkar och inte bryr sig och det är inte okej.

    Har du tagit upp detta med personalen? Att du upplever att de skickar hem henne för minsta lilla?

  • Veritas34
    Anonym (F-läraren) skrev 2021-09-30 07:56:21 följande:

    Det där låter faktiskt väldigt underligt och jag förstår att du är trött på förskolan. Jag förstår dock inte, ringde de hem din dotter för att hon ätit mannagrynsgröt eller var det för att hon var dålig i magen?

    Jag förstår dig men samtidigt förstår jag pedagogerna. Det har hänt flertalet gånger att vi fått tillbaka barn med symtom på magsjuka alldeles för tidigt, just för att föräldrarna bedyrat att deras barn bara är känslig i magen eller att barnet brukar kräkas lite vid maten osv och sedan så har vi stått där med en magsjukeperiod där halva barngruppen + personal är hemma. Det är väldigt svårt för förskolans personal att utesluta om det beror på laktosen eller om det faktiskt rör sig om magsjuka och jag tror att många förskolor kör med noll tolerans just pga detta.

    Nu menar jag absolut inte att vara en besserwisser men varken kyla eller väta leder till förkylning. Det är en myt. Att ditt barn var ute i ösregn med varken vantar eller mössa är dock väldigt beklagligt och det bör du ta upp med personalen direkt. Jag är själv en pedagog som hellre springer efter barnen och tjatar om mössa och vantar än att låta de vara utan det. Dock verkar det faktiskt finnas personal som helt enkelt inte orkar och inte bryr sig och det är inte okej.

    Har du tagit upp detta med personalen? Att du upplever att de skickar hem henne för minsta lilla?


    Tack för svar.

    De ringde hem och sa att hon ätit mannagrynsgröt o efter det blivit dåligt i magen för att de är laktos i det. Då frågade jag vad som gällde varpå de svarade att de måste tänka magsjuka. Det har hänt en gång tidigare att hon blivit lös i magen pga hon fått i sig laktos. Hon är inte magsjuk för det hade märks därför tycker jag att hon kan gå till förskolan i o med att de vet om hennes allergi (men jag kanske tänker helt fel)

    Det med mössan och vantarna förstår jag att det inte leder till förkylning men hon hade precis kommit tillbaka till förskolan från en förkylning, då kan jag tycka det är extra viktigt med ordentliga kläder.

    Nej jag har inte tagit upp det för jag vill inte vara en tjatig förälder och de kanske tänker helt rätt jag vet inte? tycker bara det kan bli lite väl mycket ringande när det är de själva som gör det?
  • Anonym (Iqn)
    Veritas34 skrev 2021-09-30 08:01:35 följande:

    Tack för svar.

    De ringde hem och sa att hon ätit mannagrynsgröt o efter det blivit dåligt i magen för att de är laktos i det. Då frågade jag vad som gällde varpå de svarade att de måste tänka magsjuka. Det har hänt en gång tidigare att hon blivit lös i magen pga hon fått i sig laktos. Hon är inte magsjuk för det hade märks därför tycker jag att hon kan gå till förskolan i o med att de vet om hennes allergi (men jag kanske tänker helt fel)

    Det med mössan och vantarna förstår jag att det inte leder till förkylning men hon hade precis kommit tillbaka till förskolan från en förkylning, då kan jag tycka det är extra viktigt med ordentliga kläder.

    Nej jag har inte tagit upp det för jag vill inte vara en tjatig förälder och de kanske tänker helt rätt jag vet inte? tycker bara det kan bli lite väl mycket ringande när det är de själva som gör det?


    Om man serverar ett barn en matvara som man vet att barnet inte tål och sedan tror att efterföljande magproblem beror på magsjuka så har man nersatt intelligens.

    Nej tycker inte något av det du berättar verkar klokt, vettigt eller rimligt men det låter tyvärr typiskt svenska dagis. Hade tagit det med rektorn men du kan nog inte förvänta dig alltför mycket.
  • Anonym

    Min första tanke blir, orkar hon vara på dagis när magen är satt ur spel?

  • Veritas34
    Anonym skrev 2021-09-30 09:11:13 följande:

    Min första tanke blir, orkar hon vara på dagis när magen är satt ur spel?


    Nej självklart hämtar jag henne den dagen. Men att sedan säga att hon ska vara hemma ytterligare 2 dagar när hon är pigg och frisk direkt efter att hon bajsat tycker jag är lite väl?
  • Veritas34
    Anonym (Iqn) skrev 2021-09-30 08:59:30 följande:

    Om man serverar ett barn en matvara som man vet att barnet inte tål och sedan tror att efterföljande magproblem beror på magsjuka så har man nersatt intelligens.

    Nej tycker inte något av det du berättar verkar klokt, vettigt eller rimligt men det låter tyvärr typiskt svenska dagis. Hade tagit det med rektorn men du kan nog inte förvänta dig alltför mycket.


    Haha ja men tack!!! Precis! Man blir så trött
  • Anonym

    Min första tanke blir, orkar hon vara på dagis när magen är satt ur spel?


    Veritas34 skrev 2021-09-30 09:51:01 följande:

    Nej självklart hämtar jag henne den dagen. Men att sedan säga att hon ska vara hemma ytterligare 2 dagar när hon är pigg och frisk direkt efter att hon bajsat tycker jag är lite väl?


    Håller med när orsaken är så uppenbar.
  • Anonym (blå)

    Tycker att du borde byta förskola. Inget verkar normalt.

  • Jag är bara jag
    Anonym (Iqn) skrev 2021-09-30 08:59:30 följande:
    Om man serverar ett barn en matvara som man vet att barnet inte tål och sedan tror att efterföljande magproblem beror på magsjuka så har man nersatt intelligens.

    Nej tycker inte något av det du berättar verkar klokt, vettigt eller rimligt men det låter tyvärr typiskt svenska dagis. Hade tagit det med rektorn men du kan nog inte förvänta dig alltför mycket.
    Instämmer bara här.
  • TeresB

    Tycker absolut att du kan prata med rektorn. Vi hade samma problem, de kunde ringa oss och vi hämtade för att vår dotter druckit lite väl mycket. Att hon var trött en stund. Förskolan måste kunna låta barn ta det lugnt i 15 min om de är lite trötta. vem som helst kan få en dipp en stund på dagen. Vi tog detta med rektorn och det blev bättre. En gång sa min man ifrån när de ringde för att vår dotter var trött. Och att om hon inte piggar på sig om 30 min kunde de ringa upp så skulle han hämta. Hon behövde bara chilla lite så de ringde inte upp och vi hämtade friskt barn itid.

  • TeresB

    Tycker absolut att du kan prata med rektorn. Vi hade samma problem, de kunde ringa oss och vi hämtade för att vår dotter druckit lite väl mycket. Att hon var trött en stund. Förskolan måste kunna låta barn ta det lugnt i 15 min om de är lite trötta. vem som helst kan få en dipp en stund på dagen. Vi tog detta med rektorn och det blev bättre. En gång sa min man ifrån när de ringde för att vår dotter var trött. Och att om hon inte piggar på sig om 30 min kunde de ringa upp så skulle han hämta. Hon behövde bara chilla lite så de ringde inte upp och vi hämtade friskt barn itid.

  • Anonym (ABC)
    Veritas34 skrev 2021-09-30 08:01:35 följande:
    Tack för svar.

    De ringde hem och sa att hon ätit mannagrynsgröt o efter det blivit dåligt i magen för att de är laktos i det. Då frågade jag vad som gällde varpå de svarade att de måste tänka magsjuka. Det har hänt en gång tidigare att hon blivit lös i magen pga hon fått i sig laktos. Hon är inte magsjuk för det hade märks därför tycker jag att hon kan gå till förskolan i o med att de vet om hennes allergi (men jag kanske tänker helt fel)

    Det med mössan och vantarna förstår jag att det inte leder till förkylning men hon hade precis kommit tillbaka till förskolan från en förkylning, då kan jag tycka det är extra viktigt med ordentliga kläder.

    Nej jag har inte tagit upp det för jag vill inte vara en tjatig förälder och de kanske tänker helt rätt jag vet inte? tycker bara det kan bli lite väl mycket ringande när det är de själva som gör det?
    Min son har haft jättemycket magproblem vilket de såklart var fullt medvetna om på hans förskola. Och de ringde så jag fick hämta honom om han fick diarré men han var alltid välkommen tillbaka om det var så att vi hemma kunde konstatera att det bara verkade var något han ätit. 

    Precis på samma sätt som han nu under Coronan inte haft några problem med att vara på skolan med sina massiva allergier. Och inget av fallen har varit sådana där jag tjatat utan det har varit något som diskuterats fram på personalens initiativ. 
Svar på tråden Trött på dotterns förskola!