• Anonym (Senapsfrö)

    Ni som inte vill ta emot underhåll

    Hej,

    Jag har hört att framförallt mammor som tackar nej till, eller kommer överens med pappan om att inte ta emot underhåll för barn, mot att pappan inte ska ha nåt umgänge med barnet.

    Är det någon som lever med ett liknande upplägg/överenskommelse? Hur kom ni fram till det, vad är bakgrunden?

  • Svar på tråden Ni som inte vill ta emot underhåll
  • Anonym (E)

    Snacka om att köpa sitt barn... Dessutom är umgänget inte till för de vuxna utan för barnet. Hen kan komma flera år senare och vilja ha umgänge ändå. Fy fan så arg jag hade blivit om jag hade fått reda på att mina föräldrar hade behandlat mig på det sättet!!

  • Drottningen1970

    Äckligt beteende. Umgänge är för barnets skull, inget man avtalar bort av bekvämlighetsskäl.

    Underhållsstödet är också till för att höja barnets livskvalitet.

    Folk som ägnar sig åt dylika avtal och överenskommelser har inte förstått sitt ansvar som förälder.

  • Anonym (Senapsfrö)

    Nu var det inte argument emot själva upplägget jag var ute efter, utan undrade om någon själv lever efter det och i så fall på vilka grunder.

  • Anonym (E)
    Anonym (Senapsfrö) skrev 2021-09-30 14:31:04 följande:

    Nu var det inte argument emot själva upplägget jag var ute efter, utan undrade om någon själv lever efter det och i så fall på vilka grunder.


    Den enda ursäkten jag kan komma på är om pappan är kriminell, knarkare, våldsam eller på annat sätt farlig.
  • Anonym (dunno)

    Jag tar inte emot underhåll för mitt barn pga att jag inte vill att pappan ska träffa sitt barn utan för att jag har egna pengar och orkar inte hålla på och bråka med varken pappan eller myndigheter. Hade jag kunnat hade jag avsagt mig barnbidraget också. Som det är åker barnbidraget direkt till en organisation som hjälper flickor i fattiga länder att få en utbildning.

  • Anonym (F)

    Jag kan förstå att man som förälder gör en sån deal. Kanske pappan inte träffar barnet så ofta och gör mer dåligt än bra för barnet? Däremot ska man alltid uppmuntra till umgänge så länge det inte skadar barnet. Och underhåll har man rätt till så jag fattar inte Att man nekar det.

    I min relation med mitt barns pappa så hotade han att ta tillbaks föräldradagar som han hade fört över till mig om han skulle betala underhåll. Vi hade ett ganska stort bråk om det och kom fram till att han skulle betala underhåll och jag fick behålla dagarna. Men det är så sjukt att man ska använda sånt maktmissbruk.

  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-09-30 18:51:25 följande:

    Jag kan förstå att man som förälder gör en sån deal. Kanske pappan inte träffar barnet så ofta och gör mer dåligt än bra för barnet? Däremot ska man alltid uppmuntra till umgänge så länge det inte skadar barnet. Och underhåll har man rätt till så jag fattar inte Att man nekar det.

    I min relation med mitt barns pappa så hotade han att ta tillbaks föräldradagar som han hade fört över till mig om han skulle betala underhåll. Vi hade ett ganska stort bråk om det och kom fram till att han skulle betala underhåll och jag fick behålla dagarna. Men det är så sjukt att man ska använda sånt maktmissbruk.


    Det roliga med den utpressningen är att du kan kräva underhåll tre år tillbaks i tiden när dagarna är slut. Hett tips
  • Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2021-09-30 15:49:54 följande:
    Den enda ursäkten jag kan komma på är om pappan är kriminell, knarkare, våldsam eller på annat sätt farlig.
    Japp
  • Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-30 19:28:47 följande:

    Det roliga med den utpressningen är att du kan kräva underhåll tre år tillbaks i tiden när dagarna är slut. Hett tips


    Tack för tipset! Nu har han så fint betalat underhåll men tyckte det vart dyrt med 1200kr (exkl) barnbidrag. Han hade inte råd med mer sa han. Däremot hade han råd att köpa en ny bil?
  • Korint

    Kanske nån som är ensamstående med barn genom privat spermadonation?

    Jag har hört att det är en konstellation där denna överenskommelse är förekommande. Men jag är inte där själv, bara hört.

    Nån som vet?

Svar på tråden Ni som inte vill ta emot underhåll