• Anonym (ff)

Försöker bli gravid-dåligt för fertiliteten att dricka en gång?

Jo det är så att jag inte vill något hellre än att bli gravid, vet att jag inte är gravid just nu pga mens och undrar om det förminskar mina chanser rejält om jag dricker en gång(ca 3-4 glas) pga en möhippa?

Det skulle vara kul att festa till det en gång till då jag ju såklart hoppas att jag är gravid nästa försök men jag vill inte minska mina chanser heller :S 

Vad tror ni?

• Svar på tråden Försöker bli gravid-dåligt för fertiliteten att dricka en gång?
  • Anonym (Tja...)

Inte om du gör det långt före äl. Mellan äl och mens bör man låta bli.

• Anonym (Individuellt)
    Anonym (ff) skrev 2021-09-30 17:18:34 följande:

Jo det är så att jag inte vill något hellre än att bli gravid, vet att jag inte är gravid just nu pga mens och undrar om det förminskar mina chanser rejält om jag dricker en gång(ca 3-4 glas) pga en möhippa?

Det skulle vara kul att festa till det en gång till då jag ju såklart hoppas att jag är gravid nästa försök men jag vill inte minska mina chanser heller :S 

Vad tror ni?

Alltså jag skulle nog tro att det är mer än alkoholen som i så fall skulle spela roll. Alla har vi olika lätt/svårt för att bli gravida.

Jag kan bara tala utifrån min egna situation.

Barn nr 1 oplanerad. Var på tjejweekend och drack hela helgen (låg innan jag åkte)

Barn nr 2 planerad, blev till på första försök men gjorde ingen livsomställning.

Barn nr 3 oplanerad. Vi var barnlediga och var på bröllopsfest och vi båda var rätt så packade, vi låg och sen kom inte mensen.

Barn nr 4 planerad, första försök men var på vinkväll med några kompisar samma kväll.

I övrigt rätt så aktiv, äter normal kost, röker inte, snusar ibland..dock inte under graviditeten givetvis.
  • Anonym (ff)
    Anonym (Tja...) skrev 2021-09-30 17:22:08 följande:

Inte om du gör det långt före äl. Mellan äl och mens bör man låta bli.

Så efter ägglossningen, när man väntar på resultatet bör man inte? Det är det du menar? Det är så jag tänker, och det skulle kännas superfel att dricka när man vet att det kanske är något som gror i magen men jag är rädd att chanserna ska minska ändå även fast det just nu är helt uteslutet att jag är gravid.
  • Anonym (Tja...)
    Anonym (ff) skrev 2021-09-30 17:26:41 följande:
    Så efter ägglossningen, när man väntar på resultatet bör man inte? Det är det du menar? Det är så jag tänker, och det skulle kännas superfel att dricka när man vet att det kanske är något som gror i magen men jag är rädd att chanserna ska minska ändå även fast det just nu är helt uteslutet att jag är gravid.
    Det avråds från alkohol när man medvetet försöker bli gravid. Sen finns det självklart såna som blivit gravida på fyllan och villan också. Men eftersom inget vet var gränsen går för när det kan börja påverka så avråds man. Det är som med så mycket annat som kan påverka. Vissa blir gravid trots 4 olika p-medel som en vän till mig. Andra som jag gör allt rätt och lyckas inte ändå. 
  • Anonym (ff)
    Anonym (Individuellt) skrev 2021-09-30 17:25:37 följande:
    Alltså jag skulle nog tro att det är mer än alkoholen som i så fall skulle spela roll. Alla har vi olika lätt/svårt för att bli gravida.

Jag kan bara tala utifrån min egna situation.

Barn nr 1 oplanerad. Var på tjejweekend och drack hela helgen (låg innan jag åkte)

Barn nr 2 planerad, blev till på första försök men gjorde ingen livsomställning.

Barn nr 3 oplanerad. Vi var barnlediga och var på bröllopsfest och vi båda var rätt så packade, vi låg och sen kom inte mensen.

Barn nr 4 planerad, första försök men var på vinkväll med några kompisar samma kväll.

I övrigt rätt så aktiv, äter normal kost, röker inte, snusar ibland..dock inte under graviditeten givetvis.
    Jag hade lätt med första men då var jag ung och då försökte vi inte ens. Vi har försökt två gånger och jag har inte blivit gravid ännu men kan ha fått ett missfall första gången då mensen var flera veckor sen, det brukar den aldrig vara. 

Är för övrigt frisk och i ok form. 

Jag förväntade mig att bli gravid direkt så därför blir jag lite stressad och vill inte minska chanserna. 

Får jag fråga hur gammal du var vid varje graviditet?
  • Anonym (ff)
    Anonym (Tja...) skrev 2021-09-30 17:31:12 följande:
    Det avråds från alkohol när man medvetet försöker bli gravid. Sen finns det självklart såna som blivit gravida på fyllan och villan också. Men eftersom inget vet var gränsen går för när det kan börja påverka så avråds man. Det är som med så mycket annat som kan påverka. Vissa blir gravid trots 4 olika p-medel som en vän till mig. Andra som jag gör allt rätt och lyckas inte ändå. 
    Ja, det är det jag läst och det är inte så att jag har problem med att avstå men det känns lite trist bara att inte kunna göra det vid vissa tillställningar.
  • Anonym (Tja...)
    Anonym (ff) skrev 2021-09-30 17:33:48 följande:
    Jag hade lätt med första men då var jag ung och då försökte vi inte ens. Vi har försökt två gånger och jag har inte blivit gravid ännu men kan ha fått ett missfall första gången då mensen var flera veckor sen, det brukar den aldrig vara. 

Jag förväntade mig att bli gravid direkt så därför blir jag lite stressad och vill inte minska chanserna. 

Överlag är det ca 25% som blir gravida på ett försök. Så det är inget man ska förvänta sig. Genomsnittet är 7 månader och dryga året helt normalt.
  • Anonym (+1)
    Anonym (Tja...) skrev 2021-09-30 17:31:12 följande:

+1

Jag hade avstått om jag vore dig. Man kan ha trevligt även utan alkohol
  • Anonym (ff)
    Anonym (+1) skrev 2021-09-30 17:48:09 följande:
    +1

Jag hade avstått om jag vore dig. Man kan ha trevligt även utan alkohol
    Håller med! Det är verkligen inte livsnödvändigt men hade varit kul.
  • Limeblad

Är väldigt tveksamt till att chansen skulle minska rejält. Det är ju knappast ovanligt att dricka alkohol fram till konstaterar graviditet.

• Anonym (Individuellt)
    Anonym (ff) skrev 2021-09-30 17:33:48 följande:

Ja då kan jag förstå att man blir lite smått stressad. Speciellt när man så gärna vill också.

Jag var 28år, 29år, 31år och nu med nr4 så är jag 33år. Bebis kommer i april/maj och jag blir 34år under sommaren.
  • Anonym (Jo)
    Limeblad skrev 2021-09-30 18:13:37 följande:
    Är väldigt tveksamt till att chansen skulle minska rejält. Det är ju knappast ovanligt att dricka alkohol fram till konstaterar graviditet.
    Är också tveksam
  • viljaa

Jag hade absolut festat till det. Man kan ju inte leva som att man är gravid halva månaden, innan man ens vet om man är det. Själv har jag slutat med ?ovanor? efter plussen, första barnet tog sig på första försöket och andra var oplanerat. Första barnet tog sig igenom en riktigt blöt festkväll innan jag plussade, och en kväll med några glas vin. Inte för att det betyder något för hur det ser ut i ditt fall men jag tror genuint att du kan slappna av och njuta av kompisens möhippa och lite alkohol.

• Semlan3
    viljaa skrev 2021-09-30 19:45:43 följande:

Jag hade absolut festat till det. Man kan ju inte leva som att man är gravid halva månaden, innan man ens vet om man är det. Själv har jag slutat med ?ovanor? efter plussen, första barnet tog sig på första försöket och andra var oplanerat. Första barnet tog sig igenom en riktigt blöt festkväll innan jag plussade, och en kväll med några glas vin. Inte för att det betyder något för hur det ser ut i ditt fall men jag tror genuint att du kan slappna av och njuta av kompisens möhippa och lite alkohol.

Håller med. Höll på så när vi försökte få till första barnet vilket ledde till 9 månader av konstant fokus på graviditet. Jobbigt varje gång man skulle på fest eller ut och äta. Hur skulle man skippa alkoholen utan att någon skulle fråga?? Önskar att jag bara levde som vanligt.
  • Limeblad
    viljaa skrev 2021-09-30 19:45:43 följande:

Samma här. Plussade BIM +9 och bara dagar innan var jag på en vintung middag. Rätt säker på att jag drack vin helgerna innan också.
  • Anonym (Missan)

Jag levde precis som vanligt, drack alkohol på helger.

Blev gravid inom några månader med alla fem barnen.

Jag var 22, 30, 38, 39 och 41 år när jag blev gravid.

Men jag har haft vänner som gjort ivf, och de har avstått från alkohol under tiden.

Svar på tråden Försöker bli gravid-dåligt för fertiliteten att dricka en gång?