• Thu 30 Sep 2021 22:07
    790 visningar
    6 svar
    6
    790

    Huskur mot huvudvärk?

    Kanske en löjlig fråga men jag r inte van att ha huvudvärk (av annat än vätskebrist) och vet inte hur jag nu ska göra när jag haft en i några dagar. 

    Värken är som en punkt som gör jätteont och även ett område runtomkring, drygt 5 cm i diameter. Det var först på baksidan på ena sidan av huvudet, sedan dagen efter på baksidan på andra sidan av huvudet. Och idag sitter det vid tinningen. Värker sitter längst ut, typ utanpå skelettet, inte inne i hjärnan. Mer som att det skulle sitta någon nerv där och värka på utsidan än att det är något på insidan. Om jag trycker på det så känns det bättre, det brännande som sticker ut domnar bort. 

    Att ta värktablett hjälper men känns som en dålig lösning, jag vill ju få bort värken, inte bara dölja den. Någon som har några tips/vet vad det kan vara som felar. 

    (Har inte fått några smällar, gjort något ovanligt eller känner mig stressad)

  • Svar på tråden Huskur mot huvudvärk?
  • Thu 30 Sep 2021 22:09
    #1

    Sova rejält en natt, kaffe i mängder, varm vetekudde eller för den delen kall vetekudde. Viss huvudvärk är ju migrän istället. Då hjälper inte vanliga smärtstillande alls.

  • Thu 30 Sep 2021 22:25
    #2
    Jag är bara jag skrev 2021-09-30 22:09:32 följande:

    Sova rejält en natt, kaffe i mängder, varm vetekudde eller för den delen kall vetekudde. Viss huvudvärk är ju migrän istället. Då hjälper inte vanliga smärtstillande alls.


    Jag har sovit jättebra senaste nätterna. Kan som sagt verkligen inte alls se någon orsak till värken. 

    Men vetekudde låter som en bra idé, jag älskar min vetekudde Men ska jag sätta den på huvudet då?
  • Thu 30 Sep 2021 22:33
    #3
    -1

    Gå och kolla

    Scanna huvudet

    Slipper du fundera

    Jag dricker 4-5 dl vatten varje morgon med en vätskeersättning

  • Thu 30 Sep 2021 22:41
    #4
    TL12 skrev 2021-09-30 22:33:33 följande:

    Gå och kolla

    Scanna huvudet

    Slipper du fundera

    Jag dricker 4-5 dl vatten varje morgon med en vätskeersättning


    Om jag hade ont inne i huvudet och på samma ställe så skulle jag nog bli orolig. Men det här flyttar sig och sitter utanpå så känns inte alls som något farligt. 

    Men har suttit med vetekudde på huvudet och vilat med handen så att den legat tryckt mot tinningen och det har faktiskt hjälpt. 
  • Fri 1 Oct 2021 10:10
    #5

    När jag har sådan punktformad huvudvärk tar jag läkemedel mot migrän som finns receptfritt. Det hjälper mig bra, men skulle jag ha nytillkommen huvudvärk som kvarstår och som jag inte kan förklara skulle jag söka läkare efter kanske en vecka.
    Det finns en nässpray, Zomig nasal, som jag tycker är toppen (men min syster får biverkningar av den - känns som baksmälla för henne). Tar bort värken på en kvart. Som sagt, skulle värken komma tillbaka efter 1-2 dygn och inte gå över på en vecka, tycker jag du skall söka vård.

  • Fri 1 Oct 2021 13:28
    #6
    Kvittning skrev 2021-09-30 22:41:33 följande:
    Om jag hade ont inne i huvudet och på samma ställe så skulle jag nog bli orolig. Men det här flyttar sig och sitter utanpå så känns inte alls som något farligt. 

    Men har suttit med vetekudde på huvudet och vilat med handen så att den legat tryckt mot tinningen och det har faktiskt hjälpt. 
    Huvudvärk är sällan farligt. Har jag jätteofta. Migrän hade jag som gravid. Man får prova sig fram vad som funkar och fundera på orsaker och vad man kan göra åt det. Omedveten stress? Bytt kudde? Känslig för kyla? När det är kallt och jag fryser får jag ofattbart ont i huvet för att jag spänner mig.
Svar på tråden Huskur mot huvudvärk?