• Osäkertjejhon

    Gneis eller isbjörn?overall

    Sonen är 4 år. 100 mc lång och en smalis. Bor i södra Sverige och det blåser mkt och regn. Vilken är smidigast? Isbjörn eller gneis?

    Vilken strl hade ni tagit?

  • Svar på tråden Gneis eller isbjörn?overall
  • BuoBä

    Bor du i södra Sverige behöver du knappast en sån "värstingoverall". För Göteborgsvintrar har ett fleecefodrat regnställ varit oumbärligt. Som overall har Reima fungerat bra till vår spinkiga unge. De har vanliga klädstorlekar (inte 90, 100 etc som vissa andra), så jag hade valt stl 104.

  • Osäkertjejhon

    Eftersom det blåser riktigt mkt här så känns det alltid kallare. Min son behöver en vinteroverall. Har haft gneis tidigare men funderar på isbjörn pga den står emot mer väta.

  • Hyllemor

    Inget av det, skulle jag säga. Kör på Didrikson skulle jag säga. Jag hade den när jag bodde i två meter snövallar och sedan i Malmö. Fördelen med den är att den är tunn, lätt och dessutom har insydda sömmar, vilket gör att man kan sprätta upp ärmar och ben och låta overall/termobyxor/jacka växa 1-3 storlekar.


    När gradantalet var -24 hade min son Didrikson (när han var lite mer än 1 år) När han var 2,5 år så hade han samma overall på förskolan i Malmö fortfarande...


    Sedan dess har jag alltid kört Didrikson och han har det fortfarande nu när han är 8 år och har termobyxor och jacka. Jag kompletterar med en Polarn och pyret vindfleece. (om man bor kallare så kan man nog komplettera med någonting annat.)


    Det enda som är viktigt är att inte tvätta ytterkläderna med sköljmedel. Efter tredje året behövde jag spraya lite, lite impregneringsmedel vid fötterna på termobyxorna, men det berodde på att han var ett lermonster varenda dag och jag tvättade dessa lite för ofta.

Svar på tråden Gneis eller isbjörn?overall