• Anonym (sara)

Hur länge kan soc räkna med ett överskott? För evigt?

Jag är heltidssjuksriven men kommer inte upp i existensminimum. I juni fick jag en lite högre summa pga av att jag (felaktigt) tog ut semesterdagar. (Jag trodde alltså dessa var tillgängliga semesterdagar och frågade chefen innan om det var okej, och de godkände fast det inte var okej)

Dessa måste jag nu betala tillbaka till arbetsgivaren. Soc räknar ändå detta som en inkomst, fast i själva verket betalar jag tillbaka 1200/ månad av dessa. Soc beräknar alltså dessa som dubbel inkomst då de inte beräknar att jag ska betala tillbaka pengarna som en nödvändig utgift, samt att de från början är en inkomst enligt dem.

De räknar även överföringar mellan två av mina konton som en inkomst. 

Även nu i oktober fick jag avslag för de fortfarande räknar junis pengar som en inkomst. Jag har inte råd att besöka min läkare eller få insatt mediciner jag behöver för att kunna börja arbeta igen. Jag har akut behov av tandvård, soc bedömer att jag ska gå till tandläkaren och betala, från pengarna jag inte har i verkligheten. Jag har bara 1500 till mat och allt annat vi behöver. 

Hur länge kan soc beräkna att jag har ett överskott som inte finns på riktigt?
    Vad ska jag göra.

Svar på tråden Hur länge kan soc räkna med ett överskott? För evigt?