• Athletic

    Vilka krav kan hyresvärden ställa?

    Min partner hyr ett hus på en fastighet med två bostadshus. Hyresvärden ställer enligt mig orimliga krav. De tar ut en hyra som ligger 30% över vad som anses skäligt enligt hyresnämnden och har börjat kontra med att om jag besöker min partner för ofta och om jag gör det så får de höja hyran ytterligare 30%. Hur bostaden förfogas när den är uthyrd, har hyresvärden med det att göra? Det är bara ett exempel på flera "krav". Annat lustigt har också hänt. Yttrande likt "Röstar du på..", "gör du.. eller tycker du så här.." "..så kan du hitta annat boende" har även yppats. Hur tycker ni att man ska agera? Ska man agera?

    Vi har varsitt hus på olika håll i landet men har nu bosatt oss på annan ort dels p.g.a. jobb. Jag själv har aldrig haft tanken att sätta hyran på mitt eget efter antal personer i hushållet. Utan mitt hus har en viss yta, det är det jag hyr ut och hur hyresgästen väljer att disponera det är upp till sig. Covid har förändrat jobbsituationen en hel del vilket gör att det blir mer tid hemma, vilket vi såklart tar var på och umgås mer med varandra. Att ha varsitt tillhåll är ett val vi gjort för att kunna vara ensamma om vi så önskar eller behöver. Boendet är värt mycket för oss och att kontra hyresvärden känns som en stor risk. Vad jag läst så har man som hyresgäst vid privatuthyrning ingen säkerhet att tala om, mer än den lagstadgade 3 månaders uppsägningstiden. Boendet har gjort att vår vardag håller samman så att bli av med det hade ställt till en hel del.

  • Svar på tråden Vilka krav kan hyresvärden ställa?
  • Mortiscia80

    Hyresvärden kan inte ta ut hyra utifrån hur många som vistas i boendet, det är vansinnigt. De andra uttalandena är inget annat än hot. Din partner borde så klart söka sig vidare, man kan inte göra något åt hyresvärdens dumma inställning.

Svar på tråden Vilka krav kan hyresvärden ställa?