• Nejlika85

    Så ledsen, finns någon chans alls?

    Fick precis mens... efter min första IVF. Men innan dess har jag gjort inseminationer, så alla landstingsförsök är slut.

    Är 36, fyller 37 i januari, och stressas av åldern. Är också ensamstående och har ingen att dela sorgen med. ALLA vänner har barn. Har drömt om barn sedan tonåren själv..

    Känns så hopplöst. De fick ut 19 ägg, 11 befruktades, 7 levde dag två och jag fick tillbaka ett. Som alltså inte tog. De skulle höra av sig om något gick att frysa, men har inte hört något. Känns så hopplöst. Har väl antagligen usla förutsättningar att lyckas   
    Läser man här verkar de flesta få ägg till frysen också. Måste ha usel äggkvalitet.

    Får väl prova privat, men känns tungt att börja om och dessutom som att mina förutsättningar är botten. Nog borde något av de befruktade äggen överlevt, om jag var tillräckligt bra? Det är väldigt dyrt också, dels när man är ensam ska man driva runt alla försök på en inkomst. Sedan kostar donerade spermier också...
    Kliniken jag tittade på tog 37 000 för ett försök för par (med två inkomster), 56 000 för ett försök för ensamstående... 

    Känns som min dröm om barn helt gått i kras. Finns någon som kan ge lite hopp?

  • Svar på tråden Så ledsen, finns någon chans alls?
  • SvenOlsson

    Klart det finns saker som kan ingjuta hopp. De gav möjligheten till insemination & IVF för de såg att det finns en chans att du kunde bli gravid och du är fortfarande i en ålder där många dörrar fortfarande är öppna för dig Jag har haft förmånen att kunna hjälpa några som önskat bli föräldrar och att ta hjälp direkt på det sättet är ju en sådan dörr. Det finns annars många där ute som bara kan bli gravida genom IVF och då är ju inte insemination meningsfullt. Men genom att dina försök började med inseminationer tippar jag att de bedömde du har goda chanser att bli gravid på det sättet?

  • Jag är bara jag

    Du har inte alls usel äggkvalitet. 11 befruktade är oerhört bra! Glad På den tiden jag gjorde IVF räknade man med 22% gravida efter ett försök. Siffran är väl något högre idag, men för de flesta krävs fler försök. Även om du inte hört  om nåt klarade att frysas kan du ju ringa och kolla upp det. 40% får till frysen så det är långt ifrån alla.

    Ring runt till flera kliniker. Gör man distans-IVF kostar det mindre. Kolla med Danmark också. Ge upp ska du absolut inte göra. Det gör man med IVF när man som jag gjorde 7 IVF:er där endast 2 blev insättning. Nu fick jag barn ändå via ED så det alternativet finns ju också kvar för dig.

  • Kronärtskocka

    Hej

    Förstår så väl din sorg och känsla av hopplöshet. Att försöka är så påfrestande. Om en bara visste att det skulle gå? ( Jag försöker också på egen hand, har gjort fyra inseminationer och två IVF. Är dock äldre än dig och har lågt AMH värde.)

    Från ivf nordics hemsida:

    Generellt kan man säga att chansen att bli gravid med IVF är mellan 30-35 % men starkt beroende av kvinnans ålder. Om långtidsodling är möjlig är chansen något högre. Efter tre IVF-behandlingar blir ca 70 % av paren gravida, och sannolikheten att lyckas är lika stor vid de fyra första försöken.

    Då får du också påminna dig om att den statistiken grundar sig på heteropar som många gånger försökt ett år hemma innan de gått över till ivf. Och där också manlig faktor kan påverka.

    Du har gjort några inseminationer och ett ivf, så än ska det verkligen finnas hopp!

    I ivf-sammanhang brukar man ofta säga att första försöket inte räknas på så sätt att man först efter första försöket har ett större grepp om hur du reagerar på medicinerna. Så efter första försöket vet man mer och kan oftare göra en annan plan inför nästa försök kring vilket protokoll och vilka doser som bör funka bättre för just dig.

    Kan du be om ett återbesök hos landstinget för att få återkoppling och bedömning av varför de tror att du inte lyckades? Kan de inte erbjuda dig det så ska du begära ut journalerna och ta med till någon som kan hjälpa dig. Ev kontakta två olika kliniker och höra om deras syn på dina chanser. Ett läkarbesök kan kosta en del, men därefter kanske du också får ett hum om vem du vill vända dig till för att köpa fler försök.

    Tillåt dig sörja och vara ledsen. Det är tungt.

  • Jag är bara jag

    Ändrar mig för minnet var kort inser jag nu efter det andra inlägget. 22% som fick barn efter ett försök var det på min tid. 

  • Kronärtskocka

    Just ja, på tal om kostnader så kan det också finnas chans att köpa 3-pack med försök. Brukar innebära tre försök till kostnaderna två. Men läs på vad de olika klinikerna erbjuder. Alla kan dock inte få möjligheten till 2-pack, det beror på hur de bedömer patientens chanser. Men du är i dessa sammanhang ändå ganska ung och har ju fått ut många ägg! Det är väldigt tungt nu, men när du är redo finns det fortfarande hopp.

  • Nejlika85
    Jag är bara jag skrev 2021-10-01 22:24:31 följande:

    Du har inte alls usel äggkvalitet. 11 befruktade är oerhört bra! Glad På den tiden jag gjorde IVF räknade man med 22% gravida efter ett försök. Siffran är väl något högre idag, men för de flesta krävs fler försök. Även om du inte hört  om nåt klarade att frysas kan du ju ringa och kolla upp det. 40% får till frysen så det är långt ifrån alla.

    Ring runt till flera kliniker. Gör man distans-IVF kostar det mindre. Kolla med Danmark också. Ge upp ska du absolut inte göra. Det gör man med IVF när man som jag gjorde 7 IVF:er där endast 2 blev insättning. Nu fick jag barn ändå via ED så det alternativet finns ju också kvar för dig.


    Tack snälla för pepp.

    Känns ändå kört, om 11 befruktade ägg är bra så borde ju något kunna frysas i alla fall... jag vet ju att många får betydligt färre ägg eller inga alls. De räknas väl också in i de som inte får till frysen? Inga av 11 måste vara uselt

    Sju IVF:er är över 200 000... klart att det är värt alla pengar i världen om det lyckas, men ändå väldigt mycket att få ihop ensam. På en lön. Dubbeldonation (ägg och spermier) är väl nästan 100 000 per försök. 

    Så skönt att det löste sig för dig!
  • Nejlika85
    Kronärtskocka skrev 2021-10-01 22:47:03 följande:

    Just ja, på tal om kostnader så kan det också finnas chans att köpa 3-pack med försök. Brukar innebära tre försök till kostnaderna två. Men läs på vad de olika klinikerna erbjuder. Alla kan dock inte få möjligheten till 2-pack, det beror på hur de bedömer patientens chanser. Men du är i dessa sammanhang ändå ganska ung och har ju fått ut många ägg! Det är väldigt tungt nu, men när du är redo finns det fortfarande hopp.


    Fast det spelar väl ingen roll om man får ut många ägg om alla är värdelösa? Känns mest som att det här resultatet var ett bevis på att jag är usel, min kropp är usel. Få ägg kan man kanske påverka med annan medicin, men att inte ett enda av 11 befruktade duger känns bara mörkt. De var så positiva på kliniken, sa att de flesta får till frysen. Och så jag, inte ett enda av 11.

    Jag får väl prova 3-pack, men känns så tungt nu. Redo hinner jag inte tänka på om jag är, känner mig jättestressad av åldern. Påminns av den överallt också, jämngamla vänner som försöker få sitt fjärde barn och skrattar och säger att "tant är gammal, nu kanske det inte går!" och så. Överallt sånt. 

    Tack snälla för att du tog dig tid och försöker stötta! Hoppas verkligen det går vägen för dig!
  • Jag är bara jag

    11 är jättebra! 6 ägg ut räknas som en bra grund. Och de flesta får försöka mer än en gång. Första IVF:en är en provomgång kan man säga. Om den inte lyckas ändrar man lite på medicin, dos och kanske tom metod till nästa gång. Jag kom inte till ET alls första gången. Andra gången gick det och jag blev gravid. Det slutade tyvärr med m.f, men utfallet var ju helt annorlunda. Så är det för ganska många. Finns inga skäl alls att misströsta över att ett försök inte gick vägen. Kolla upp flera kliniker och jämför erbjudanden, distans-IVF, vad de tycker om dina chanser och allt annat som kan spela in.

    Vad andra gjort, tycker och säger ska du strunta i. Du behöver inte ens berätta nånting om din resa till barn. De flesta går ju inte runt och berättar att de försöker. IVF är nog påfrestande i sig. Vi slutade helt berätta eftersom det tog sån tid och blev så många m.f. Folk förstår inte om de inte varit i liknande sits. Sök stöd här istället eller i nån grupp på Facebook.

    Till sist vill jag bara säga att ED behöver inte på långa vägar kosta 100000 för en ET/FET. Våra kostade mycket mindre. Summan blev hög ändå för att det krävdes så många, men de allra flesta lyckas på betydligt färre. Om det skulle sluta där. Jag tror absolut du kan lyckas med egna ägg! 

  • Nejlika85
    Jag är bara jag skrev 2021-10-02 13:53:19 följande:

    11 är jättebra! 6 ägg ut räknas som en bra grund. Och de flesta får försöka mer än en gång. Första IVF:en är en provomgång kan man säga. Om den inte lyckas ändrar man lite på medicin, dos och kanske tom metod till nästa gång. Jag kom inte till ET alls första gången. Andra gången gick det och jag blev gravid. Det slutade tyvärr med m.f, men utfallet var ju helt annorlunda. Så är det för ganska många. Finns inga skäl alls att misströsta över att ett försök inte gick vägen. Kolla upp flera kliniker och jämför erbjudanden, distans-IVF, vad de tycker om dina chanser och allt annat som kan spela in.

    Vad andra gjort, tycker och säger ska du strunta i. Du behöver inte ens berätta nånting om din resa till barn. De flesta går ju inte runt och berättar att de försöker. IVF är nog påfrestande i sig. Vi slutade helt berätta eftersom det tog sån tid och blev så många m.f. Folk förstår inte om de inte varit i liknande sits. Sök stöd här istället eller i nån grupp på Facebook.

    Till sist vill jag bara säga att ED behöver inte på långa vägar kosta 100000 för en ET/FET. Våra kostade mycket mindre. Summan blev hög ändå för att det krävdes så många, men de allra flesta lyckas på betydligt färre. Om det skulle sluta där. Jag tror absolut du kan lyckas med egna ägg! 


    Tack snälla för att du tar dig tid och berättar om din resa! Det ger hopp att läsa om andra som lyckats och det hjälper att läsa. Tack!
  • Jag är bara jag
    Nejlika85 skrev 2021-10-03 20:36:43 följande:
    Tack snälla för att du tar dig tid och berättar om din resa! Det ger hopp att läsa om andra som lyckats och det hjälper att läsa. Tack!
    Jag menar det verkligen när jag säger att jag tror du kommer lyckas med egna ägg. Kolla runt lite som sagt, fundera och skriv igen när du kommit nån vart. Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Så ledsen, finns någon chans alls?