• Sat 2 Oct 2021 15:32
    1605 visningar
    5 svar
    5
    1605

    Svårt att bli gravid

    Finns säkert massa såna här trådar. Men har ni några tips på att lättare bli gravid?

    Försökt med sambon i över 1år nu. Har alltid samlag när jag har ägglossning. Finns det något jag kan göra? Något jag kan ta för att förbättra chanserna?

  • Svar på tråden Svårt att bli gravid
  • alfabe­t1234
    Sat 2 Oct 2021 15:35
    #1
    Windswept skrev 2021-10-02 15:32:36 följande:

    Finns säkert massa såna här trådar. Men har ni några tips på att lättare bli gravid?

    Försökt med sambon i över 1år nu. Har alltid samlag när jag har ägglossning. Finns det något jag kan göra? Något jag kan ta för att förbättra chanserna?


    Hur gamla är ni?
  • Sat 2 Oct 2021 15:36
    #2

    Kvinnan: inte vara överviktig, inte röka, inte ta NSAID-medicin som tex Ipren, inte dricka alkohol  (åtminstone inte mellan äl och mens), äta d-vitamin
    Mannen: inte röka, inte vara överviktig, inte dricka alkohol, inte ha pungen för varmt som tex basta och bada hett

    Ett år ligger inom det normala. Vissa regioner har 2-årsgräns för utredning för de allra flesta som kan bli spontant gravida blir det inom 2 år. 

  • Sat 2 Oct 2021 20:49
    #3

    Är du helt säker på att ni har sex vid ägglossning? Många tror just det men sen kan det visa sig att de har senare eller tidigare och därför missar månad efter månad.

  • Sat 2 Oct 2021 21:27
    #4
    Gasellen87 skrev 2021-10-02 20:49:37 följande:
    Är du helt säker på att ni har sex vid ägglossning? Många tror just det men sen kan det visa sig att de har senare eller tidigare och därför missar månad efter månad.
    Många tror jag inte alls det är. Det är ju dessutom nästan en bedrift att missa äl om man försöker bli gravid. Jag visste i 35 år exakt när jag hade äl pga starka äl-symptom. Andra kanske sexar så regelbundet att det inte går missa. Eller tar äl-test. Återstår möjligen de som har väldigt sällan sex eller extremt oregelbunden mens. Men så länge man har äl går det pricka in den. 
  • Sun 3 Oct 2021 07:49
    #5
    Jag är bara jag skrev 2021-10-02 21:27:12 följande:

    Många tror jag inte alls det är. Det är ju dessutom nästan en bedrift att missa äl om man försöker bli gravid. Jag visste i 35 år exakt när jag hade äl pga starka äl-symptom. Andra kanske sexar så regelbundet att det inte går missa. Eller tar äl-test. Återstår möjligen de som har väldigt sällan sex eller extremt oregelbunden mens. Men så länge man har äl går det pricka in den. 


    Många kanske var fel utryck. Men vissa par har kanske mest sex just kring tiden de tror sig ha äl spec om man försökt ett tag och sexlusten inte är den bästa. Jag försöker bara hjälpa ts med en infallsvinkel som stämde på min syster. Äl-test är ju heller ingen garanti för att äl faktiskt sker. Och bara för att du haft starka äl-känningar i 35 år betyder ju inte det att alla har det.. du vet människor är olika, alla är inte som du.
Svar på tråden Svårt att bli gravid