• AlltidProblem

Skiljas?

Hej. Jag har en fråga gällande mig och min fru. Vi bråkar varje vecka, oftast pga dålig kommunikation, Min fru är väldigt less på situationen och mår inte bra av alla bråk. Rätt säker på att hennes känslor för mig knappt finns kvar. Jag säger att jag ska bli bättre på att prata mm, jag vet inte varför riktigt varför vi bråkar. Vi kommer inte ur det iaf. Frågan är om jag bör lämna henne? Jag vill inte att hon ska må dåligt. Jag älskar henne över allt annat och vill inget hellre än att vara med henne resten av mitt liv. Men jag gör henne olycklig varje vecka. Och jag verkar inte kunna göra det bättre. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Skiljas?
  • Tecum

Om du älskar henne över allt annat, varför bråkar du med henne och gör henne ledsen? Du "vet inte varför"?
    Låter som typ sämsta undanflykten och kan bara tolkas som att du inte vill förändra dig.

Ja ni ska skiljas, för bådas skull!

• JonasHisingen

Varför är hon missnöjd med dig?

• AlltidProblem

Jag har svårt för mina känslor, är bipolär och har adhd. 1000 tankar i huvudet alltid. Det är inte alltid så lätt med allt. Kanske är därför vi bråkar. Jag vill verkligen förändra mig men jag vet inte hur jag ska komma dit.

• Anonym (aaa)
    AlltidProblem skrev 2021-10-02 16:50:58 följande:

Jag har svårt för mina känslor, är bipolär och har adhd. 1000 tankar i huvudet alltid. Det är inte alltid så lätt med allt. Kanske är därför vi bråkar. Jag vill verkligen förändra mig men jag vet inte hur jag ska komma dit.

Har du testat att gå därifrån när du märker att det drar iväg? 

Sedan undrar jag vad du tidigare fått för stöd från ex vuxenhabiliteringen, eftersom du har diagnos? 
  • AlltidProblem

Missnöjd med att jag lyssnar dåligt, svårt för att prata känslor, inte bryr mig. Inte visar att jag älskar henne. Men det gör jag, hon är det viktigaste jag har.

• JonasHisingen
    AlltidProblem skrev 2021-10-02 16:52:46 följande:

Missnöjd med att jag lyssnar dåligt, svårt för att prata känslor, inte bryr mig. Inte visar att jag älskar henne. Men det gör jag, hon är det viktigaste jag har.

Om du vill att hon ska känna sig lyssnad på, att du uttrycker dina känslor, visar att du bryr dig och älskar henne etc. kanske du behöver vara övertydlig. Du kanske tycker att hon borde förstå att det redan är så men hon verkar inte övertygad.
  • Anonym (aaa)
    AlltidProblem skrev 2021-10-02 16:54:56 följande:

Jag får hjälp med mina diagnoser men det är väldigt nytt. Bara ätit medicin sen somras.

Men då är det där du ska lägga fokus: ta all hjälp vården kan ge dig! Inte bara medicin utan även samtal för att hantera tex ditt humör (om det är ett problem), att du inte klarar av att lyssna osv. Strategier för att vardagen ska fungera bättre är ju sånt som habiliteringen arbetar med. 
  • AlltidProblem
    Anonym (aaa) skrev 2021-10-02 16:52:40 följande:

Sedan undrar jag vad du tidigare fått för stöd från ex vuxenhabiliteringen, eftersom du har diagnos? 

Går jag ifrån blir det bara värre.
    Anonym (aaa) skrev 2021-10-02 16:52:40 följande:

Blir värre om jag går därifrån. Då bryr jag mig inte
  • Anonym (L)

Hon måste ha förståelse för att vi alla är olika. Du har dessutom två diagnoser som hon måste ha förståelse för. Det kan vara väldigt tufft och jobbigt att leva med någon som är både bipolär och har adhd. Om hon inte klarar av det så är det bäst att ni skiljer er. Annars kanske parterapi kan vara något, om ni väljer att inte skilja er.

Svar på tråden Skiljas?