• Anonym (Kund)

Får skönhetssalonger lägga ut bilder?

Bilder på sina kunder alltså? Gjorde ett trådlyft i ansiktet för ett år sedan. Hon som behandlade mej fotade före och efter behandling. Kände mej rätt obekväm över att hon gjorde detta men hon sa att det var för att kontrollera resultatet. Kollade på hennes insta idag. Såg att det låg uppe bilder på mej där. Är ingenting som jag blivit tillfrågad om eller godkänt. Hon har maskerat ögonen så det är svårt att känna igen mej, men jag vill ändå inte skylta med mitt ingrepp. Har såklart kontaktat henne och bett henne ta bort bilderna. Jo lovade göra det. 1 månad senare är dom fortfarande kvar.

• Svar på tråden Får skönhetssalonger lägga ut bilder?
  • Friger

Nej. Straffet för sådant kan vara rätt hårt för ett företag....

GDPR är nyckelordet du letar efter. Datainspektionen är den myndighet du ska höra av dig till.

• Anonym (-)
    Friger skrev 2021-10-02 17:52:10 följande:

Nej. Straffet för sådant kan vara rätt hårt för ett företag....

GDPR är nyckelordet du letar efter. Datainspektionen är den myndighet du ska höra av dig till.

GDPR-lagen fanns väl inte när hon gjorde ingreppet? Isåfall tror jag inte att hon enligt lag kan tvingas ta bort bilderna nu. Det var ju inte olagligt när hon la ut dem..
  • Anonym (Slö)
    Anonym (Kund) skrev 2021-10-02 17:42:09 följande:

Gjorde ett trådlyft i ansiktet för ett år sedan. 

Är det brynen som fixas?
  • Anonym (2018)
    Anonym (-) skrev 2021-10-02 18:06:03 följande:

GDPR-lagen fanns väl inte när hon gjorde ingreppet? Isåfall tror jag inte att hon enligt lag kan tvingas ta bort bilderna nu. Det var ju inte olagligt när hon la ut dem..

GDRP-lagen kom 2018 så det är olagligt sedan 3 år tillbaka
  • Friger
    Jo den fanns. Och det hade inte spelat någon roll.

Företaget får inte använda hennes bild i sin marknadsföring om det inte framgick när dom tog bilderna. Hon har oavsett vad som sagts rätt att få bilderna raderade.

Förutom GDPR så bryter företaget mot en annan lag som säger att du måste ha samtycke från personer som förekommer företagets reklam. Gäller även egen personal.
  • Anonym (Ugglan)
    GDPR-lagen fanns väl inte när hon gjorde ingreppet? Isåfall tror jag inte att hon enligt lag kan tvingas ta bort bilderna nu. 
    Jodå- har du helt missat att varenda webbställe som lagrade ens personuppgifter var tvungna att skicka ut popuper i sina sidor eller mail om nytt medgivande i samband med att lagen gick i kraft?
  • Friger
    Anonym (M) skrev 2021-10-02 19:09:35 följande:

Att använda en bild i sin marknadsföring är ju inte riktigt detsamma som att lagra personuppgifter. Jag sökte lite på nätet och hittade dessa två www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/lagen-om-namn-och-bild-i-reklam/ lawline.se/answers/bild-pa-nagon-utan-dennes-samtycke-i-reklam Hoppas att de kan hjälpa dig!

Företaget använder kunduppgifter i sin marknadsföring. Det strider mot både GDPR och lagen du hänvisar till.

Att företaget blivit ombedda att ta bort bilden men inte gjort så är försvårande.
  • Anonym (Jens)

Tjejen påstår att skönhetssalongen la ut bild på hennes fitta efter att hon fått den vaxad.

• Anonym

Skriv till dom igen och säg att om bilden inte är borta inom 24 timmar så kommer du att anmäla.
    Om du då får något svar som innebär att de inte kommer ta bort det så svara :
    "Jag anmäler så får de göra bedömningen om detta är olagligt eller inte"

Svar på tråden Får skönhetssalonger lägga ut bilder?