• Tjena8765

    intellektuell funktionsnedsättning

    Hej jag är en kille på 20år

    Undrar har lindrig intellektuell funktionsnedsättning och Adhd. Är jag dum i huvet för att jag har det eller är jag normal och är som alla andra för det. Känns inget kul o veta att jag står som utvecklingsstörd.

    Gick ju särklass i 7-9an.

    Kommer detta påverka framtiden för mig med o skaffa barn osv?

    Är ju som person helt normal o så men det är just o veta att jag står som utvecklingsstörd

  • Svar på tråden intellektuell funktionsnedsättning
  • VickanD

    Har du inte fått någon information om vad din funktionsnedsättning innebär? Du är uppenbarligen inte som alla andra, inte som de flesta andra i alla fall, eftersom du har en utvecklingsstörning och adhd (vilket de flesta andra inte har). En utvecklingsstörning innebär att hjärnans funktioner är nedsatta. Alla människor är olika och du är som du är, det kan du inte göra någonting åt. Du är ju inte en sämre människa på grund av detta. Alla människor är unika.

    Nu har ju du en lindrig intellektuell funktionsnedsättning, vilket betyder att du förmodligen klarar det mesta själv.

    Kan inte se på vilket sätt det skulle påverka dina möjligheter att skaffa barn. Tänker du att du har svårare än andra att hitta en partner?

  • Tjena8765
    VickanD skrev 2021-10-02 19:10:05 följande:

    Har du inte fått någon information om vad din funktionsnedsättning innebär? Du är uppenbarligen inte som alla andra, inte som de flesta andra i alla fall, eftersom du har en utvecklingsstörning och adhd (vilket de flesta andra inte har). En utvecklingsstörning innebär att hjärnans funktioner är nedsatta. Alla människor är olika och du är som du är, det kan du inte göra någonting åt. Du är ju inte en sämre människa på grund av detta. Alla människor är unika.

    Nu har ju du en lindrig intellektuell funktionsnedsättning, vilket betyder att du förmodligen klarar det mesta själv.

    Kan inte se på vilket sätt det skulle påverka dina möjligheter att skaffa barn. Tänker du att du har svårare än andra att hitta en partner?


    Jo har fått förklarat för mig om det men ändå är det en tyngd iallafall. Det är ju den teoretiska biten då som problemet är. Partner tror ja inte är ett problem o hitta men ändå inte lätt och få kontakt med särskilt inte via dejting sidor iallafall.
  • Tjena8765
    VickanD skrev 2021-10-02 19:10:05 följande:

    Har du inte fått någon information om vad din funktionsnedsättning innebär? Du är uppenbarligen inte som alla andra, inte som de flesta andra i alla fall, eftersom du har en utvecklingsstörning och adhd (vilket de flesta andra inte har). En utvecklingsstörning innebär att hjärnans funktioner är nedsatta. Alla människor är olika och du är som du är, det kan du inte göra någonting åt. Du är ju inte en sämre människa på grund av detta. Alla människor är unika.

    Nu har ju du en lindrig intellektuell funktionsnedsättning, vilket betyder att du förmodligen klarar det mesta själv.

    Kan inte se på vilket sätt det skulle påverka dina möjligheter att skaffa barn. Tänker du att du har svårare än andra att hitta en partner?


    Jo har fått förklarat för mig om det men ändå är det en tyngd iallafall. Det är ju den teoretiska biten då som problemet är. Partner tror ja inte är ett problem o hitta men ändå inte lätt och få kontakt med särskilt inte via dejting sidor iallafall.
  • Drottningen1970

    Om du känner att diagnosen är felaktig. Sånt händer oftare än vad det borde, särskilt om det även finns en ADHD diagnos med i bilden, så tycker jag att du ska be att få utredningen omgjord.

  • Kråksången

    Så som du skriver och hanterar språket så har jag svårt att tro att du har en intelligensnedsättning. När blev du testad, i vilken ålder?

    Mitt tips blir att göra ett ordentligt test. Kör det som är smidigast, exempelvis Mensas.

    När man gör testet inom psykiatrin så kör dom oftast bara en liten bit, med bilder och inte via datorn, därför blir det oftast missvisande.

Svar på tråden intellektuell funktionsnedsättning