• Anonym (Snart ensam)

    Ni som är skilda - hur klarar ni er?

    Ni som har skilt er och lever ensamma med barn. Hur får ni ekonomin att gå runt? Om ni vill får ni gärna dela med er av vad ni har för hyra, inkomst, övriga utgifter etc. Har svårt att se hur jag ska få allt att gå runt. Kommer inte ha ett jobb till att börja med utan leva på sparpengar så jag försöker lista ut vad jag kan klara mig på.

  • Svar på tråden Ni som är skilda - hur klarar ni er?
  • Anonym (Hälsingland)

    Jag bor där jag har råd att bo. Det var liksom den riktlinje jag hade att rätta mig efter. Här fanns inga möjligheter att vara kräsen. Den första bostaden efter en skilsmässa är ju inte heller huggen i sten, man har lättare att byta bostad senare när man väl är på plats och har en fungerande ekonomi och lugnare utgångsläge.

    Jag och min som på 13 bor i en 2-rummare och han fick sovrummet och jag sover i vardagsrummet som jag har delat av. Hur mysigt som helst och vi trivs väldigt bra.

    Betalar 4890 kr i hyra inkluderar även en parkeringsplats. Bor i hyresrätt.

    Bostadsbidrag på ca 1100 kr i månaden.

    Barnbidrag går till mig. Exet betalar inget underhåll utan står istället för allt vad sonen kan behöva i löpande utgifter.

    Summa inkomst (lön och två bidrag) = ish 19.000 ca netto.

    När fasta kostnader är betalt så har jag ca 9.000 kr kvar som ska täcka mat, kläder, nöjen, bensin och annat . Vilket räcker gott och väl.

  • Anonvm

    Självklart är det mer kostnadseffektivt med 2 föräldrar som delar liv och hushåll, så som separerad/skild kommer alla ha det sämre ekonomiskt.

    Men det är inga som helst problem att ensam driva runt ett hushåll med barn på en vanlig knegarlön. Jag har ett vanligt normalt knegarjobb inom industrin och 2 förskolebarn som bor växelvist, får ut runt 23.000:- netto på grundlönen, vilket räcker gott o väl att leva på i landets 4-5de största stad...

    Bor barnen växelvist så knegar man lite övertid på barnlediga veckan och får på så vis möjlighet att sätta lite guldkant på tillvaron.

    Har man barnen på heltid så ger ju barnbidrag och underhåll ett rejält tillskott i kassan, 2 barn i förskoleålder ger en bit över 5000:-/mån netto.

    Det som dock fungerar mindre bra är när man vant sig vid att ha en partner att luta sig ekonomiskt mot och nu istället försöker hanka sig fram på en blandning av a-kassa, föräldraledighet, sjukskrivning och diverse bidrag....
    Vilket verkar förekomma tämligen ofta, nästintill alltid är det kvinnor som finner sig i denna sits....

  • Anonym (Frida)

    Jag hade fast jobb, och exet köpte ut mig ur huset, så jag köpte en lägenhet. Det går bra ekonomiskt, och jag kan lägga undan 5-10'/mån. 
    Jag tjänar ca 38' brutto, avgift+lån på 7 500:-. Inga speciella andra utgifter förutom CSN.

  • Anonym (Snart ensam)

    Tack för era svar! Jag har ett jobb just nu men kommer behöva byta, så jag måste räkna på att det kan ta ett tag innan jag hittar ett nytt. Boende och bil är dock klart. Det löser sig säkert, men känns såklart väldigt jobbigt när allt är lite upp och ner.

  • Anonym (Brita)

    Vad är det för fråga?

    Ensamstående finns det miljoner av i Sverige, både med och utan barn. En normal lön från ett normalt jobb kan man absolut leva på själv, många har dessutom pluggat eller på andra sätt skaffat jobb med lite högre lön än snittet. 

    Tror du att alla ensamstående utan barn lever ur hand i mun? Att alla ensamstående kollegor går hem till ett råttbo och äter nudlar? Då har parnormen blivit alldeles för stark och det är dags att vakna lite. De flesta ensamstående utan barn och med normal inkomst lever ett gott liv - bor bra, har råd med resor och nöjen. Självklart har sambos och gifta ännu bättre förutsättningar men naturligtvis klarar man sig ensam på en lön.

    Har man valt barn i sitt liv lägger man helt enkelt en del av den barnlöses nöjespengar (resor, extrajackan, lite extra utemiddagar osv) på barnet. Barn kostar, ja, men bor de varannan vecka betalar man bara halva kostnaden. Bor de heltid har man rätt till underhåll. Barnbidrag får man dessutom, helt eller halvt beroende på. 

    Jag tror att om du tänker efter så känner du till många ensamstående som verkar ha ett gott liv ekonomiskt - som berättar om resor efter semestrarna, kommer nyfixade i håret, har fina kläder, går ut och äter efter jobbet, berättar att de ska bjuda vännerna på middag hemma, ber om vintips, har dyra träningskort och som har råd att ha bil. Ta några djupa andetag och tänk på dem. Det kommer ordna sig. Har man ett normalt betalt jobb är det inga problem ekonomiskt att leva ensam. 

  • Anonym (Snart ensam)
    Anonym (Brita) skrev 2021-10-03 06:23:22 följande:

    Vad är det för fråga? .

    Ensamstående finns det miljoner av i Sverige, både med och utan barn. En normal lön från ett normalt jobb kan man absolut leva på själv, många har dessutom pluggat eller på andra sätt skaffat jobb med lite högre lön än snittet. 

    Tror du att alla ensamstående utan barn lever ur hand i mun? Att alla ensamstående kollegor går hem till ett råttbo och äter nudlar? Då har parnormen blivit alldeles för stark och det är dags att vakna lite. De flesta ensamstående utan barn och med normal inkomst lever ett gott liv - bor bra, har råd med resor och nöjen. Självklart har sambos och gifta ännu bättre förutsättningar men naturligtvis klarar man sig ensam på en lön.

    Har man valt barn i sitt liv lägger man helt enkelt en del av den barnlöses nöjespengar (resor, extrajackan, lite extra utemiddagar osv) på barnet. Barn kostar, ja, men bor de varannan vecka betalar man bara halva kostnaden. Bor de heltid har man rätt till underhåll. Barnbidrag får man dessutom, helt eller halvt beroende på. 

    Jag tror att om du tänker efter så känner du till många ensamstående som verkar ha ett gott liv ekonomiskt - som berättar om resor efter semestrarna, kommer nyfixade i håret, har fina kläder, går ut och äter efter jobbet, berättar att de ska bjuda vännerna på middag hemma, ber om vintips, har dyra träningskort och som har råd att ha bil. Ta några djupa andetag och tänk på dem. Det kommer ordna sig. Har man ett normalt betalt jobb är det inga problem ekonomiskt att leva ensam. 


    Vilken tråkig attityd. Det var en enkel fråga. Jag bor inte i Sverige och har inte gjort det i hela mitt vuxna liv. Jag känner ingen i Sverige som är ensamstående. Jag vet inte ens vad lönerna ligger på längre. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur ensamstående klarar sig. Men tack för att du ändå tog dig tid att svara. Skönt att folk inte äter nudlar och bor i råttbon.
  • Anonym (Q)

    Man ger fan i att skilja sig så fort man blir kåt på en annan så brukar man kunna leva rätt gott .

  • Anonym (Brita)
    Anonym (Snart ensam) skrev 2021-10-03 06:45:05 följande:
    Vilken tråkig attityd. Det var en enkel fråga. Jag bor inte i Sverige och har inte gjort det i hela mitt vuxna liv. Jag känner ingen i Sverige som är ensamstående. Jag vet inte ens vad lönerna ligger på längre. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur ensamstående klarar sig. Men tack för att du ändå tog dig tid att svara. Skönt att folk inte äter nudlar och bor i råttbon.
    Tja, jag tycker att det är ganska tråkig attityd att ifrågasätta hur ensamboende kan klara sig. Att man så hårt utgår från parnormen, att man undrar om man kan klara sig ensam. Även om man inte lever i Sverige måste man väl förstå att det finns många ensamstående här? Och även i det land man bor finns det väl ensamstående, som lever bra liv?

    Ett enkelt svar på frågan: om man har en normalhög lön, inga onödiga skulder (dvs andra skulder än ev. bostadslån och CSN) och är allmänt ekonomisk i vardagen så klarar man sig oftast alldeles utmärkt. Allt beror ju på vad man har för lön och hur man lever. Två lågavlönade där den ena jobbar deltid och den andra har sjukdagar (med karens) var och varannan månad har inte mer att röra sig med än en heltidsarbetande ensamstående med hög lön och stabil närvaro på jobbet.
Svar på tråden Ni som är skilda - hur klarar ni er?