• Anonym (Konstnär)

Någon konstkunnig här? Fråga kring pris på beställningsjobb.

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag målar mycket och har sålt några tavlor. Men nu har jag har fått förfrågan om ett beställningsjobb på en målning. Min undran är om man brukar ta lite mer för ett beställningsjobb än för en målning man gjort sedan förut och säljer? Hur mycket mer brukar man ta i så fall?

• Svar på tråden Någon konstkunnig här? Fråga kring pris på beställningsjobb.
  • Anonym (XxX)

Jag har köpt två tavlor av en duktig konstnär, båda beställningsjobb. Har betalat 2000 kr/tavla, de är 50x70. Hade kunnat betala 4000 om hon hade velat ha det eftersom jag verkligen älskar konstnärens stil. 

• Friger

Nu vet jag inte vad konstnärer vill ha för timpenning men ett par tusenlappar låter lite... Det blir ingen Mona Lisa-nivå på arbetsinsatsen då direkt.

Jag prissätter visserligen inte konst men jag prissätter andra typer av arbeten på daglig basis.

Enkel grundregel. Hur många timmar tar det dig att tillverka konstverket? Vilken timlön kan du tänka dig att jobba för? Multiplicera dom två faktorerna så får du ett pris.

Sen avrundar man upp/ner beroende på marknad och hur mycket du behöver jobbet.

• Anonym (lök-jk)

Tar du beställningsjobb har du företag antar jag? För hobbyverksamhet gäller bara när du säljer redan färdiga varor. 

Vad vill du ha per timme det tar dig att måla tavlan? Låt säga att du vill ha 250 kr per timme och det tar dig 5 timmar att måla, då ska tavlan kosta 1250 kr + materialkostnaden. 

Summan 1250 kr ska du skatta för, även om du har hobbyverksamhet, vilket du alltså inte kan ha om du tar beställningsjobb. Alltså ska du till summan 1250 kr lägga till skatt, avgifter etc. 

• Anonym (Konstnär)
    Anonym (lök-jk) skrev 2021-10-03 09:43:43 följande:

Tar du beställningsjobb har du företag antar jag? För hobbyverksamhet gäller bara när du säljer redan färdiga varor. 

Vad vill du ha per timme det tar dig att måla tavlan? Låt säga att du vill ha 250 kr per timme och det tar dig 5 timmar att måla, då ska tavlan kosta 1250 kr + materialkostnaden. 

Summan 1250 kr ska du skatta för, även om du har hobbyverksamhet, vilket du alltså inte kan ha om du tar beställningsjobb. Alltså ska du till summan 1250 kr lägga till skatt, avgifter etc. 

Nej jag har inget eget företag. Jag tror det blir svårt att ta per timme eftersom mina målningar kan ta upp mot 50 timmar. Vad jag lärt mig är att man sätter pris utifrån storlek och hur etablerad man är som konstnär. Min undran i TS var ifall man brukar ta mer för sin konst när det är beställningsjobb (just för kunden kan få precis den bild den önskar).

Men här står det ju att man kan sälja målningar upp till 336 000 kr momsfritt?
    www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800093731/1612345810023/moms-for-bildkonstnarer-skv585-utgava01.pdf
  • Anonym (Konstnär)
    Friger skrev 2021-10-03 08:59:32 följande:

Nu vet jag inte vad konstnärer vill ha för timpenning men ett par tusenlappar låter lite... Det blir ingen Mona Lisa-nivå på arbetsinsatsen då direkt.

Jag prissätter visserligen inte konst men jag prissätter andra typer av arbeten på daglig basis.

Enkel grundregel. Hur många timmar tar det dig att tillverka konstverket? Vilken timlön kan du tänka dig att jobba för? Multiplicera dom två faktorerna så får du ett pris.

Sen avrundar man upp/ner beroende på marknad och hur mycket du behöver jobbet.

Jag tror det blir svårt att ta timpris för jag tar väldigt lång tid på mig. Priser på konst brukar ju reflektera hur etablerad konstnären är. Men det jag undrade var ifall man tar ut ett högre pris när det handlar om en beställning. Då får ju kunden exakt det den vill ha, och jag kanske målar sånt jag annars inte hade målat av rent nöje.
  • Anonym (Konstnär)
    Anonym (XxX) skrev 2021-10-03 08:53:39 följande:

Jag har köpt två tavlor av en duktig konstnär, båda beställningsjobb. Har betalat 2000 kr/tavla, de är 50x70. Hade kunnat betala 4000 om hon hade velat ha det eftersom jag verkligen älskar konstnärens stil. 

Det låter lite väl billigt tycker jag.
  • Anonym (Konstnär)
    Anonym (Konstnär) skrev 2021-10-03 10:51:04 följande:
    Nej jag har inget eget företag. Jag tror det blir svårt att ta per timme eftersom mina målningar kan ta upp mot 50 timmar. Vad jag lärt mig är att man sätter pris utifrån storlek och hur etablerad man är som konstnär. Min undran i TS var ifall man brukar ta mer för sin konst när det är beställningsjobb (just för kunden kan få precis den bild den önskar).

www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800093731/1612345810023/moms-for-bildkonstnarer-skv585-utgava01.pdf
    Oj! Såg precis att den var från 2012! Kanske inte gäller nu längre...
  • Anonym (Konstnär)
    Anonym (lök-jk) skrev 2021-10-03 09:43:43 följande:

Jo men här står det ju faktiskt att det gäller att under 336 000 kr får man sälja sin egen konst under ett år. Det borde väl gälla om det är en beställning också?

www.verksamt.se/starta/vad-galler-i-din-bransch/bild-och-form/ekonomi-och-finansiering/moms-inom-bild-och-formomradet
  • Anonym (XxX)
    Anonym (Konstnär) skrev 2021-10-03 10:55:14 följande:
    Det låter lite väl billigt tycker jag.
    Du får givetvis ta precis så mycket du vill, så länge någon är villig att betala för det. Mer än 4000 för en tavla i den storleken hade jag inte gett oavsett, men jag är heller inte speciellt intresserad av konst. 
  • Anonym (lök-jk)
    Anonym (Konstnär) skrev 2021-10-03 10:51:04 följande:

Moms är inte samma som inkomstskatt. Du kan ha företag som inte är momsregistrerat.

Ja, du måste ju själv avgöra vad som är rimligt för 50 arbetstimmar.
  • Glinda från Oz

Min granne tar 3500 för en målning i A3 format och 2500 för A4 hon tar samma för beställningsjobb som för sina andra målningar. Hon är ju 100% säker på att beställningsjobben blir sålda tillskillnad från sina andra målningar. 

Svar på tråden Någon konstkunnig här? Fråga kring pris på beställningsjobb.