• Sun 3 Oct 2021 10:41
    3228 visningar
    27 svar
    27
    3228

    1,5 åring är helt hysterisk vid nattning

    Hallå. Jag håller på att gå under :)

    Min 1,5 åring har alltid haft det kämpigt med sömnen, svårt att komma till ro och vaknar mycket under natten.

    Under de senaste tre dagarna har det varit ett helvete rent ut sagt. Han blir helt hysterisk när han läggs i spjälsängen och skriker rakt ut i nästan två timmar innan han somnar av utmattning. Under gårdagsnatten vaknade han och skrek i tre timmar?

    När han är så här upprörd för vi inte röra honom, då eskalerar det fullständigt där han försöker bitas eller så slår han huvudet hårt i spjälorna.

    Under dagarna är han relativt lugn, dock har han tendenser till att slå ansiktet mot hårt underlag när han inte får som han vill eller så slänger han tallrikar och allt han kommer åt i marken.

    Någon mer som varit i den här situationen? Vad har hjälpt och vad ska vi tänka på? Alla tips mottages med stor tacksamhet ????

  • Svar på tråden 1,5 åring är helt hysterisk vid nattning
  • nernu
    Sun 3 Oct 2021 10:46
    #1

    Lägg er bredvid honom i er säng istället?

  • Anonym (Mamma­)
    Sun 3 Oct 2021 10:49
    #2

    Varför tvingar ni honom att sova i en spjälsäng då? Testa att ta bort ena sidan så han känner sig mindre instängd. Eller ge honom en vanlig säng, man behöver ju inte ha ben på den från början så han riskerar att ramla ur. Har han eget sovrum eller sover ni i samma? Det kan vara en trygghetssak att tänka på också.

    När han blir så där hysterisk har ni en skyldighet att förhindra honom från att göra sig illa! Det är inte frågan om att ni inte "får", plocka upp och håll honom så han inte kan skada sig eller er, tills han lugnar ner sig. Prata mjukt med honom under tiden. Samma sak dagtid när han slår ansiktet mot något hårt, det är ju rena vansinnet att bara stå och titta på! Om han kastar saker får ni lyfta bort honom från platsen tills han lugnat ner sig.

    Han har ett självskadebeteende och är utåtagerande redan nu, och om ni inte stoppar det nu så kommer det att eskalera. Han pratar inte än och har inte orden att uttrycka sig med ordentligt, och dessutom väldigt låg självkontroll. Hjälp honom genom att sätta ord på hans känslor, visa empati. Han mår dåligt!

  • Glinda från Oz
    Sun 3 Oct 2021 10:49
    #3

    Prata med BVC. Att barn vaknar under natten är normalt, det beteendet du beskriver är det inte. Han behöver kanske någon form av medicinsk hjälp, vissa har t.ex brist på sömnhormonet Melatonin.

  • Sun 3 Oct 2021 10:49
    #4

    Det är omöjligt. Då ålar han sig ut ur sängen och ligger på golvet och skriker istället.

  • Sun 3 Oct 2021 10:52
    #5
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-03 10:49:29 följande:

    Varför tvingar ni honom att sova i en spjälsäng då? Testa att ta bort ena sidan så han känner sig mindre instängd. Eller ge honom en vanlig säng, man behöver ju inte ha ben på den från början så han riskerar att ramla ur. Har han eget sovrum eller sover ni i samma? Det kan vara en trygghetssak att tänka på också.

    När han blir så där hysterisk har ni en skyldighet att förhindra honom från att göra sig illa! Det är inte frågan om att ni inte "får", plocka upp och håll honom så han inte kan skada sig eller er, tills han lugnar ner sig. Prata mjukt med honom under tiden. Samma sak dagtid när han slår ansiktet mot något hårt, det är ju rena vansinnet att bara stå och titta på! Om han kastar saker får ni lyfta bort honom från platsen tills han lugnat ner sig.

    Han har ett självskadebeteende och är utåtagerande redan nu, och om ni inte stoppar det nu så kommer det att eskalera. Han pratar inte än och har inte orden att uttrycka sig med ordentligt, och dessutom väldigt låg självkontroll. Hjälp honom genom att sätta ord på hans känslor, visa empati. Han mår dåligt!


    Okej lugn nu. Har jag sagt att vi bara tittar på? Självklart hindrar vi honom från att göra sig själv illa. Jag plockar upp honom från sängen kanske tre gånger för att lugna, sen tillbaka ner. På dagarna plockar jag upp och kramar honom när han försöker slå sig själv.
  • Glinda från Oz
    Sun 3 Oct 2021 10:55
    #6
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-03 10:49:29 följande:

    När han blir så där hysterisk har ni en skyldighet att förhindra honom från att göra sig illa! Det är inte frågan om att ni inte "får", plocka upp och håll honom så han inte kan skada sig eller er, tills han lugnar ner sig. Prata mjukt med honom under tiden. Samma sak dagtid när han slår ansiktet mot något hårt, det är ju rena vansinnet att bara stå och titta på! Om han kastar saker får ni lyfta bort honom från platsen tills han lugnat ner sig.


    Ts säger att det blir värre om de håller om honom. Barn med autism tillexempel reagerar annorlunda än neurotypiska barn, att bli fasthållen eller hållas om kan kännas som ett övergrepp som bryter all tillit till föräldrarna och dessutom lär barnet att dess egna gränser saknar betydelse. Man vinner alltså inget på att göra så.
  • Anonym (Mamma­)
    Sun 3 Oct 2021 10:57
    #7
    Amsume skrev 2021-10-03 10:52:29 följande:
    Okej lugn nu. Har jag sagt att vi bara tittar på? Självklart hindrar vi honom från att göra sig själv illa. Jag plockar upp honom från sängen kanske tre gånger för att lugna, sen tillbaka ner. På dagarna plockar jag upp och kramar honom när han försöker slå sig själv.
    Ja faktiskt låter det som att ni bara står och tittar på när du beskriver det så här:
    Amsume skrev 2021-10-03 10:41:58 följande:

    När han är så här upprörd för vi inte röra honom, då eskalerar det fullständigt där han försöker bitas eller så slår han huvudet hårt i spjälorna.



    Fortsätt krama och hålla om, han har stora känslor han inte klarar av att hantera själv än. Det här måste stoppas i tid!
  • Anonym (Mamma­)
    Sun 3 Oct 2021 10:58
    #8
    Glinda från Oz skrev 2021-10-03 10:55:30 följande:
    Ts säger att det blir värre om de håller om honom. Barn med autism tillexempel reagerar annorlunda än neurotypiska barn, att bli fasthållen eller hållas om kan kännas som ett övergrepp som bryter all tillit till föräldrarna och dessutom lär barnet att dess egna gränser saknar betydelse. Man vinner alltså inget på att göra så.
    Det spelar ingen roll om ett barn har en diagnos, vilket man inte ens sätter på så små barn, de måste ändå hindras från att skada sig själva.
  • Sun 3 Oct 2021 10:59
    #9
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-03 10:57:42 följande:

    Ja faktiskt låter det som att ni bara står och tittar på när du beskriver det så här:Fortsätt krama och hålla om, han har stora känslor han inte klarar av att hantera själv än. Det här måste stoppas i tid!


    Men jag uttrycker ju att vi klappar och håller om? Men att hans beteende eskalerar då. Var väl slarvigt uttryckt av mig. Men nej, jag låter inte mitt barn skada sig själv :)
  • Sun 3 Oct 2021 11:14
    #10

    Låter som att hans utbrott eskalerar i affektkramper.

    Det verkar som att spjälsängen är en trigger och då får ni helt enkelt hitta annan typ av sovplats tills han är lugnare och tryggare.

    Låt spjälsängen vara en plats han slipper.

    Samsov med honom.

    Det spelar ju liksom ingen roll hur mycket ni klappar och tar upp honom när ni sen ändå lägger tillbaka honom där han inte vill vara.

Svar på tråden 1,5 åring är helt hysterisk vid nattning