• havstjej

    Jag ska betala honom

    Ett gemensamt barn på 2 år ihop med ett numera ex. Pappan har 2 barn (9&13år) sedan tidigare. Bodde ihop i 4 år, de senaste två åren missbrukade pappan alkohol. Det hela eskalerade ett par månader innan vår gemensamma föddes. Pappan var hellre ute dag som natt med sina vänner och drack. Han var iväg hela nätter trots han visste han skulle ha barnen dagen efter vilket gjorde att jag fick sjukanmäla mig o stanna hemma. Han kunde ligga o sova på förmiddagarna fram till 12 o överlåta ansvaret på vår minsta till sina syskon för att han skulle ha sovmorgon. Han har inte engagerat sig i vårt barn mer än kanske 30 minuter per dag. Jag tog hem en bekant till honom som är nykter alkoholist som konfronterade honom. Han bröt ihop och följde med på ett aa möte. Sedan sa han att det inte var något för honom och att han inte tänkte bli nykterist utan skulle dricka max 2 ggr i månaden. Månaden som följde där drack han 3-4 ggr i veckan, istället för 7. Han drack sig inte stupfull alltid utan mest lullig. Han sa själv att han va ute efter att känna ett lugn.

    Tillslut bröt jag ihop helt efter att försökt rodda hela familjen, tagit hand om alla barnen, försökt få pappan att inse problemet, försökt engagera pappan i barnet, tagit hand om hushållet och samtidigt jobba 100%. De andra barnens mamma slängde också ur sig ett o annat och baktalade mig för barnen. Jag ri gde socialen för tips o råd och det föll en orosanmälsn.

    Efter att socialen haft möten med de tidigare barnen, barnens mamma, pappan, pappans syster och mig så lades utredningen ner: inget skäl för oro. Anledningen till detta var att pappan erkände att han hade druckit lite mycket men sa att han hade dragit ner nästan helt på det. Nu var det bara någon öl till maten. Dessutom sa han att han stack iväg och drack för att slippa mig och att jag funnits i hemmet var orsaken att han inte kunnat spendera tid med sitt barn.

    Systern ljög hos socialen och sa att pappan aldrig varit full inför barnen trots hon varit med flertalet gånger. Till barnen hade föräldrarna sagt att jag försökte ta deras älskade pappa ifrån dem så de var rädda och ledsna. Jag skulle behandla barnen som luft enligt pappan.

    Jag flyttade till egen lägenhet i denna härva med vårt barn. Barnet är folkbokförd hos mig. Är hos sin pappa 10 dagar i månaden och hos mig 20 dagar i månaden. Detta har vi skrivit ett avtal på som ska gälla i 4 månader till att börja med. Sen ska vi utvärdera och efter ett tag ska vi börja trappa upp umgänget. Pappan kräver dock 50/50, varannan vecka från nu!

    Pappan kallar mig trög, idiot, dum i huvudet med vårt barn i famnen. Han säger det högt inför de andra barnen med. Utpressar mig ex. Nu har jag hittat en mycket bättre lägenhet i samma kommun (ska behålla samma förskola) för mig o sonen. Pappan vägrar att skriva på flytt för sonen om inte jag ger pappan 50% umgänge, vv med en gång nu. Pappan skriver till mig på sms, att han vill inte ha något samarbete, han ska göra livet så surt som möjligt för mig och han ska göra att jag känner mig så maktlös som det bara går.

    Enligt försäkringskassan är jag berättigad hela barnbidraget och det är han också arg för. Han kräver att jag ska betala för aktiviteter som görs hemma hos honom, jag ska skicka med Blöjor, jag ska köpa alla kläde och skicka med och han tänker absolut inte betala någon försäkring på barnet. Utan det ska jag eftersom jag får BB. Tillägg att jag betalat försäkringen i 2 år medans vi bodde ihop.

    Jag har föreslagit familjerätt men han skulle ha 500 kr betalt för att gå dit. Jag har sagt att jag vill ha ett bra samarbete för vår son men han "skiter i vad jag vill". Det enda han nämner gång på gång är: "vi gör som jag säger".

    Han vägrar se mig eller träffa mig så hans förslag är att han ska skicka ut barnet i trapphuset sen stänga dörren o först då får jag visa mig för barnet. Detta går inte jag med på, då hävdar han att jag inte vill samarbeta.

    Jag föreslog att pappan och jag inte behöver stå så nära varandra men att barnet måste ha kontakt o se den andra föräldern vid överlämning för att det ska bli tryggt. Men pappan vägrar möta mig halvvägs utan det ska gå till på hans vis eller inte alls.

    Denna helgen fick tyvärr inte vår son träffa sin pappa för pappan skrev : hälsa x att jag är ledsen att vi inte ses denna helgen och anledningen till det är du (alltså jag).

    Jag vet inte Vad jag ska göra? Känner mig helt förtvivlad. Det enda jag vill är att få till ett samarbete där vi kan lita på varandra och respektera varandra för barnets skull. Men pappan skriver på sms : jag vill inte ha något samarbete med dig. Det räcker vi gör överlämning på förskola o skriver sms o äm det är något viktigt. Då har jag svarat att vi kan göra överlämning på förskola men att vi faktiskt då måste få till ett samarbete på sms. Inte som det är nu då pappan inte svara är när jag frågat något, eller skriver ett dumt svar eller "hejdå", "tyst nu" osv.

    Då vill helt plötsligt inte pappan hämta o lämna via förskola utan vill vänta.

    Sen känner jag också en oro över pappans beteende. Jag har pratat med hans pappa o bror som säger att han tagit avstånd från dem med och att han beter sig konstigt.

    Pappan säger att han inte dricker så mycket längre, men vad vet jag. Socialen la ju ner det dessutom så de finner ju ingen oro.

    Nu blev det mycket... Och rörigt.

    Tack

  • Svar på tråden Jag ska betala honom
  • Anonym (Famrätt.)

    Nej du ska inte betala. Du ska dokumentera och spela in alla utpressningsförsök. Sen sitter du lugnt i båten och följer det avtal ni redan har inget annat. Om han vill ta det till tingsrätten så får han göra det.

  • Anonym (Famrätt.)

    Och flytta kan du göra ändå. Skatteverket kommer att utreda var barnet har sin dygnsvila och sedan ändå skriva barnet hos dig.

  • Anonym (K)

    En väldig röra ja.

    Självklart ska ni hålla er till den överenskommelse ni har i nuläget, med 10 vs 20 dagar. Du gör dig själv en björntjänst om du frångår det innan ni kommit överens om.

    Spela in alla era samtal, irl också. Det är fullt lagligt. Spara så klart alla sms. Att han kallar dig dum i huvudet inför barnet osv är bara fel. Han har erkänt i sms att han inte vill samarbeta, där har du början till grund för att ansöka om enskild vårdnad så småningom, för det borde du göra. Samma att han vägrar gå via Familjerätten kommer också ligga emot honom.

    Pappan behöver inte godkänna din flytt när det gäller inom samma kommun. Antagligen finns det mer han ljugit i dig också. Bra att du iaf använder ett forum för att få hjälp, så du kan få insikter i rättigheter och skyldigheter.

    Du ska inte heller betala blöjor eller annat för att barnet ska vara hos honom. Det får han sköta själv, eller så kan ni prata med F-kassan om att han ska ha en tredjedel av barnbidraget. Då har han inget alls att gnälla om.

    Självklart ställer man inte ut ett barn ensamt i trapphuset! Han är ju inte klok. Hoppas du har sparat det meddelandet också!

    Det du ska göra: Håll 100 % på er överenskommelse. Kommunicera bara sånt kring barnet som är absolut nödvändigt. Flytta till din nya lägenhet. Om pappan vägrar hålla sig till det ni sagt så fråga honom återigen om Familjerätten, om han fortsätter vara tjurig och ställa till med bråk så tycker jag att du absolut ska ansöka om enskild vårdnad hos Tingsrätten.

    Det du vill, ett respektfullt samarbete, det kan du bara glömma. Kommer aldrig att hända. Du måste alltså göra vad du kan för att minimera skadorna istället.

  • Anonym (qqq)

    Du ska inte skrämmas till att göra något av allt han säger. Det finns inget bra  i något av hans förslag. 

    Spara allt han skriver till dig. Det där om att han ska göra surt för dig osv, det är ju bevis som du kan använda i en framtida vårdnadstvist. 
    Du kan givetvis flytta, det är ju inom samma kommun så det påverkar knappast pappans möjligheter att träffa barnet. Flytta du och förklara för skatteverket situationen. 

    Men fortsätt att försöka samarbeta men tjata inte på honom. Försöka hålla dig neutral och bara håll dig till det ni har bestämt. Om han skriver saker som frångår avtalet skriva du bara "vi ska följa avtalet". 
    Sedan kommer du på sikt behöva ta kontakt med advokat och försöka få enskild vårdnad, för det här låter inte som dem kommer bli bättre. 

  • havstjej

    Jag sparar alla meddelanden och ska skriva ut dem på ett papper med. Jag har filmat varje gång jag hämtat barnet hos sin pappa. Ena gången öppnade pappan dörren och sa åt mig att jag kunde väcka barnet sen gick pappan o la sig igen. Klockan var 14:00. Jag fick väcka barnet och leta kläder och klä på. Ropade o frågade om han kom till dörren och sa hejdå men han sa att han inte orkade gå upp från sängen. Jag tog med mig barnet in till sovrummet och sa hejdå.

    Nästa gång så vad han mig klä på barnet ute för han hade bråttom. Jag gjorde inte detta utan klädde på barnet inne och gick ut sen.

    Nästa gång ville han skicka ut i trapphuset. Jag förberedde mig o var där tidigare så han inte skulle hinna skicka ut i trapphuset. Jag knackade på o pappan öppnar med barnet i famnen och berättar för mig hur trög jag är, helt jävla dum i huvudet som fattar så trögt. Sen slängde han barnets skor o jacka under vagnen och ville att jag skulle klä honom där ute för han ville bara bli av med mig.

    Gången efter det öppnade han en liten springa och skickade ut barnet ur.

    Jag blir så otroligt ledsen över detta.

  • Anonym (K)

    Han använder barnet som slagträ, han är fan inte lämplig att ha ungen ens 10 dagar i månaden. 

  • havstjej

    Det ni skriver om att jag kan flytta ändå. Jag ringde upp socialtjänsten för att fråga om det stämmer att han ska skriva under och han behöver skriva under om jag så ens bara ska flytta till lägenheten under.

    Om jag flyttar utan godkännande och skatteverket gör en utredning... Jag har tänkt på det med att det skulle kunna gå. Men så läste jag någonstans att det var egenmäktigt förfarande av barn. Och jag vill ju inte göra något som kan ställa till det för mig

  • Anonym (qqq)
    havstjej skrev 2021-10-03 13:31:22 följande:

    Jag sparar alla meddelanden och ska skriva ut dem på ett papper med. Jag har filmat varje gång jag hämtat barnet hos sin pappa. Ena gången öppnade pappan dörren och sa åt mig att jag kunde väcka barnet sen gick pappan o la sig igen. Klockan var 14:00. Jag fick väcka barnet och leta kläder och klä på. Ropade o frågade om han kom till dörren och sa hejdå men han sa att han inte orkade gå upp från sängen. Jag tog med mig barnet in till sovrummet och sa hejdå.

    Nästa gång så vad han mig klä på barnet ute för han hade bråttom. Jag gjorde inte detta utan klädde på barnet inne och gick ut sen.

    Nästa gång ville han skicka ut i trapphuset. Jag förberedde mig o var där tidigare så han inte skulle hinna skicka ut i trapphuset. Jag knackade på o pappan öppnar med barnet i famnen och berättar för mig hur trög jag är, helt jävla dum i huvudet som fattar så trögt. Sen slängde han barnets skor o jacka under vagnen och ville att jag skulle klä honom där ute för han ville bara bli av med mig.

    Gången efter det öppnade han en liten springa och skickade ut barnet ur.

    Jag blir så otroligt ledsen över detta.


    Du får bara inse att han är en dysfunktionell person som inte klarar av att vara bra förälder. Hoppas inte på att han ska bli bättre, utan utgå från att det är som det är. 
    Prata med andra du känner som kan vara ditt stöd, håll inte hemligt hur han är. 

    Sedan laddar du upp för att ta kontakt med jurist. 
  • havstjej
    Anonym (K) skrev 2021-10-03 13:33:14 följande:

    Han använder barnet som slagträ, han är fan inte lämplig att ha ungen ens 10 dagar i månaden. 


    Jag håller med dig. O detta gör mig så ledsen. Att han gör såhär mot sitt eget barn. Hur kan han inte förstå?
  • Anonym (qqq)
    havstjej skrev 2021-10-03 13:34:00 följande:

    Det ni skriver om att jag kan flytta ändå. Jag ringde upp socialtjänsten för att fråga om det stämmer att han ska skriva under och han behöver skriva under om jag så ens bara ska flytta till lägenheten under.

    Om jag flyttar utan godkännande och skatteverket gör en utredning... Jag har tänkt på det med att det skulle kunna gå. Men så läste jag någonstans att det var egenmäktigt förfarande av barn. Och jag vill ju inte göra något som kan ställa till det för mig


    Det är ju det vi menar: en sån utredning kommer leda till att barnet skrivs hos dig eftersom barnet har sin mesta dygnsvila hos dig 
    Det är inte egenmäktigt förfarande att byta till en bostad så nära att barnet ändå har kvar sitt vanliga kontaktnät. 
    Men ring skatteverket så vet du hur en sån utredning går till. 
Svar på tråden Jag ska betala honom