• asdfgh

Hur lång inställelsetid vid beredskap?

Vilken inställelsetid är normalt för beredskap? På mitt nuvarande jobb har vi 1h och funderar på om det är standard?

Tittar på ett jobb som ligger 1h 15 min hemifrån med bil. Pendling med tåg blir bättre men det funkar ju inte om någon ringer 02:30 på natten...

Ja, jag ska ringa och fråga vad som gäller just där men är nyfiken på hur det ser ut rent generellt eftersom beredskap är vanligt i mitt yrke.

Om det påverkar är jag tekniker och det handlar om beredskap, inte jour.

• Svar på tråden Hur lång inställelsetid vid beredskap?
  • Anonym (K)

Vi har 30 min, men då handlar det om vårdjobb. De som bor för långt bort sover på sjukhuset.

• Anonym (Ulrika)

Min man hade en timme, men de flesta kom snabbare än så, och det förväntades nog.
    Du får väl fråga vad som gäller.

• asdfgh
    Anonym (K) skrev 2021-10-03 16:58:11 följande:

Vi har 30 min, men då handlar det om vårdjobb. De som bor för långt bort sover på sjukhuset.

Handlar det inte om jour snarare än beredskap om det rör vård?
    Anonym (Ulrika) skrev 2021-10-03 17:36:51 följande:

Min man hade en timme, men de flesta kom snabbare än så, och det förväntades nog.
    Du får väl fråga vad som gäller.

Jag funderar mest på vilken omkrets där det är idé att kolla på jobb.

Säg att det ringer mitt i natten, då behöver jag få en uppfattning om vad som hänt (=behöver jag åka in eller kan det vänta till morgonen), om jag nu måste åka in ska jag få på mig kläder, vintertid behöver jag kanske skrapa bilen osv. 15 min måste jag nog räkna med som minimum innan jag kan åka hemifrån.

Idag har jag 20 min till jobbet och då är det lätt att klara 1h oavsett hur yrvaken jag är Flört
  • Anonym (K)
    asdfgh skrev 2021-10-03 18:31:13 följande:

Handlar det inte om jour snarare än beredskap om det rör vård?

Det finns både och, men som jour behöver man vara på plats och nästan alltid finns jobb hela passet. Beredskap har en del specialiteter i hemmet, som transplantationskirurger, en del röntgenläkare, bakjourer (som namnet till trots bara jobbar när de behövs och får några kronor i timman övrig tid för att vara tillgängliga) osv.
  • asdfgh
    Anonym (K) skrev 2021-10-03 18:38:43 följande:
    Det finns både och, men som jour behöver man vara på plats och nästan alltid finns jobb hela passet. Beredskap har en del specialiteter i hemmet, som transplantationskirurger, en del röntgenläkare, bakjourer (som namnet till trots bara jobbar när de behövs och får några kronor i timman övrig tid för att vara tillgängliga) osv.
    På mitt nuvarande jobb rings vi in om något (viktigt inom vårt område) slutar fungera så att det inte fungerar för verksamheten att vänta till nästa arbetsdag. Vi har 1h inställelsetid.

Pratade med rekryterande chef och avståndet är inte en no-go under förutsättning att de anser att jag är rätt i övrigt. De var dessutom inte främmande för att man skulle kunna jobba på tåget vilket gör den dagliga pendlingen betydligt mer uthärdlig.
Svar på tråden Hur lång inställelsetid vid beredskap?