• Anonym (tråkigt)

    Känner mig kränkt på jobbet

    Är det någon som varit med om att ni fått ha uppföljningssamtal  (för mig tillrättavisningssamtal) med era gruppchefer pga att ni frångått planering från a-ö med tillägg i planeringen? Dvs gjort någon arbetsuppgift som inte står med i "dagsplaneringen" fast som även ingår i din arbetsuppgift? 
    Om ni varit på uppföljningsmöten utifrån att ni inte gjort som de tänkt sig. Har ni då fått skriva under minnesanteckningarna med er signering? 
    För mig känns detta kränkande enligt mig. Kan det gå till på detta sätt? 

    Ett till exempel. 
    1. De säger att jag har en visstidsanställning utan semester (fast anställningen är på 1 år) 
    2. De vill kalla mig på ytterligare uppföljningsmöte pga avvikelser under mitt arbetspass. Denna avvikelse som jag känner till är att jag fyllde på ett busskort till en klient som låg på personalpapprena med lappen - "fyll på!". Detta gjorde jag och nu fick jag skit för att jag inte tagit reda på att vi inte gör så längre och för att jag frångick dagsplaneringen (det stod inte i "Dagsplaneringen for dummies"). 

    Är det bara jag som känner att det är lite härskartekniker här/kränkningar ?

  • Svar på tråden Känner mig kränkt på jobbet
  • Anonym (Löjrom)
    Anonym (tråkigt) skrev 2021-10-04 13:26:44 följande:

    Är det någon som varit med om att ni fått ha uppföljningssamtal  (för mig tillrättavisningssamtal) med era gruppchefer pga att ni frångått planering från a-ö med tillägg i planeringen? Dvs gjort någon arbetsuppgift som inte står med i "dagsplaneringen" fast som även ingår i din arbetsuppgift? 
    Om ni varit på uppföljningsmöten utifrån att ni inte gjort som de tänkt sig. Har ni då fått skriva under minnesanteckningarna med er signering? 
    För mig känns detta kränkande enligt mig. Kan det gå till på detta sätt? 

    Ett till exempel. 
    1. De säger att jag har en visstidsanställning utan semester (fast anställningen är på 1 år) 
    2. De vill kalla mig på ytterligare uppföljningsmöte pga avvikelser under mitt arbetspass. Denna avvikelse som jag känner till är att jag fyllde på ett busskort till en klient som låg på personalpapprena med lappen - "fyll på!". Detta gjorde jag och nu fick jag skit för att jag inte tagit reda på att vi inte gör så längre och för att jag frångick dagsplaneringen (det stod inte i "Dagsplaneringen for dummies"). 

    Är det bara jag som känner att det är lite härskartekniker här/kränkningar ?


    Kan ju även vara du som är lättkränkt för att chefen säger åt dig när du gör fel.
  • Anonym (aaa)
    Anonym (tråkigt) skrev 2021-10-04 13:26:44 följande:

    Är det någon som varit med om att ni fått ha uppföljningssamtal  (för mig tillrättavisningssamtal) med era gruppchefer pga att ni frångått planering från a-ö med tillägg i planeringen? Dvs gjort någon arbetsuppgift som inte står med i "dagsplaneringen" fast som även ingår i din arbetsuppgift? 
    Om ni varit på uppföljningsmöten utifrån att ni inte gjort som de tänkt sig. Har ni då fått skriva under minnesanteckningarna med er signering? 
    För mig känns detta kränkande enligt mig. Kan det gå till på detta sätt? 

    Ett till exempel. 
    1. De säger att jag har en visstidsanställning utan semester (fast anställningen är på 1 år) 
    2. De vill kalla mig på ytterligare uppföljningsmöte pga avvikelser under mitt arbetspass. Denna avvikelse som jag känner till är att jag fyllde på ett busskort till en klient som låg på personalpapprena med lappen - "fyll på!". Detta gjorde jag och nu fick jag skit för att jag inte tagit reda på att vi inte gör så längre och för att jag frångick dagsplaneringen (det stod inte i "Dagsplaneringen for dummies"). 

    Är det bara jag som känner att det är lite härskartekniker här/kränkningar ?


    Jag kan inte din bransch, känner inte igen något av det innehåll du beskriver så möjligen missförstår jag, men spontant tänker jag att chefer måste följa upp saker.

    Det är inte en härskarteknik att en chef gör sitt jobb? Att skriva under anteckningarna är väl inte heller en härskarteknik - det är ju för att visa att du varit med och sett det de skrivit. 

    Sedan kan alltsammans förstås ha gjorts på något sätt som inte kändes bra, hårda i tonen eller nåt - det framgår ju inte här. 
  • Anonym (Casanova)

    Låter lite småaktigt, håller jag med om. Men gör dom lika mot alla är det väl inget fel i sig. Gör det som står på listan, inget annat. Men... Gör det som står på listan.

    Dom har kanske haft svårt att få personal som vill följa regler och rutiner? Fråga vet jag!

    Själv skulle jag nog söka mig till ett jobb med större flexibilitet. Lycka till!

  • Anonym (tråkigt)
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-10-04 13:30:01 följande:
    Kan ju även vara du som är lättkränkt för att chefen säger åt dig när du gör fel.
    Nej. Saken är den att de hade räckt med att tex "ok, ajg förstår att du blev förvirrad och att du inte har en kollega att bolla med, ensamarbete, men till nästa gång, gör inget annat än det som står på planeringen". OK! taget. 

    Det gick till såhär: vem har gett dig den infon? ingen? ok, du har alltså avvikit från planeringen. Du ska bara följa planeringen, ingenting annat. I veckan kommer vi få ha ett möte om det här. 

    Jag tänker då... varför? Vi har ju haft en diskussion om detta redan ?
  • Anonym (tråkigt)
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-04 13:38:19 följande:

    Låter lite småaktigt, håller jag med om. Men gör dom lika mot alla är det väl inget fel i sig. Gör det som står på listan, inget annat. Men... Gör det som står på listan.

    Dom har kanske haft svårt att få personal som vill följa regler och rutiner? Fråga vet jag!

    Själv skulle jag nog söka mig till ett jobb med större flexibilitet. Lycka till!


    Det är just det. Det finns inte utrymme för flexibilitet, eget tänkande. 
    De gör nog såhär mot alla, inget bara mot mig. Jag har dock aldrig varit med om liknande och ändå jobbat 15 år inom branchen och jag har endast fått riktigt bra med rekommendationer från mina tidigare arbetsplatser. Har blivit erbjuden gruppledartjänster (flyttade så kunde inte ta de jobbet). Jag vet med andra ord att min kompetens är det inget fel på, det är det här småaktiga och missriktad fokus som gör mig väldigt illa berörd. Det är väl ändå klienterna vi vill värna om? 
    Enligt deras vision, om det inte står i planeringen att jag får trösta person A och ändå gör det, trots att det är mitt jobb att finnas där för A, så har jag avvikit från planeringen och måste då gå på ett uppföljningsmöte där de int efrågar varför utan dikterar att jag inte följde planeringen. 
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (tråkigt) skrev 2021-10-04 13:56:56 följande:
    Det är just det. Det finns inte utrymme för flexibilitet, eget tänkande. 
    De gör nog såhär mot alla, inget bara mot mig. Jag har dock aldrig varit med om liknande och ändå jobbat 15 år inom branchen och jag har endast fått riktigt bra med rekommendationer från mina tidigare arbetsplatser. Har blivit erbjuden gruppledartjänster (flyttade så kunde inte ta de jobbet). Jag vet med andra ord att min kompetens är det inget fel på, det är det här småaktiga och missriktad fokus som gör mig väldigt illa berörd. Det är väl ändå klienterna vi vill värna om? 
    Enligt deras vision, om det inte står i planeringen att jag får trösta person A och ändå gör det, trots att det är mitt jobb att finnas där för A, så har jag avvikit från planeringen och måste då gå på ett uppföljningsmöte där de int efrågar varför utan dikterar att jag inte följde planeringen. 
    Jo, jag tror dig och jag håller med dig. Jag hade uppskattat tänkande personal som är anpassningsbar och löser situationen.

    Kan ju vara en idé att söka dig någon annan stans om det finns sådana möjligheter där du bor nu?
  • Anonym (M)
    Anonym (tråkigt) skrev 2021-10-04 13:52:47 följande:
    Jag tänker då... varför? Vi har ju haft en diskussion om detta redan ?
    Varför gör du inte som de sagt då? Det behövs uppenbarligen allvarligare samtal.
    Anonym (tråkigt) skrev 2021-10-04 13:56:56 följande:
    Det är just det. Det finns inte utrymme för flexibilitet, eget tänkande. 
    De gör nog såhär mot alla, inget bara mot mig.
    Då är det här jobbet inte rätt för dig.

    Byt jobb så snart du kan.
  • Anonym (Nja)

    Att båda signerar är ju inget konstigt, det gör vi alltid. Sen vet jag inte ett smack om din bransch, men generellt så är ju din chef ansvarig gentemot sin chef för att du gör dina arbetsuppgifter. Avviker du från vad du ska göra så ställs din chef ansvarig för det. Så att bli tillrättavisad om man avviker från vad man ska göra är inte heller konstigt. Som någon skrev, om du vill ha ett flexibelt arbete kanske du ska söka ett annat jobb?

  • Anonym (tråkigt)
    Anonym (M) skrev 2021-10-04 14:15:44 följande:

    Varför gör du inte som de sagt då? Det behövs uppenbarligen allvarligare samtal.Då är det här jobbet inte rätt för dig.

    Byt jobb så snart du kan.


    Nej det har handlat om olika saker de här gångerna. Inte samma sak. Om jag blivit tillsagd tidigare så har jag tagit till mig det och förbättrat mig.

    Nu vill de ha möte för att säga det dem redan sagt. Inte för att jag gjort samma fel igen utan för att säga åt mig en andra gång om samma tillfälle.
  • Anonym (tråkigt)
    Anonym (Nja) skrev 2021-10-04 14:22:35 följande:

    Att båda signerar är ju inget konstigt, det gör vi alltid. Sen vet jag inte ett smack om din bransch, men generellt så är ju din chef ansvarig gentemot sin chef för att du gör dina arbetsuppgifter. Avviker du från vad du ska göra så ställs din chef ansvarig för det. Så att bli tillrättavisad om man avviker från vad man ska göra är inte heller konstigt. Som någon skrev, om du vill ha ett flexibelt arbete kanske du ska söka ett annat jobb?


    Saken är att det är min arbetsuppgift, det jag gjorde, men det var tydligen inte rätt ändå.

    Tex om du har som arbetsuppgift att lägga lock på kastrullen. Då gör du det utan att bli tillsagd. Sen en dag så har du lagt locket på, men får sen ett meddelande från chefen att du inte ska lägga locket på, utan bara följa planeringen och att det någon gång mellan förr och nu ändrat att locket inte ska på. Du hade kunnat veta om det om du hade läst ett dokument som ligger bland andra dokument men som du inte vet om att du behöver läsa ens.
Svar på tråden Känner mig kränkt på jobbet