• Tryggen

Tätare menscykel efter graviditet

Hej, jag har funderat så mycket kring detta så jag måste slänga ut frågan här. Jag har en son på 13 månader. Fick min mens tillbaka när han var 6 månader. Sedan dess har mina menstruationer varit tätare än innan. Hade tidigare en menscykel på 28/29 dagar. Nu kommer alltid mensen flera dagar innan den ?ska? komma. Idag fick jag mens igen trots att jag egentligen ska få den på fredag (om fyra dagar). Jag har även mycket mindre mängd mens. Innan hade jag mycket de första dagarna och sen trappade det ner. Nu är det lite hela tiden. Är det normalt? Kan det betyda något? Tacksam för svar av någon som haft/har samma eller som sitter på svar ??

• Svar på tråden Tätare menscykel efter graviditet
  • Embla twopointoh

Det är normalt. Både min cykel och mängden har ändrats efter vissa av barnen (jag har varit gravid sex gånger).

• Themis

Om din cykel är kortare så blir det också mindre blödning, det är ju bara ren logik eftersom slemhinnan byggts på under kortare tid innan mens.

Men efter graviditet så är hormonerna nog lite si och så för en del, det kan ta tid innan de kommer tillbaka till grundläget. Och för en del gör de nog inte det, kanske.

Här står lite:

attvaramamma.se/graviditet/forlossning/tiden-efter-forlossningen/oregelbunden-menstruation-efter-forlossningen/

Om jag tolkar artikeln rätt så skriver de att oregelbunden mens kan normaliseras efter ca 6 månader (vilket i ditt fall blir ungefär nu då du varit utan mens i 6 mån pga amningen).

Så jag hade nog gett det 1-2 månader till innan jag ev. sökte rådgivning.

Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Tryggen

Okej tack för givande svar! Jag nämnde det för en överläkare när jag var på bäckensmärtenheten (pga ont i svanskotan) och hon reagerade inte på det. Dock när hon genomförde ultraljud så säger hon ?här ser det ut som att du ska få mens snart? trots att jag hade haft min mens veckan innan? så jag grubblar lite på det. Men behöver väl kanske inte betyda något.

Svar på tråden Tätare menscykel efter graviditet