• Anonym (kaffedraken2)

I Stockholm så spirar kärleken

Jag tipsades om att man måste byta miljö, och våga lite, för att träffa nån.
    Flytta till Stockholm vore en bra början. För där kommer jag att träffa nån.

Såg nu på en dejtsajt en kvinna som vågade:
    "Vaknade upp i mitt nya hem! Spännande och kittlande att se vad Stockholm har att ge!"

Det är mycket möjligt att hon kommer hitta kärleken där.
    Jag kan ändå se att det finns många singlar i Stockholm.
    Ni som har bott där, eller bor där, tycker ni att man ska flytta dit för att hitta kärleken?

• Svar på tråden I Stockholm så spirar kärleken
  • mosstradamus

Va beredd på att det kommer att bli dyr kärlek för dej med tanke på hur huvudstadens bostadsmarknad ser ut.

• Anonym (kaffedraken2)
    mosstradamus skrev 2021-10-06 09:52:45 följande:

Va beredd på att det kommer att bli dyr kärlek för dej med tanke på hur huvudstadens bostadsmarknad ser ut.

Ja, lika bra börja söka nu, så kanske jag kan flytta dit om några år.
  • Gryntroll

Jag bor i Stockholm och älskar staden. 

MEN

Jag säger, flytta inte hit eller till någon stad för att hitta kärleken!
    Flytta för att utvecklas och för att din bya bostadsort lockar. Så kommer du säkert hitta kärleken när du blir en öppnare, gladare och mer harmonisk version av dig själv.

• Anonym (Matilda)

Jag är uppvuxen i Stockholm och visst rent statistiskt sett kan det vara lättare att hitta kärleken här pga folkmängden men är på ett sätt också svårare pga det höga tempot i storstaden och det faktum att många singlar vill vara singel. Man flyttar hit för att fokusera på karriären/studierna och är inte särskilt intresserad av dejting.

Sen är det väldigt många unga singlar här. Många företag satsar på unga anställda och många företag drivs enbart av folk under 30 osv. Stort fokus på den yngre generationen.

Min bästa kompis är 43 år och kan dejta varje dag om hon vill men det är få män som faktiskt vill satsa på något seriöst och nästan ingen vill flytta ihop. Just pga den galna bostadsmarknaden och osäkra arbetsmarknaden. Och allra helst svårt då min kompis har barn som inte bara kan flytta och likaså samma sak för dom män hon träffar. Att flytta ihop inom tullarna låter enkelt men är väldigt knepigt och kan bli oerhört fel om man inte inser svårigheten i det.

• sextiotalist
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-10-06 09:54:47 följande:
    Ja, lika bra börja söka nu, så kanske jag kan flytta dit om några år.
    Några år ????
    10-15 år om du inte har pengar till en bostadsrätt eller ett hus.
    Har du ett bra kontaktnät så kan det gå snabbare med lägenhet
  • Anonym (Igen)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-10-06 09:36:50 följande:

"Vaknade upp i mitt nya hem! Spännande och kittlande att se vad Stockholm har att ge!"

Ni som har bott där, eller bor där, tycker ni att man ska flytta dit för att hitta kärleken?

Tror du det blir lättare för en blyg, isolerad. ältande person med dåligt självförtroende som inte kan bryta sig ur sin bubbla att hitta någon i Stockholm?

Skillanden kommer bara bli att du är ensam i en mycket dyrare bostad.

Om du däremot har ett aktivt socialt liv, känner att du inte passar in där du bor och utbudet är litet kan det finnas poänger med att flytta till en större stad med ett bredar utbud och fler personer att umgås med.
  • Anonym (Isstaden)

Stockholm är en väldigt kall och segregerande storstad med otroligt många statusfixerade singlar med intimitetsrädslor så lycka till säger jag. Perfektion är religion. Du ska betydligt mer att erbjuda i utseende, karriär och statuskapital än någon annanstans och vara ett social geni för att lyckas ta dig igenom de hårda fasaderna och ängsligt dömande blickarna.

Visst finns det fler människor här som är singlar och ett större utbud, men folk är inte lika benägna att inleda relationer som i mindre städer, där det liksom är meningen med livet att föröka sig och gifta sig.

Enda positiva är att det finns ett större utbud av aktiviteter där man kan träffa folk om man har personligheten med sig och är social och charmig. Men jobbet ligger ju hos en själv. Är du ett kap lär du hitta en partner. Är du inte det kan det bli ditt sämsta och ensammaste val i livet....och dyraste!

• Anonym (Isstaden)

Jag skulle hellre flyttat till Malmö om jag var du. Skåningar är mycket mer avslappnade och lättare att lära känna och betydligt trevligare överlag är min inställning.

• Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (Igen) skrev 2021-10-06 10:35:24 följande:
    Tror du det blir lättare för en blyg, isolerad. ältande person med dåligt självförtroende som inte kan bryta sig ur sin bubbla att hitta någon i Stockholm?

Skillanden kommer bara bli att du är ensam i en mycket dyrare bostad.

Om du däremot har ett aktivt socialt liv, känner att du inte passar in där du bor och utbudet är litet kan det finnas poänger med att flytta till en större stad med ett bredar utbud och fler personer att umgås med.
    Om jag tror det? Nej. Det skrev jag om i en annan tråd. Svaren indikerade att då får jag skylla mig själv. Jag ska vara beredd på att leva resten av livet ensam.
  • Anonym (???)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-10-06 09:36:50 följande:

Konstigt resonemang? Man flyttar väl inte någonstans för att man tror att man ska hitta kärleken, innan man ens vet om man har jobb osv? Man ska väl hellre inte flytta någonstans som man inte vet att man kan tänka sig att bo. Jag menar, om jag egentligen inte är så förtjust i Stockholm, ska jag väl inte välja just den orten i jakt på kärleken? 

Flytta till Värmland i så fall: härliga värmlänningar som pratar som Bengt Alsterlind i tv-programmet Hajk Glad
    Jag pluggade några år i Karlstad och det var så välkomnande och mysigt i den stan. 
  • Anonym (X)

Hur skulle du kunna flytta dit när du är arbetslös och varit arbetslös i flera år?

Hufvudstaden är garanterat dyrare än där du bor nu.

• Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (X) skrev 2021-10-06 12:34:29 följande:

Hur skulle du kunna flytta dit när du är arbetslös och varit arbetslös i flera år?

Hufvudstaden är garanterat dyrare än där du bor nu.

Det vet jag inte. Jag vill inte flytta dit. Jag säger bara att jag fick rådet att flytta dig. För där hittar jag en kvinna.
  • Anonym (Isstaden)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-10-06 12:37:13 följande:
    Det vet jag inte. Jag vill inte flytta dit. Jag säger bara att jag fick rådet att flytta dig. För där hittar jag en kvinna.
    Ta tag i ditt liv först. Skaffa ett fokus! Vad är jag intresserad av, vad vill jag hinna uppleva innan jag dör, vad drömmer jag om och hur kan jag nå åtminstone halvvägs eller en bit på vägen?
    När du har dem klara för dig kan du börja planera logistiken. Är det kärleken som är ditt fokus får du ju börja styra dina steg ditåt och ta i de praktiska bitarna.

Allt utom att vara en passiv betraktare till sitt eget liv och sitt misslyckande är ju ett steg på vägen.

Vilken stad finns den typen av jobb utbildningar  o dyl och var kan man få en bostad. En stor del av att tag i sitt liv och göra förändringar är att man får en viktig bit gratis.  Ett bättre självförtroende och självkänsla. Man växer med uppgiften och det syns på utstrålningen och ökar ens chanser att attrahera andra.
  • Anonym (X)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-10-06 12:37:13 följande:
    Råden till dig brukar väl generellt vara att du ska ta dig ur din comfort zone med att bara sitta hemma, vägra testa nya hobbies och träffa nytt folk.
    Det du gör funkar ju bevisligen inte, men att du drar råden till sin spets är ju typiskt dig.
  • Fiona M
    Anonym (Isstaden) skrev 2021-10-06 13:01:59 följande:
    Allt utom att vara en passiv betraktare till sitt eget liv och sitt misslyckande är ju ett steg på vägen.
Svar på tråden I Stockholm så spirar kärleken