• Wed 6 Oct 2021 12:07
    353 visningar
    1 svar
    1
    353

    Vad anser du vara verkligt?

    Hej!

    Just nu undersöker/analyserar jag ett arbete, där jag skriver om ämnet kring vad som är verkligt. Eftersom många definerar verkligheten på olika sätt, exempelvis vetenskapligt, religiöst eller på grund av egna subjektiva tankar. Så är jag nyfiken på hur och varför ni har eran egna uppfattning kring vad som är verkligt. 
    Jag tycker till exempel att verkligheten kan uppfattas med hjälp av våra sinnen, som är ett hjälpmedel som vägleder oss till den existensiella aspekten. Samtidigt som jag har en religiös tro som definerar verkligheten på ett helt annat sätt. Därmed drar jag slutsatsen att min verklighet hela tiden vidgas. 

    Ni är välkomna att skriva era egna tankar och tycken kring ämnet! :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-06 12:09
    OBS.
    Detta är en typ av intervju. Glömde att tillägga mina frågor.

    Vad anser du vara verkligt och varför?
    Hur påverkar det din syn på världen?
    Anser du exemeplvis att drömmar är verkliga?

  • Svar på tråden Vad anser du vara verkligt?
  • Anonym (inte filoso­f)
    Wed 6 Oct 2021 12:53
    #1

    Jag är inte filosof så svaret blir därefter. Jag ser verkligheten som materiell. Ingen har hittills kunnat visa att det finns någon andlig dimension av verkligheten (även om många påstår det). Samtidigt är det orimligt att tro att verkligheten begränsas av våra sinnen. Man ser en apelsin, man kan uppfatta doften, känna strukturen och smaken och höra ljudet när man skalar den eller släpper den i golvet men det utesluter inte att apelsinen har mängder av andra egenskaper som jag inte kan uppfatta. Har svårt för begreppet vetenskaplig världssyn eftersom det tycks innebära en övertro på vetenskapen. Framförallt humanioran tycks under vetenskaplig täckmantel ha fått en normativ roll snarare än att förklara verkligheten, som ett postmodernt prästerskap.

    För mig är min världssyn källan till lugn. Jag behöver inte försvara uppenbart bisarra påståenden från t ex religiösa texter och jag kan ändra uppfattning utan att min världsbild hotas. Jag kan också agera så rationellt som jag är kapabel till.

    Drömmar liksom annan kognitiv verksamhet är verkliga liksom t.ex. abstrakta begrepp är verkliga.

Svar på tråden Vad anser du vara verkligt?