• Juliamanda

    Gasproblem

    Hej!

    Vill börja inlägget med att säga att vi såklart ska söka hjälp för detta men vill kolla om det finns någon som upplevt liknande.

    Vi har en nybliven 7 månaders tjej här hemma som haft krångel med magen sen start, inte ?diagnoserad? med kolik, mer att hennes magsystem utvecklats långsamt.

    Hon har svårt att slappna av för att få ut både bajs och gaser, de sker oftast bara i bilen eller om hon får sitta och titta på tv.

    Har provat magmassage, det funkade när hon var mindre. Men nu är det trögare.

    Vi har börjat med pysventil och då bajsar hon oftast varje kväll efter mycke mycke magmassage. Men jag upplever att hon nästan spänner själva ?utgången?. Alltså rumphålet(?)

    Det är så jobbigt att se hur trött hon är men kan inte sova pga gaser/bajs som hon inte släpper ut.

    Och till frågan, är det någon som upplevt liknande och vad gjorde ni?

  • Svar på tråden Gasproblem
  • Jag är bara jag

    Kolikbarn med mycket känslig mage ganska länge. Men här var problemet konstant lös mage och mycket kräk. Har ni bytt d-droppar? Om du ammar- konstaterat att det inte är allergi mot nåt? Om du ger ersättning- provat byta sorter? Tar det lugnt med smakisarna? Kör med köpesmat eller hemlagat? Här slog magen totalt slint av köpesgröten så den testade vi aldrig mer. Vi fick ta det väldigt sakta med matintrot för annars blev magen kaos.

  • Juliamanda

    Ammar ej sedan 2 månader tillbaka då hon vägrade ta bröstet efter hon fick ersättning som tillägg.

    Hon får gröt på morgonen, frukt som mellis, burkmat köpt till lunch, ibland lite yoghurt/frukt/smakis till mellis innan middag och en burkmat köpt till middag, välling innan läggdags.

    Hon har även svårt under dagen att släppa väder/bajsa om det inte är HELT lugnt och gärna distraktion som gör att hon slappnar av..

    Vi har Sempers d droppar med bakteriekultur.. men blivit ombedd att byta till vanliga oljebaserade droppar från bvc då hon är ?så pass stor?.

  • Juliamanda
    Jag är bara jag skrev 2021-10-06 21:30:20 följande:

    Kolikbarn med mycket känslig mage ganska länge. Men här var problemet konstant lös mage och mycket kräk. Har ni bytt d-droppar? Om du ammar- konstaterat att det inte är allergi mot nåt? Om du ger ersättning- provat byta sorter? Tar det lugnt med smakisarna? Kör med köpesmat eller hemlagat? Här slog magen totalt slint av köpesgröten så den testade vi aldrig mer. Vi fick ta det väldigt sakta med matintrot för annars blev magen kaos.


    Ammar ej sedan 2 månader tillbaka då hon vägrade ta bröstet efter hon fick ersättning som tillägg.

    Hon får gröt på morgonen, frukt som mellis, burkmat köpt till lunch, ibland lite yoghurt/frukt/smakis till mellis innan middag och en burkmat köpt till middag, välling innan läggdags.

    Hon har även svårt under dagen att släppa väder/bajsa om det inte är HELT lugnt och gärna distraktion som gör att hon slappnar av..

    Vi har Sempers d droppar med bakteriekultur.. men blivit ombedd att byta till vanliga oljebaserade droppar från bvc då hon är ?så pass stor?.
  • Aryzza

    Det känns som att ni behöver backa med maten helt ärligt och ge mer ersättning. Det är väldigt tidigt att nästan bara äta mat vid sju månader. Amning eller ersättning ska vara del av kosten upp till minst ett års ålder. Vid sju månader är det kanske mat 2 ggr per dag och resten ersättning som är rimligt. Om hon har omoget tarmsystem är det ju mycket lättare att smälta ersättning än mat.

  • Jag är bara jag

    Rent spontant var det där väldigt mycket mat så tidigt. Vi var uppe i en enda portion först vid 8 månader. Och varför all denna köpesmat?  Backa rejält med maten och gör egen. Mycket mildare, billigare och av egen erfarenhet vad gäller gröt tusen gånger bättre.

Svar på tråden Gasproblem