• Vikingmorsan

    Kan en sjukskriven förälder vara hemma med bebis?

    Som rubriken lyder,

    Min sambo är sjukskriven sedan många år tillbaka, men nu när bebis fyller 1 så är föräldrardagarna slut och jag skulle behöva återgå till arbete.

    Vi vill inte att bebis börjar på dagis förens i januari tidigast men vi vill inte heller att det blir något fel eller strul med sambos sjukskrivning då hen varken kan eller får jobba.

    Får bebisar vara hemma eller måste jag tacka nej till anställningen för att vara hemma med bebis?

    Någon som vet till 100%?

  • Svar på tråden Kan en sjukskriven förälder vara hemma med bebis?
  • Jag är bara jag

    Sjukskriven kan man inte vara i flera år så du måste mena att han har sjukersättning? Har man sjukersättning får man absolut vara hemma med en bebis och man får även föräldrapenning.

  • Vikingmorsan

    Ja jag menar sjukersättning som kämpar för en förtidspension.

    De kommer inte tycka att hen kan lika gärna arbeta om hen kan vara hemma med bebis?

    Hört ryktesvägar att folk kan bli av med sjukersättning och även bli återbetalningsskyldig. Då de ser skillnad på att tex vara hemma pga en tillfällig kroppslig åkomma än permanenta men.

    Detta handlar bara om några månader men vi vill absolut inte riskera sjukersättning då hen som sagt inte kommer kunna återgå till arbete någon gång igen.

  • Jag är bara jag
    Vikingmorsan skrev 2021-10-08 13:59:10 följande:
    Ja jag menar sjukersättning som kämpar för en förtidspension.
    De kommer inte tycka att hen kan lika gärna arbeta om hen kan vara hemma med bebis?
    Hört ryktesvägar att folk kan bli av med sjukersättning och även bli återbetalningsskyldig. Då de ser skillnad på att tex vara hemma pga en tillfällig kroppslig åkomma än permanenta men.

    Detta handlar bara om några månader men vi vill absolut inte riskera sjukersättning då hen som sagt inte kommer kunna återgå till arbete någon gång igen.
    Hmm... Inte permanent sjukersättning än alltså (det man förr kallade sjukpension)? Vid permanent sjukersättning är det fullt tillåtet vara hemma med bebis med bibehållen ersättning + föräldrapenning. Det borde vara samma vid tidsbunden sjukersättning, men jag kan inte svära på det. Löper ersättningen ut snart, ska den omprövas eller vad är läget just nu? Jag tänker som så att om ersättningen löper ett bra tag till så finns väl inget som hindrar honom att vara hemma med bebben. 
  • Vikingmorsan

    Hen får förnya varje 6 månader med läkarintyg. Just det där "bör" är det vi skulle vilja ha svar på.

    Vi tänker som sagt inte riskera att hen blir av med det utan då får jag fortsätta vara hemma men skulle behöva få arbeta så om någon kan ge ett 100% svar så vi vet med säkerhet så skulle det verkligen uppskattas!

  • Anonym (Ej säker)

    Det bästa är väl att ringa försäkringskassan men när jag var sjukskriven, det var dock inte i flera år utan ca 1 år (bilolycka och pågående rehabilitering) innan jag blev föräldraledig, jag var då tvungen att få ett nytt läkarintyg på att jag inte kunde ta hand om barnet själv på heltid. Jag var sjukskriven på 50% från arbete och sen ändrades det till 25% från föräldraledighet

Svar på tråden Kan en sjukskriven förälder vara hemma med bebis?