Extremt aggressiv katt, vad göra
Har en katt som vi fick när hon var 4 månader, då från en person som vi gissat hittat en unge till en förvildad katt och tagit hem den. Mycket rädd katt som unge, kissade på sig om man rörde vid henne.
Med åren har det blivit så att hon tycker jättemycket om min son, och hon biter inte honom, men oss andra kan hon bita rejält. Ibland vad vi tycker helt oprovocerat, dvs, jag kommer in i köket där hon ligger, tar någt ur kylen eller från bänken och hon kommer springande och ger mig tio bett i benet.
Det är alltid så att hon kommer springande så, det är inte ett lekbeteende, hon är rädd och förbannad och slutar inte bita utan hugger sig fast och biter och biter. Det kan även triggas av ljud ibland, ofta ljud man inte kan styra över, som ljud utifrån. Ibland om man klappar den andra katten eller säger nej till honom (han är en ganska busig typ) så attackerar hon också som att han är hennes unge som hon måste försvara.
Det är så extremt, och alla utom min son har fått infektioner av katten som behövts behandlas med antibiotika flera gånger. Sonen älskar henne, vi andra undviker katten så mycket det går. Man kan kela med henne, men minuten efter kelet kan hon mycket väl ha fått för sig något och blir aggressiv.
Hon är alltså inte på något sätt dominant eller lekig, snarare en väldigt rädd katt.
Hade kanske inte haft henne kvar, om det inte vore för sonen. Vad göra?