• Anonym (ena)

Extremt aggressiv katt, vad göra

Har en katt som vi fick när hon var 4 månader, då från en person som vi gissat hittat en unge till en förvildad katt och tagit hem den. Mycket rädd katt som unge, kissade på sig om man rörde vid henne.

Med åren har det blivit så att hon tycker jättemycket om min son, och hon biter inte honom, men oss andra kan hon bita rejält. Ibland vad vi tycker helt oprovocerat, dvs, jag kommer in i köket där hon ligger, tar någt ur kylen eller från bänken och hon kommer springande och ger mig tio bett i benet.

Det är alltid så att hon kommer springande så, det är inte ett lekbeteende, hon är rädd och förbannad och slutar inte bita utan hugger sig fast och biter och biter.  Det kan även triggas av ljud ibland, ofta ljud man inte kan styra över, som ljud utifrån. Ibland om man klappar den andra katten eller säger nej till honom (han är en ganska busig typ) så attackerar hon också som att han är hennes unge som hon måste försvara.

Det är så extremt, och alla utom min son har fått infektioner av katten som behövts behandlas med antibiotika flera gånger. Sonen älskar henne, vi andra undviker katten så mycket det går. Man kan kela med henne, men minuten efter kelet kan hon mycket väl ha fått för sig något och blir aggressiv.

Hon är alltså inte på något sätt dominant eller lekig, snarare en väldigt rädd katt.

Hade kanske inte haft henne kvar, om det inte vore för sonen. Vad göra?

• Svar på tråden Extremt aggressiv katt, vad göra
  • Frontline

Lämna katten i en kartong till en jägare och betala för vad en hagelpatron kostar.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (ena)
    Frontline skrev 2021-10-08 14:38:45 följande:

Lämna katten i en kartong till en jägare och betala för vad en hagelpatron kostar.

Hade avlivat henne (hos veterinär) om jag hade vetat säkert att det absolut inte finns en lösning. Jag är inte längre så glad i katten, det är det mest sonen som är. Hon blev nog trygg med honom från början för hon först bodde under hans säng som liten och han tog hand om henne.
  • Anonym (A)

Ts, jag älskar katter men den där behöver avlivas.

• Anonym (Kit-kat)

Ni måste vara verkliga djurvänner för att stå ut med den katten.

Det kommer nog att vara väldigt svårt att i grunden förändra det beteendet, men saker ni kan testa är att:

Låt sonen trötta ut katten genom att leka lekar och se till att hon är fysiskt aktiv.
    Se till att hon har trygga ställen att ligga och klättra på. Höga hyllor är bra.
    Någon annan än sonen ger henne all mat.
    Någon annan än sonen tränar in något litet trick* med hjälp av godis. 
    Ha trädgårdshandskar eller ugnsvantar i närheten och när hon attackerar så lyfter ni alltid lugnt bort henne till ett annat rum så att hon inte får öva på att attackera.
    Ser ni på henne innan hon attackerar att hon är på g? I så fall kan ni testa olika sätt att bryta i det skedet. Till exempel presentera en leksak, kasta godis bakom henne, sätta på kranen, eller något annat hon gillar.

*Bästa tricket är att lära henne vidröra ena änden av en pinne (target eller touch). Superlätt att lära ut och ger lite avstånd från vassa klor och tänder. Dessutom ger det er en möjlighet att få henne att gå dit ni vill utan att behöva lyfta upp henne eller röra vid henne, vilket kan minska både era och hennes stressnivåer.

• Anonym (Jackson Galaxy)

Titta på alla avsnitt av My cat from hell. Finns inte en katt han inte fått ordning på. 

• Anonym (A)
    Anonym (Jackson Galaxy) skrev 2021-10-08 17:04:17 följande:

Titta på alla avsnitt av My cat from hell. Finns inte en katt han inte fått ordning på. 

Men så bra då. Då kan ju ts anlita honom *eye roll*
  • Anonym (Jackson Galaxy)
    Anonym (A) skrev 2021-10-08 17:10:30 följande:
    Men så bra då. Då kan ju ts anlita honom *eye roll*
    Men herregud!! Ts kanske kan lära sig nåt av programmen och få tips om sin egen katt. Hört talas om att man faktiskt kan få ut sånt av tv-program?! Men du kanske aldrig nånsin lärt dig nåt från tv:n du...
  • Anonym (A)
    Anonym (Jackson Galaxy) skrev 2021-10-08 17:14:22 följande:
    Men herregud!! Ts kanske kan lära sig nåt av programmen och få tips om sin egen katt. Hört talas om att man faktiskt kan få ut sånt av tv-program?! Men du kanske aldrig nånsin lärt dig nåt från tv:n du...
    Haha :) Arga katter får rivet skinn, hört den förut...?
  • Anonym (ena)
    Anonym (Kit-kat) skrev 2021-10-08 15:46:59 följande:

Ni måste vara verkliga djurvänner för att stå ut med den katten.

Det kommer nog att vara väldigt svårt att i grunden förändra det beteendet, men saker ni kan testa är att:

Låt sonen trötta ut katten genom att leka lekar och se till att hon är fysiskt aktiv.
    Se till att hon har trygga ställen att ligga och klättra på. Höga hyllor är bra.
    Någon annan än sonen ger henne all mat.
    Någon annan än sonen tränar in något litet trick* med hjälp av godis. 
    Ha trädgårdshandskar eller ugnsvantar i närheten och när hon attackerar så lyfter ni alltid lugnt bort henne till ett annat rum så att hon inte får öva på att attackera.
    Ser ni på henne innan hon attackerar att hon är på g? I så fall kan ni testa olika sätt att bryta i det skedet. Till exempel presentera en leksak, kasta godis bakom henne, sätta på kranen, eller något annat hon gillar.

*Bästa tricket är att lära henne vidröra ena änden av en pinne (target eller touch). Superlätt att lära ut och ger lite avstånd från vassa klor och tänder. Dessutom ger det er en möjlighet att få henne att gå dit ni vill utan att behöva lyfta upp henne eller röra vid henne, vilket kan minska både era och hennes stressnivåer.

Utöver att sonen älskar henne (och med honom är hon ju bara gosig) så tycker jag lite synd om henne kanske. Jag är väl djurvän, hehe, men hade inte själv behållit henne om det bara vore jag. Hon kan ju vara kelig även med oss andra i längre perioder, men plötsligt blir hon arg igen. Jag tror något är fel på henne psykiskt. Har sett hundar som betett sig liknande som behövts avlivas. 

Man ser inte när det är på G alls. Hon är alltid lite avvaktande med stora ögon liksom och vill helst att man sitter på golvet, då bits hon inte, men när hon redan är förbannad hade jag inte vågat sätta mig, för då blir man väl blind.

Hon kommer gärna fram och stryker sig försiktigt, så hon är inte rädd riktigt på det sättet att hon inte vill ha kontakt alls. Sonen brukar beskriva det som hon får en psykos, det känns ungefär så som hon blir en helt annan katt utan att man fattar varför. Det går absolut inte att bryta beteendet, hon är inte intresserad av mat eller lek, utan helt aggressiv vid de tillfällena.
  • Anonym (ena)
    Anonym (Jackson Galaxy) skrev 2021-10-08 17:04:17 följande:

Ska kolla!
  • Anonym (ena)
    Anonym (A) skrev 2021-10-08 15:35:29 följande:

Ts, jag älskar katter men den där behöver avlivas.

Det gör vi nog om vi inte får ordning på det på något sätt. Vi har kanske inte aktivt försökt senaste året heller, utan överlämnat henne till sonen.
  • Anonym (Kit-kat)
    Anonym (ena) skrev 2021-10-08 19:07:39 följande:
    Utöver att sonen älskar henne (och med honom är hon ju bara gosig) så tycker jag lite synd om henne kanske. Jag är väl djurvän, hehe, men hade inte själv behållit henne om det bara vore jag. Hon kan ju vara kelig även med oss andra i längre perioder, men plötsligt blir hon arg igen. Jag tror något är fel på henne psykiskt. Har sett hundar som betett sig liknande som behövts avlivas. 

Man ser inte när det är på G alls. Hon är alltid lite avvaktande med stora ögon liksom och vill helst att man sitter på golvet, då bits hon inte, men när hon redan är förbannad hade jag inte vågat sätta mig, för då blir man väl blind.

Hon kommer gärna fram och stryker sig försiktigt, så hon är inte rädd riktigt på det sättet att hon inte vill ha kontakt alls. Sonen brukar beskriva det som hon får en psykos, det känns ungefär så som hon blir en helt annan katt utan att man fattar varför. Det går absolut inte att bryta beteendet, hon är inte intresserad av mat eller lek, utan helt aggressiv vid de tillfällena.
    Det låter inte som om du beskriver en lycklig katt ... Se om ni kan göra någon skillnad genom att ge henne många trygga platser att vara och leka på och få sonen att aktivera och stimulera henne mer med meningsfulla (för katter) aktiviteter. Något ni kan testa är även lugnande feromoner för katter som man kan köpa i vissa djuraffärer eller hos veterinärer.
Svar på tråden Extremt aggressiv katt, vad göra