Anonym (Orolig) skrev 2021-10-08 15:01:14 följande:
Tack för ett så bra svar!
Tänkte först vänta till vecka 11 med att säga till chefen men tycker du jag borde säga till tidigare med tanke på eventuell avstängning? Jag tror reglerna kring avstängning kvarstår men är inte helt hundra.. men vore skönt att få gå i vecka 20.
TACK! Svävar fortfarande på moln :))
Som det är nu räknas gravida vara riskgrupp (om man inte är vaccinerad) och smittan räknas som grad 3 av Arbetsmiljöverket. Så länge inget av dessa två ändras ligger gravpenningwn kvar.
Om du är vaccinerad så anser folköksomyndigheten att det inte är problem att arbeta. Däremot kan din arbetsgivare ändå göra bedömningen att det finns risk att du smittas eftersom vaccinet inte är 100%.
Det kan också vara bra att vare medveten om att arbetsgivaren i första hand skall omplacera dig om möjligt helt eller på deltid (kan de ge dig 25% administrativt arbete som kan göras hemifrån så är det alltså det de skall göra i första hand och stänga av dig på resterande 75%).
Det är också så att beslutet är helt upp till arbetsgivaren. Och just förskola verkar vara en sådan arbetsplats där många arbetsgivare ansett att det är tillräcklogt smittsäkert (fråga mig inte hur de tänker där, för det förstår jag inte).
Själv har jag pga riskerna i arbetsmiljön alltid behövt informera om graviditet direkt vid plus. Personligen tycker jag det är mycket skönare än att gå och försöka hålla sitt dåliga mående hemligt. Blir det missfall så blir det. Det är inget man faktiskt behlver tala med om chef och kollegor mer än att informera om att det skett. Men jag förtsår naturligtvis att alla känner olika kring det.