• Anonym (Orolig)

Gravid och illamående på jobbet

Jag är gravid (vecka 8) och illamåendet blir värre och värre. Inte kräkts på jobbet än (förskola) som tur är men när/om det väl händer och någon märker så kommer de ju de tro att jag är magsjuk och borde gå hem. Men jag kan ju inte vara hemma för ?magsjuka? hela tiden heller och vill inte berätta att jag är gravid än. Räcker det att dra vita lögner som typ att jag ätit nåt dåligt eller bytt p-piller och är känslig för det?

• Svar på tråden Gravid och illamående på jobbet
  • nnnnnnnn

Varför inte vara öppen inför kollegorna, även om det inte skulle gå vägen så har de då fått en förklaring till varför du är nedstämd ett tag.
    Om covid håller i sig så blir du väl ändå avstängd från jobbet om 12 veckor => inte lång tid kvar att jobba.

Mitt förslag:
    Sjukskriv dej en vecka för "magsjuka" och se om det värsta lägger sig. Kontakta BM i början av sjukskrivningen och be om hjälp mot illamåendet.
    Om det inte blivit bättre så kämpa på  med jobbet, om du kräks var öppen mot kollegorna. Du har kanske redan informerat chefen så att denne har 12 veckor på sig att hitta vikarie eller läsa på om avstängning från jobb mm.

Och GRATTIS!

• Anonym (Orolig)
    nnnnnnnn skrev 2021-10-08 14:55:31 följande:

Varför inte vara öppen inför kollegorna, även om det inte skulle gå vägen så har de då fått en förklaring till varför du är nedstämd ett tag.

Om covid håller i sig så blir du väl ändå avstängd från jobbet om 12 veckor => inte lång tid kvar att jobba.

Mitt förslag:

Sjukskriv dej en vecka för "magsjuka" och se om det värsta lägger sig. Kontakta BM i början av sjukskrivningen och be om hjälp mot illamåendet.

Om det inte blivit bättre så kämpa på  med jobbet, om du kräks var öppen mot kollegorna. Du har kanske redan informerat chefen så att denne har 12 veckor på sig att hitta vikarie eller läsa på om avstängning från jobb mm.

Och GRATTIS!

Tack för ett så bra svar!

Tänkte först vänta till vecka 11 med att säga till chefen men tycker du jag borde säga till tidigare med tanke på eventuell avstängning? Jag tror reglerna kring avstängning kvarstår men är inte helt hundra.. men vore skönt att få gå i vecka 20.

TACK! Svävar fortfarande på moln :))
  • nnnnnnnn

Tror också att reglerna om avstängning är kvar, så det är inte mycket tid kvar!

Att vänta till v. 11 är inte någon idé, ska det vara pga minskad risk för mf/ma så är det enda som verkar ge bra besked är att ha sett ultraljud med hjärtslag och att veckorna stämmer. Allt annat verkar inte ge så mycket (anekdotisk bevisföring, jag vet, men alla som jag känner inkl. mej själv som sett hjärtslag och veckorna har stämt har gått bra och att bara vänta på v.12 har inte varit någon garanti)

Du kan be chefen att inte berätta förrän senare, men denne kan förbereda sig i god tid. Var öppen med eventuell oro.

• Anonym (G)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-10-08 15:01:14 följande:

Tack för ett så bra svar!

Tänkte först vänta till vecka 11 med att säga till chefen men tycker du jag borde säga till tidigare med tanke på eventuell avstängning? Jag tror reglerna kring avstängning kvarstår men är inte helt hundra.. men vore skönt att få gå i vecka 20.

TACK! Svävar fortfarande på moln :))

Som det är nu räknas gravida vara riskgrupp (om man inte är vaccinerad) och smittan räknas som grad 3 av Arbetsmiljöverket. Så länge inget av dessa två ändras ligger gravpenningwn kvar.

Om du är vaccinerad så anser folköksomyndigheten att det inte är problem att arbeta. Däremot kan din arbetsgivare ändå göra bedömningen att det finns risk att du smittas eftersom vaccinet inte är 100%.

Det kan också vara bra att vare medveten om att arbetsgivaren i första hand skall omplacera dig om möjligt helt eller på deltid (kan de ge dig 25% administrativt arbete som kan göras hemifrån så är det alltså det de skall göra i första hand och stänga av dig på resterande 75%).

Det är också så att beslutet är helt upp till arbetsgivaren. Och just förskola verkar vara en sådan arbetsplats där många arbetsgivare ansett att det är tillräcklogt smittsäkert (fråga mig inte hur de tänker där, för det förstår jag inte).

Själv har jag pga riskerna i arbetsmiljön alltid behövt informera om graviditet direkt vid plus. Personligen tycker jag det är mycket skönare än att gå och försöka hålla sitt dåliga mående hemligt. Blir det missfall så blir det. Det är inget man faktiskt behlver tala med om chef och kollegor mer än att informera om att det skett. Men jag förtsår naturligtvis att alla känner olika kring det.
  • Anonym (G.)

Grattis till graviditeten! Jag arbetar som lärare och är gravid i v 21. Blev avstängd i v 20 trots fullvaccinerad och nyligen haft covid-19. Vet att det är olika i olika kommuner men arbetsgivaren ska alltid göra en riskbedömning och ta in hur personen själv känner vad gäller oro mm. Jag fick inte välja alls. Här vill de inte riskera något.

Ang ditt mående så skulle jag nog ändå välja att vara öppen mot mina närmsta kollegor och min chef. Skulle det inte gå vägen kan man behöva det stödet. Jag har gjort olika i olika graviditeter. Denna gången var jag föräldraledig fram till v 12 så väntade tills efter kub innan jag berättade. Men hade jag arbetat så hade jag aldrig klarat av det pågrund av illamående och en förlamande trötthet. Så då hade jag vart tvungen att berätta tidigare.

• Anonym (A)
    nnnnnnnn skrev 2021-10-08 14:55:31 följande:

Mitt förslag:

Och GRATTIS!
    Bra förslag
  • Anonym (Märker ej)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-10-08 14:47:33 följande:

Jag är gravid (vecka 8) och illamåendet blir värre och värre. Inte kräkts på jobbet än (förskola) som tur är men när/om det väl händer och någon märker så kommer de ju de tro att jag är magsjuk och borde gå hem. Men jag kan ju inte vara hemma för ?magsjuka? hela tiden heller och vill inte berätta att jag är gravid än. Räcker det att dra vita lögner som typ att jag ätit nåt dåligt eller bytt p-piller och är känslig för det?

Förhoppningsvis så märker dom inte ifall du skulle kräkas, du är ju själv inne på toaletten med stängd dörr?

Spola vatten i kranen så döljs det rätt väl och med tanke på att du jobbar på förskola så hinner inte personalen stå utanför och lyssna, plus så är ju ljudnivån rätt så hög också.

Min första graviditet så jobbade jag på förskola och jag kräktes minst 2 ggr per dag men ingen märkte något.

Nu jobbar jag som tandsköterska vilket gör det hela betydligt svårare att springa ifrån på toaletten när man sitter med patient och assisterar, men jag är i v.9 och har redan berättat eftersom jag ska gå hem i v.20 så för personalen är det ingen fara. Däremot svårt som sagt att hitta lucka.
Svar på tråden Gravid och illamående på jobbet