• Anonym (ADHD/­ADD OCH SELEKT­IV MUTISM­)
    Fri 8 Oct 2021 19:20
    1104 visningar
    7 svar
    7
    1104

    Vårdbidrag?

    Någon som har koll på detta med vårdbidrag? Min dotter är snart 9år har fått diagnoserna ADHD och Selektiv mutism. Jag undrar om man kan någon slags vårdbidrag för detta? Någon som har för båda diagnoserna? Och hur länge tar det iså fall innan man får beviljat? Hur mycket kan man få?

  • Svar på tråden Vårdbidrag?
  • Anonym (eee)
    Fri 8 Oct 2021 19:21
    #1
    Anonym (ADHD/ADD OCH SELEKTIV MUTISM) skrev 2021-10-08 19:20:23 följande:

    Någon som har koll på detta med vårdbidrag? Min dotter är snart 9år har fått diagnoserna ADHD och Selektiv mutism. Jag undrar om man kan någon slags vårdbidrag för detta? Någon som har för båda diagnoserna? Och hur länge tar det iså fall innan man får beviljat? Hur mycket kan man få?


    Du får läsa på FK hemsida. Börja där.
  • Anonym (Skept­isk)
    Fri 8 Oct 2021 19:22
    #2
    -2

    Knappast. Vad är det för "vård" ni anser att ni ger henne egentligen? Klarar hon inte av att gå i skolan osv? Ni vuxna måste ta ledigt från jobbet osv för att ta hand om henne eller vadå?

  • Anonym (Tips)
    Fri 8 Oct 2021 19:26
    #3

    Vårdbidrag finns inte längre. Det heter tydligen omvårdnadsbidrag. 

    www.autism.se/stod-och-rattigheter/ekonomi/omvardnadsbidrag/

  • Anonym (E)
    Fri 8 Oct 2021 19:42
    #4

    Det som du kan börja göra redan nu är att anteckna vad som tar mer tid än vad det skulle göra för ett barn utan dessa svårigheter. Hur mycket tid tar alla anpassningar?


     

  • Glinda från Oz
    Wed 13 Oct 2021 10:13
    #5

    Börja med att skriva ner hur mycket extra tid ni får lägga på henne jämfört med ett barn i samma ålder utan funktionsvariation. Det kan handla om praktisk hjälp med hygien, läxläsning (utöver det normala) mm Skriv också ner hur mycket arbetstid ni missar, om hon inte klarar av att gå till skolan och annat praktiskt som avviker och orsakar merarbete för er. 


    Omvårdnadsbidrag är väldigt svårt att få och om ni inte har riktigt stora problem kommer ni troligtvis bli nekade. Det är alltså inget som betalas ut automatiskt, de flesta jag känner som har det förlorar mycket mer pengar än bidraget ger. 


    Just nu är det de här summorna per månad som gäller: 


    2 479 kronor per månad (en fjärdedel)
    4 958 kronor per månad (halvt)
    7 438 kronor per månad (tre fjärdedelar)
    9 917 kronor per månad (helt)

    Här kan du läsa mer: 
    https://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/om-ditt-barn-har-en-funktionsnedsattning/omvardnadsbidrag
  • Anonym (ADHD/­ADD OCH SELEKT­IV MUTISM­) Trådstartaren
    Sun 24 Oct 2021 09:12
    #6

    Någon som har omvårdnadsbidrag som kan berätta hur mycket ni får och för vad?

  • Anonym (Eveli­na)
    Fri 29 Oct 2021 15:15
    #7
    Anonym (ADHD/ADD OCH SELEKTIV MUTISM) skrev 2021-10-24 09:12:34 följande:

    Någon som har omvårdnadsbidrag som kan berätta hur mycket ni får och för vad?


    Jag fick omvårdnadsbidrag 1/4 för min då 12-åriga son som har autism och ADHD. De ser ju på hur mycket merjobb man har med barnet jämfört med ett jämnårigt barn som är normalt fungerande. Jag tog tex. upp att min son behövde stöttning i vardagsmoment som att välja kläder, hygien etc. Han kunde utföra det själv tex klä på sig och borsta tänderna men en vuxen var tvungen att först förbereda, sen säga till honom, hjälpa till att välja kläder etc. Han gjorde egentligen ingenting i vardagen självständigt och spontant utan man var tvungen att vara en vuxen med hela tiden. Likaså med all aktivitet på fritiden som var tvunget att planeras av en vuxen som sedan var tvungen att följa med honom på allt. Inga kompisar att umgås med. Så hela hans dag hängde på att man är en vuxen som stöttar. Egentligen är det lika nu när han är 14 men han bor på boende sedan ett år tillbaka så jag har inte bidrag längre.

    Du får helt enkelt beskriva ett vanligt dygn och vad det är du gör som man inte behöver göra med ett barn utan dessa svårigheter.
Svar på tråden Vårdbidrag?