• Anonym (M)
    Sun 10 Oct 2021 16:54
    1825 visningar
    24 svar
    24
    1825

    Skulle ni köpa? Beslutsångest…

    Jag har en nettolön på 28.000 kr, ensamstående till två barn som är under 5 år. Jag har hittat ett hus som är perfekt. Det kostar 1.8 miljoner (bor i en liten stad i Skåne). Jag ska låna till hälften av kontantinsatsen och det lånet tillsammans med bolånet blir cirka 8000 kr. Driften är på runt 5000. Alltså sammanlagt 13 000 för lånen och driftkostnad. Tillkommer gör mat, mobil, tv, internet, nöjen mm.

    Hade ni köpt huset med dessa förutsättningar? Jag har fått ok från banken men jag har fått kalla fötter?.behöver input.

  • Svar på tråden Skulle ni köpa? Beslutsångest…
  • Sun 10 Oct 2021 16:57
    #1

    Ja. Köp.

  • Anonym (Ee)
    Sun 10 Oct 2021 16:57
    #2

    Nej, det hade jag inte gjort.

  • t1000
    Sun 10 Oct 2021 17:00
    #3

    Ja, det hade jag.

    Jag kommer att ta bolån på 2,5-3 miljoner med samma netto inkomst. Dock har jag inga barn.

  • Sun 10 Oct 2021 17:00
    #3

    Jag hade lätt köpt.

    I förlängningen är det lönsammast att äga sitt boende. Sen är det trevligt att bo i hus.

    Du är som sårbarast ekonomiskt direkt efter köpet. Men för varje år som går blir du mindre och mindre sårbar.

  • Sun 10 Oct 2021 17:03
    #4

    Om huset är perfekt och det är inte trolig att du blir av med jobbet (utan att snabbt hitta något nytt med liknande lön), så ja, jag hade köpt huset. Du kommer ha 15000 kronor över i månaden, jag tycker det är ganska mycket.
    Inkluderade du barnbidrag och ev. underhåll till barnen i inkomsten? 

  • Anonym (Slå till)
    Sun 10 Oct 2021 17:05
    #5
    +1

    Ja, under förutsättning att huset inte behöver nämnvärt mycket renovering närmaste åren som kostar skjortan.  Vi la runt 14000 på lånet precis i början. Nu är vi nere i ca 2600:-. Detta pga att vi amorterat ganska mycket. Så i längden är det lönsamt att bo i hus såvida det inte ligger i norra norrlands avfolkningsbygder.

  • Anonym (Elin7­9)
    Sun 10 Oct 2021 17:10
    #6
    +1

    Ja säger jag! Om du har tagit ställning till restider, kostnad för busskort/bensin och annat och verkligen skrivit en lista med för-och nackdelar. Det har du säkert gjort redan innan du tog en bankkontakt men just in case...
    Mer än bara ekonomi att lägga in i en flytt.

  • Sun 10 Oct 2021 17:37
    #7
    +1

    - Hur har du beräknat dina kostnader?

    - Kommer du att öka din lön de närmaste åren nämnvärt?

    - Har du räknat med marginal för räntehöjningar?

    - Behöver något göras på huset? Panna? Tvättmaskin? Tak? Osv

  • Sun 10 Oct 2021 18:15
    #8
    +1

    Beror på buffert, skulle jag säga, samt på vilket utrymme jag räknar med för sparade. 

    Skulle inte sova gott om jag inte hade tillräckligt undanstoppat för att klara akuta reparationer och en längre tids sjukskrivning. Med två barn och hus skulle jag också vilja kunna lägga undan minst en 5000 kr/mån i sparande till hus, barn och krislägen. Utöver det sparande till semestrar och nöjen. 

    Men det är jag det, ängslig och orolig

  • Anonym (H)
    Sun 10 Oct 2021 18:21
    #9

    Har du stresstestet din ekonomi?

Svar på tråden Skulle ni köpa? Beslutsångest…