Japp... Massa pikar när vi väntade första, och då över ett namn vi inte ens _garanterat_ valt, utan det var med på en lista med ca 5 namn. Och nej, det var inget konstigt namn och nej, ingen av våra släkter har någon särskild "stil" på namnen, någon särskild religion eller kommer från något särskilt ställe. Det var ett namn i nivå med Benjamin, Samuel, Josef - ingen konstig stavning eller något. Ändå var jättemånga emot namnet. Vi bad aldrig om åsikter heller, men det prackades på ändå... I slutändan blev det ett av de andra namnen, inte p.g.a. släktingarna, utan för att vi tyckte barnet såg ut som en "Benjamin" snarare än "Samuel".
Övriga barn var vi sedan extremt tydliga med att vi INTE ens skulle nämna vilka namn vi funderade på under graviditeterna, och att vi inte ville höra ett jävla smack om vilka namn vi sedan valde. Det respekterades.
Något som är lite intressant i sammanhanget är att min brorsa fick barn några månader efter mig, och deras son fick ett riktigt udda namn, och de var öppna från början med att det skulle bli just det konstiga namnet. Föreställ er att man gjort om ett etablerat namn till ett hittepå namn, typ Kristian till Wistian, är ni med? Alla pratade bakom ryggen på dem istället om vilket konstigt namn det var, men sa i alla fall inget till brorsan. Men mig/oss var man på? Jättekonstigt. Nu pratar alla istället om hur "Wistian" verkligen vuxit in i namnet så det är ju inte så fult något mer o.s.v.