• Emmo77

    Brandlista

    Ni som har barn i förskoleklass el 1:an, har era barns skolor brandlistor där ni som föräldrar på morgonen skriver upp vilken tid barnet ska hämtas och sen stryker när du hämtar.

    En lista som ligger synlig framme på en bänk el bord

    När det är dags för tex höstlov hur meddelar ni om barnet ska vara ledigt alt vilka tider ni behöver fritids. På min sons har de en lista likt brandlistan där vi fyller i - för de äldre barnen en stor whiteboard tavla som fylls i. På andra skolor har vi fått hem en lapp alt gjort det på internet och alltså lämnat in för det behov som faktiskt finns och inte vad samvetet kan med.

    Har själv hört en del stå där och få ångest över att "det är ju nästan bara mitt barn som kommer gå" eller höra andra diskutera över hur kan han vara ledig så mycket jobbar inte föräldrarna

    En del har stort kontaktnät som kan hjälpa till medan andra inte har något inärheten.

    Sen vet jag att barnen inte har det dåligt på fritids när få barn men många föräldrar som försöker slå knut på sig själva för att lösa något som igentligen inte behöver lösas. Dåliga samvetet som de inte behöver ha.

  • Svar på tråden Brandlista
  • Anonym (.)

    Låter väldigt omodernt och knepigt. Alla skolor jag vet om jobbar digitalt med sådant via skolans lärplattform (jag jobbar på lågstadiet).

  • Anonym (Mamma)

    Naturligtvis inte! När man kommer med barnet på morgonen ska det välkomnas av personal och därefter är det deras ansvar att ha koll på vilka barn som finns på plats och inte.

    En sån lista strider dessutom mot GDPR-lagen.

    Ledighet osv på lov ska lämnas in på en lapp till personalen, inte skrivas på en whiteboard så alla kan se! Samma där med GDPR.

    Säg ifrån! Prata med rektor om personalen inte fattar. Vägra skriva på öppna listor.

  • Anonym (Nej)

    Våra barn går på förskola (i Norge). Vi använder en app där vi ger information om eventuell ledighet, sjukdomsfrånvaro och annat. Där meddelar också förskolan om aktiviteter som ska ske och vad vi behöver skicka med barnen i förbindelse med det (typ sittunderlag om de ska gå ut i skogen).

    I den appen registrerar personalen klockslaget när barnet kom resp. blev hämtat (och sovtider för minsta).

    Inga fysiska papper eller whiteboards.

    Jag har däremot blivit kontaktad om barnen är de enda som ska vara där vid exempelvis mellandagarna.

Svar på tråden Brandlista