• vägglusen

    Vägglöss och oro! Smittar lössen i bilen?

    Efter utredning som är klar har vi fått reda på att lägenheten har fått vägglöss. Det blir jobbigt men går att sanera. Nu är jag så hemskt orolig över hur jag ska göra med grannar och med sonens kompisar. Nu tar vi inte hem någon innan lössen är borta, men jag vill samtidigt inte berätta att vi har vägglöss hemma, jag skäms fruktansvärt. Jag är säker på vart lössen är ifrån, men jag vågar inte klaga eftersom det kan spridas att vi har vägglöss hemma. Eftersom mina föräldrar är sjuka har vi inte varit nånstans enda sen corona började, bara åkt på utflykt en gång förra månaden. Vi köpte nya kuddar och hallmöbler på Jysk i sölvesborg. Det måste komma därifrån, har inte varit nån annanstans. 


     


    Kan man ta med andra barn som sonen brukar träffa i bilen och åka så att de kan gå med hunden eller spela fotboll utomhus? Eller kan vi så att säga smitta andra med vägglöss om vi åker bil ihop? Tacksam om nån vet! 


     


    /Mycket orolig och skamsen förälder i södra Skåne 

  • Svar på tråden Vägglöss och oro! Smittar lössen i bilen?
  • fjanten

    Alltså, jag fattar att man tycker det är jobbigt och äckligt och liknande känslor, men varför tycker du det är så pinsamt? Det är ju inte som att det beror på att ni har det ohygieniskt hemma eller så, ni har ju bara råkat få hem skiten via jysk då gissningsvis. Ungefär som att ha silverfisk och annan ohyra. Försök släppa skamkänslorna. Som svar på frågan om bilåkningen: Jag tror inte det är hög risk för spridning till barnens kompisars hem den vägen. Dessa djur är väl främst i väggar och möbler, det är ju inte som huvudlöss som bor på människan. Dessutom är de väl nattaktiva, så de lär väl inte hoppa in i er bil, sedan på barnena kompisar, och in i deras hem. Svårt att tro att det är ett särskilt vanligt spridningssätt!

  • Kodia

    Du kan tryggt umgås med andra! Vägglössen håller sig i sängar, soffor, väggar etc. Det du kan tänka på är att hänga upp alla kläder, för de skulle kunna krypa in under ett par jeans som ligger på golvet över natten. Ställ upp ryggsäckar etc på tex. en stol, och lägg dem ej under sängen.

Svar på tråden Vägglöss och oro! Smittar lössen i bilen?