• Anonym (E)

    Aktivitetsstöd hur länge?

    Är det någon som vet hur länge man kan få pengar från Försäkringskassan i form av aktivitetsstöd? Vad jag fattar är det 450 dagar men vad händer sen om man efter det fortfarande inte fått jobb eller någon annan sysselsättning? Får man en ny period bara eller kräver de tex att man ska ha praktik någonstans? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Aktivitetsstöd hur länge?
  • Anonym (arbetssökande)

    Vad jag förstår finns ingen gräns för aktivitetsstöd ?
    Däremot finns en gräns hur länge man kan vara med i Akassan och den brukar vara på 450 dagar ?
    Jag är iaf inne på mitt tredje år nu med aktivitetsstöd.
    Jag tror du får aktivitetsstöd så länge du är inskriven på AF och gör alla saker du tillbeds göra.


     

  • Anonym (Alf)
    Anonym (arbetssökande) skrev 2021-10-12 15:54:42 följande:

    Vad jag förstår finns ingen gräns för aktivitetsstöd ?
    Däremot finns en gräns hur länge man kan vara med i Akassan och den brukar vara på 450 dagar ?
    Jag är iaf inne på mitt tredje år nu med aktivitetsstöd.
    Jag tror du får aktivitetsstöd så länge du är inskriven på AF och gör alla saker du tillbeds göra.


     


    Nej, så är det inte utan mycket riktigt så är det som TS skriver 450 dagar.
  • Anonym (E)
    Anonym (Alf) skrev 2021-10-16 17:00:42 följande:

    Nej, så är det inte utan mycket riktigt så är det som TS skriver 450 dagar.


    Men efter det då? Vad händer om man inte får jobb?
  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2021-10-17 11:04:57 följande:

    Men efter det då? Vad händer om man inte får jobb?


    Då är det ekonomiskt bistånd som gäller. I övrigt fortsätter du som vanligt hos AF.
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2021-10-17 12:15:32 följande:

    Då är det ekonomiskt bistånd som gäller. I övrigt fortsätter du som vanligt hos AF.


    OBS: Detta gäller endast om man ej haft a-kassa innan man erhållit aktivitetsstöd.
  • Anonym (Nanna45)

    Det är INTE alls 450 dar som gäller. Jag har varit arbetslös i 2,5 år och är inskriven på Af i deras aktivitet Stöd och matchning. Har fått förlängt där i nästan 2 år till (tom juni 2023). Är man inskriven där får man aktivitetsstöd under hela tiden. Har en väninna som är inne på sitt 8 år som arbetslös och har aktivitetsstöd. 

  • Anonym (arbetssökande)
    Anonym (Nanna45) skrev 2021-10-17 12:26:05 följande:

    Det är INTE alls 450 dar som gäller. Jag har varit arbetslös i 2,5 år och är inskriven på Af i deras aktivitet Stöd och matchning. Har fått förlängt där i nästan 2 år till (tom juni 2023). Är man inskriven där får man aktivitetsstöd under hela tiden. Har en väninna som är inne på sitt 8 år som arbetslös och har aktivitetsstöd. 


    Låter fan skönt att höra!
    Jag blev också orolig där.
    Vet också en bekant som varit arbetslös i 4 år och får aktivitetsstöd.
    Kanske har det att göra om man faktiskt har haft Akassa eller ej ?
    Blev själv arbetslös för 3 år sedan nu.
    Det är också hopplöst att söka jobb och många som söker utbildningar just nu.
    I princip söker jag samma typer av jobb varje månad hos samma arbetsgivare.

    Kanske är det så att man automatiskt förlänger efter 450 dagar om man ej brutit mot några regler.
Svar på tråden Aktivitetsstöd hur länge?