• Anonym (LK)

    Skola om sig för bättre lön, era tankar och tips?

    Hej!

    Det är så att jag funderar på att byta jobb eller skola om mig. Arbetar på en myndighet, får ut ca 20 tusen efter skatt. Är 31 år. Tycker om mitt jobb men i proportion till det jag gör och att lönen inte kommer öka så överväger jag att byta jobb. Stannar endast kvar nu pga. bra kontorstider.

    Jag presterar väldigt bra (enligt min chef), ligger över snittet, är väldigt bra med kunder och service/bemötande då jag arbetat med detta tidigare och har lätt för att ta samtal, lösa situationer osv.

    Är snabblärd, effektiv och har alltid fått bra beröm från olika arbetsgivare så jag kan i princip ta olika jobb och prestera väldigt bra så vidare det inte kräver särskilda kunskaper. Kan lära mig mycket på plats.

    Jag skulle kunna lägga ihop en egen examen då jag redan har läst ett år på högskola, eller läsa en ny utbildning men jag vill ju isåfall ha utdelning för det. Alltså tjäna bra.

    Skulle jättegärna vilja höra vad ni arbetar med, vad ni har för arbetsuppgifter, om ni utbildat er och vad ni tjänar, ålder samt det bästa med ert yrke. Finns det något ni rekommenderar? Behöver verkligen era tips och råd!

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Skola om sig för bättre lön, era tankar och tips?
  • Anonym (heja)

    Jag har inte svar på alla dina frågor, men traditionella mansyrken lönar sig ofta bättre i längden. Så teknik, IT och liknande skulle jag rekommendera. 

  • Nutid

    vad har du för utbildning och vad gör du nu?
    Vad tycker du är roligt?

  • Anonym (L)

    Vad har du för utbildning i botten då, vad har du för tjänst idag och vad har du läst på det där året på högskolan? Tänker att det vore bra om du kan spinna vidare på något sätt för att hålla nere studietiden.

    Själv är jag civilingenjör men det är en ganska lång utbildning och kanske tungrott om du inte har matematik och/eller teknik i botten.

  • Anonym (LK)

    Tack för era svar!

    Jag har läst en utbildning som heter offentlig förvaltning, läste det första året som innehöll ekonomi, politik och juridik bland annat. Jag har en handläggartjänst/kontorsjobb. Gör mycket administrativt, ganska mycket olika uppgifter och en del kundkontakt.

    Vill också hålla nere studietiden och kunna hitta något utan att plugga vidare men vet inte vad det skulle vara. Känns lite segt att sätta sig i skolbänken igen. Men lönen är som sagt lite avgörande. Vill kunna spara och köpa hus i framtiden och det känns väldigt långt borta just nu. Blir inte så motiverad heller att fortsätta vara så duktig som jag är när lönen inte kommer förändras.

    Vad jag tycker är roligt är det mesta som har med människor att göra, gillar att känna mig utmanad, lösa problem, grotta ner mig i utredningar men också att ha en del frihet själv vilket jag tyvärr inte har i mitt nuvarande arbete. Känns riktigt svårt att hitta något som skulle passa mig och jag undrar nästan hur andra människor ens kan hitta något dom trivs med?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (LK) skrev 2021-10-18 14:50:22 följande:

    Tack för era svar!

    Jag har läst en utbildning som heter offentlig förvaltning, läste det första året som innehöll ekonomi, politik och juridik bland annat. Jag har en handläggartjänst/kontorsjobb. Gör mycket administrativt, ganska mycket olika uppgifter och en del kundkontakt.

    Vill också hålla nere studietiden och kunna hitta något utan att plugga vidare men vet inte vad det skulle vara. Känns lite segt att sätta sig i skolbänken igen. Men lönen är som sagt lite avgörande. Vill kunna spara och köpa hus i framtiden och det känns väldigt långt borta just nu. Blir inte så motiverad heller att fortsätta vara så duktig som jag är när lönen inte kommer förändras.

    Vad jag tycker är roligt är det mesta som har med människor att göra, gillar att känna mig utmanad, lösa problem, grotta ner mig i utredningar men också att ha en del frihet själv vilket jag tyvärr inte har i mitt nuvarande arbete. Känns riktigt svårt att hitta något som skulle passa mig och jag undrar nästan hur andra människor ens kan hitta något dom trivs med?


    Har du bara läst 1 år eller?

    Jag har en kompis som läste det i 3 år, jobbar på myndighet nu som upphandlare och har lön på 44 000kr

    Du kanske skulle söka dig till annan tjänst? Eller läsa vidare ???????????
  • Anonym (C)

    Kan ett alternativ vara att läsa något på deltid samtidigt som du jobbar? Kanske gå ner i tid under terminerna och gå upp i tid när du har fritt. Ibland kan arbetsgivaren faktiskt gå med på att man får ett antal timmar i veckan att lägga på studier, vilket att du t.ex. skulle kunna läsa lite högre tempo. 

Svar på tråden Skola om sig för bättre lön, era tankar och tips?